۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 82976487
T T
۰ نفر
هیات آمریكایی با مقامات تركیه درباره تحریم ایران دیدار كرد

آنكارا- ایرنا- هیاتی آمریكایی در جریان سفر به آنكارا با مقامات تركیه دیدار و درباره تحریم علیه تهران گفت و گو كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در جریان این دیدار كه به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریكا در امور كمك های مالی به تروریسم انجام شد، طرفین در باره تحریم آمریكا علیه ایران به مذاكره پرداختند.
خبرگزاری آناتولی تركیه به نقل از منابع دیپلماتیك در باره مذاكره هیات های ترك و آمریكایی در خصوص برقراری دوباره تحریم علیه ایران در پی خروج آمریكا از برجام اعلام كرد: تركیه فعالیت لازم را برای آسیب ندیدن از اعمال تحریم علیه ایران را آغاز كرده است و در این راستا تماس با طرف های آمریكایی ادامه دارد.
به گزارش این رسانه و به نقل از یك منبع دیپلماتیك ترك، ایران هم از لحاظ روابط اقتصادی و تجاری و هم تامین انرژی همسایه مهم تركیه به شمار می رود و از این رو تحریم های آمریكا علیه ایران از نزدیك پیگیری می شود.
امروز رفعت حصارجیكلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های تركیه در دیدار با این هیات آمریكایی گفت كه تحریم آمریكا علیه ایران به ضرر كشورش خواهد بود.
وی بیان كرد: آنكارا نگران تاثیرات منفی احتمالی تحریم های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد تركیه است.
وی با اشاره به آسان تر شدن تجارت با ایران بعد از اجرای برجام از سال 2015، بحث بر سر بازگشت دوباره تحریم آمریكا علیه ایران، مدت كوتاهی پس از اجرای برجام را موضوعی ناراحت كننده دانست و تاكید كرد: ایران یكی از مهمترین شركای تجاری منطقه و همچنین یكی از تامین كنندگان اصلی انرژی تركیه است.
وی با بیان این كه تركیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده است، افزود: خواهان تكرار دوباره چنین اتفاقی نیستیم و به همین دلیل نیز معتقدیم كه باید ضررهای احتمالی تركیه در این زمینه برطرف شود.
به گزارش خبرگزاری آناتولی تركیه، این هیات آمریكایی به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریكا و با هدف ادعایی 'جلوگیری از راه های كمك مالی به تروریسم' وارد آنكارا شده است.
هدف این هیات، متقاعد كردن مقامات آنكارا برای همراهی در تحریم های احتمالی آمریكا علیه ایران اعلام شده است.
اعلام خروج آمریكا از برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا موجب نگرانی و اعتراض مقامات آنكارا شده به طوری كه دولت تركیه اعلام كرده است كه در تحریم های احتمالی اعلام شده، آمریكا را همراهی نخواهد كرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه ماه گذشته در این زمینه با بیان این كه آنكارا تصمیم آمریكا در تحریم علیه ایران را درست نمی داند، اعلام كرد: اقدام یكجانبه ایالات متحده مبنی بر تحریم ایران و الزام كشورهای دیگر در تبعیت از تصمیم واشنگتن موضعی نادرست است.
وی همچنین اظهار كرد: رویكرد آمریكا مبنی بر الزام كشورهای دیگر به پیروی از تصمیمات ایالات متحده و نیز منزوی كردن ایران و قرار دادن تهران در بن بست درست نیست و این اقدام بسیار خطرناك بوده و از حیث امنیت منطقه نیز حائز اهمیت است.
وزیر خارجه تركیه همچنین بیان كرد كه تصمیمات گرفته شده با فشارهای اسرائیل در قبال ایران، بی اساس بوده و اشتباه است.
دولت ترامپ تلاش دارد تا خرید نفت از ایران را به حداقل برساند و با توجه به مخالفت ضمنی مقامات آنكارا با این تصمیم و تامین بخش زیادی از نیاز نفتی تركیه توسط ایران، مقامات آمریكایی تلاش دارند كه تركیه را برای همراهی با خود راضی كنند.
تركیه اعلام كرده است كه خرید گاز طبیعی از ایران در فهرست تحریم های اعمالی آمریكا علیه ایران قرار ندارد.
خاورم/1905