۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82966838
T T
۰ نفر
نبود حسابرسي اسرائيل را به ارتكاب تروريسم تشويق مي كند

بيروت - ايرنا - «جبران باسيل» وزير خارجه لبنان از بي توجهي نهادهاي بين المللي نسبت به حسابرسي از رژيم صهيونيستي به دليل جنايت هايش انتقاد كرد و گفت كه اين وضعيت مشوق صهيونيست ها براي ادامه ارتكاب به تروريسم است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ملي لبنان، باسيل شكايت كشورش در دادگاه جنايت هاي بين المللي عليه رژيم صهيونيستي را به جرم ارتكاب جنايت جنگي ضد فلسطينيان يادآور شد و تاكيد كرد كه اگر باز هم اين پرونده ناديده گرفته شود، دليلي بر نبود حسابكشي بين المللي است.
وي اين سخنان را در ديدار با «سيگريد كاگ» وزير تجارت خارجي و همكاري هاي توسعه اي هلند عنوان كرد كه تا كمتر از 9 ماه پيش نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در لبنان بود.
وزير خارجه لبنان، از اين رو اين شكايت را در ديدار با كاگ يادآوري كرد كه مقر دادگاه هاي بين المللي در هلند است.
باسيل همچنين اقدامات تجاوزكارانه و خصمانه رژيم صهيونيستي و نقض حاكميت كشورش را غير قابل قبول و محكوم دانست.
وي در بخش ديگر سخنانش گفت: لبنان، ثبات سياسي، امنيت داخلي، وحدت ملي و قدرت تصميم گيري خود را بازيافته و اين امر استقلال و حاكميت كشور را تقويت كرده و به ما امكان مي دهد تا نهادهاي خود را جهت بناي يك دولت قانون مدار، مبارزه با فساد و گشايش راه جهت خيزش اقتصادي فعال كنيم.
اما وزير خارجه لبنان، وضع اقتصادي كشورش را در آستانه فروپاشي دانست و دليل اصلي آن را وجود بار سنگين آوارگان سوري در لبنان عنوان كرد.
چندي پيش «ميشل عون» رئيس جمهوري لبنان تعداد آوارگان و پناهجويان سوري حاضر در كشورش را حدود يك ميليون و 800 هزار نفر اعلام كرد.
باسيل در ديدار با وزير هلندي و نماينده پيشين سازمان ملل، بار ديگر بر موضع لبنان مبني بر بازگشت اين آوارگان در امنيت و احترام به مناطق امن سوريه تاكيد كرد.
وي اضافه كرد: در سايه آرامش و امنيتي كه در بيشتر مناطق سوريه برقرار شده، روند بازگشت آوارگان سوري نيز به آرامي آغاز شده است. ما خواهان تقويت اين روند از طريق سياست هاي مشوق به جاي به كارگيري سياست هاي مانع بازگشت هستيم.
وي خاطر نشان كرد: لبنان، فقط با سياست هايي كه هدفشان بقاي اين آوارگان در كشورمان است، مقابله نمي كند، بلكه عزم خود را براي رويارويي و غلبه بر آنها نيز جزم كرده است.
وزارت خارجه لبنان يك ماه پيش در واكنش به گزارشي درباره مانع تراشي كاركنان كميساريا در فرآيند بازگشت آوارگان سوري به كشورشان، روند صدور مجور اقامت به كاركنان كميسارياي عالي پناهجويان در لبنان را متوقف كرد كه اين موضوع حرف و حديث هاي زيادي در پي داشت.

** كمك 200 ميليون يورويي هلند به لبنان
سيگريد كاگ نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از اينكه بار ديگر به لبنان سفر كرده، گفت: هلند هر آنچه در توانش باشد براي كمك به لبنان مي كند تا اين كشور امكان يابد به مقابله چالش ها و بحران هايش برود و با شكوفايي و پايداري به امنيت و ثبات دست يابد.
وزير تجارت خارجي و همكاري هاي توسعه اي هلند در اين ديدار خبر از كمك 200 ميليون يورويي كشورش به لبنان را داد و گفت كه اين مبلغ قرض و وام نيست، بلكه هديه و سرمايه گذاري در چارچوب برنامه كنفرانس «سيدر» (پاريس 4) است كه در فروردين ماه براي حمايت از اقتصاد لبنان برگزار شد.
همچنين كاگ خبرداد كه جهت كمك به اشتغال زايي در لبنان واردات سيب زميني از اين كشور به هلند آغاز شده است.
نماينده پيشين دبيركل سازمان ملل در لبنان با بيان اينكه موضع ما در قبال آوارگان سوري، مطابق با موضع كميسارياي عالي پناهجويان است، بر بازگشت آوارگان سوري به كشورشان تاكيد كرد.
خاورم*م.ا**2054**1651