۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 82948017
T T
۰ نفر
آمريكايي ها متوجه قاطعيت آنكارا در منبج سوريه شده اند

آنكاراـ ايرناـ فيكري ايشيك معاون نخست وزير تركيه گفت: قاطعيت تركيه در پاكسازي تروريست ها از منبج از سوي آمريكايي به خوبي درك شده است و آنها مي دانند كه ما در اين خصوص هر تصميم لازم را اتخاذ مي كنيم.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، ايشيك در گفت و گو با تلويزيون ملي تركيه(تي.آر.تي) اظهار كرد: امنيت شهر منبج توسط سربازان ترك و آمريكايي مرحله به مرحله تامين خواهد شد به طوري كه همه عناصر تروريستي از اين منطقه پاكسازي مي شوند.
وي اضافه كرد: شرايط به وجود آمده امروز در منبج، نتيجه قاطعيت تركيه در مبارزه با گروه هاي ترورويستي است كه اين موضوع را آمريكايي ها به صورت كامل متوجه شده اند.
وي تاكيد كرد: تركيه در خصوص مقابله با تهديدات تروريستي عليه مرزهاي كشور، هر آنچه كه لازم باشد انجام مي دهد و امروز اقدامات ما در منبج سوريه همراه با آمريكايي ها در همين راستا است.
مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه نيز روز گذشته طي يك سخنراني انتخاباتي در استان آنتالياي تركيه اظهار كرد: با انجام عمليات نظامي سپر فرات و شاخه زيتون، باتلاق تروريست هاي داعش، حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) و يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) را خشك كرديم و امروز نيز با زبان ديپلماسي، باتلاق آنها در منبج را خشك مي كنيم.
وي اضافه كرد: منبج از آن منبجي هاست و به گروه هاي پ.ك.ك و ي.پ.گ تعلق ندارد.
وي حضور نظامي تركيه در منبج را در راستاي توافق دو هفته پيش آنكارا و واشنگتن بر سر نقشه راه مشترك تدوين شده عنوان كرد و گفت: اجراي اين نقشه آغاز شده و تا عقب نشيني كامل عناصر ي.پ.گ و پ.ك.ك از اين شهر و حضور نيروهاي نظامي تركيه در آن ادامه خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه چندي پيش با اعلام آغاز عمليات ارتش اين كشور در شهر منبج سوريه گفت كه نيروهاي مسلح تركيه براي بيرون راندن تروريست ها وارد منبج شده اند.
وي افزود: پيش از اين وعده داده بوديم كه گروه هاي تروريستي را از منبج بيرون مي كنيم و اين كار طبق وعده ما آغاز شد.
اردوغان حمله ارتش تركيه به شمال عراق و سوريه را براي بقاي ملت تركيه ضروري عنوان كرد و گفت: ما در اين راه با اجازه كسي وارد نشده ايم و پيروز ميدان خواهيم بود چرا كه اجازه اين كار را از ملت خود گرفته ايم.
بينالي يلدريم نخست وزير تركيه نيز در واكنش به ورود ارتش تركيه به منبج گفت: 'از امروز سربازان‌ ما ماموريت خود را در منبج آغاز كردند و در آنجا به همراه آمريكا براي پاكسازي عناصر تروريستي ماموريت انجام خواهند داد.'
شبكه خبري استار تركيه چهار روز پيش اعلام كرد كه ورود ارتش تركيه به منبج بر اساس توافق انجام شده با آمريكا براي پاركسازي مناطق مرزي تركيه از حضور گروه هاي مسلح و تروريستي انجام شده و اقدامي اساسي در همكاري مشترك دو كشور است.
توافق اوليه تركيه و آمريكا درباره منبج سه هفته پيش در ديدار كارشناسان دو كشور در آنكارا حاصل شده بود و وزراي خارجه دو كشور در واشنگتن توافق به دست آمده را نهايي و امضا كرده و نقشه راه اقدام دو كشور در خصوص منبج را اعلام كردند.
دو هفته پيش، پس از دستيابي تركيه و آمريكا به توافق موسوم به نقشه راه شهر منبج در شمال سوريه، گروه هاي مبارز كرد حاضر در منبج اعلام كردند كه آخرين نيروهاي خود را از اين شهر خارج كرده اند.
تركيه پيش از اين بارها تهديد كرده بود كه عليه منبج عمليات نظامي انجام خواهد داد و بر اين اساس تهديد مكرر آنكارا و بي توجهي آمريكا به اعتراض تركيه در حمايت از گروه هاي مبارز كُردي حاضر در منبج، منجر به تنش ميان آنكارا و واشنگتن شد.
تركيه همواره حمايت آمريكا از نيروهاي كُرد حاضر در منبج را محكوم كرده و با ادعاي اين كه حزب اتحاد دموكراتيك سوريه(پ.ي.د) و يگان‌هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) شاخه سوري گروه تروريستي پ.ك.ك هستند، خواستار قطع ارتباط آمريكا با اين گروه ها شده است.
تركيه همچنين مدعي است كه حزب اتحاد دموكراتيك سوريه(پ.ي.د) و يگان‌هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) با حمايت كشورهاي خارجي و پ.ك.ك در صدد تشكيل كشور و يا منطقه مستقل كُردنشين در شمال سوريه و جنوب مرزهاي طولاني تركيه با سوريه است.
تركيه اوايل سال جاري ميلادي نيز با تجاوز به شمال خاك سوريه، به بهانه مبارزه با اين گروه ها شهر عفرين را به اشغال خود در آورد.
سال گذشته نيز نيروهاي ارتش تركيه در قالب عمليات سپر فرات شهرهاي الباب و اعزاز را در شمال سوريه اشغال كردند.
دولت سوريه همواره عمليات نظامي تركيه در مناطق شمالي خاك خود را اشغالگري خوانده و خواستار خروج نيروهاي ارتش تركيه از خاك خود شده است.
خاورم/1905