۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۵
کد خبر: 82924281
T T
۰ نفر
كامرون سفیر آمریكا را احضار كرد

تهران - ایرنا - وزارت امورخارجه كامرون روز چهارشنبه سفیر آمریكا را به دلیل انتشار اخبار كذب و مداخله در امور داخلی این كشور احضار كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از یائونده، وزارت خارجه كامرون اعلام كرد كه امروز 'پیتر هنری بارلرن' را به علت اظهارات وی درباره اوضاع در مناطق انگلیسی زبان كامرون به این وزارت خانه احضار كرده است.
سفیر آمریكا در كامرون روز جمعه مدعی شده بود كه دولت كامرون در مناطق انگلیسی زبان شمال غربی و جنوب غربی، بطور مستقیم اقداماتی مانند قتل های هدفمند انجام می دهد. وی همچنین گفته بود كه دولت در موارد بسیار زیادی در مناطق انگلیسی زبان اقدام به غارت روستاها و قتل روستائیان كرده است.
بارلرن همچنین جدایی طلبان مسلح كامرون را به قتل ژاندارم ها،‌ ربودن كارمندان و نیز به آتش كشیدن مدارس متهم كرد.
در همین رابطه، سخنگوی دولت كامرون امروز ضمن انتقاد شدید از اظهارات تفرقه افكنانه سفیر آمریكا گفت كه در جنایات جدایی طلبان مسلح، همه مردم قربانی شده اند و نباید اقلیت خاصی را مطرح كرد.
كامرون در پایان جنگ جهانی اول به دو بخش فرانسوی و انگلیسی تقسیم شد و در یكم ماه اكتبر سال 1961 با پیوستن دو بخش فرانسه زبان و انگلیسی زبان، كشور كامرون تاسیس شد.
انگلیسی زبانان كه حدود 20 درصد جمعیت 20 میلیونی كامرون را تشكیل می دهند معتقدند در تقسیم قدرت و ثروت های ملی كامرون همچنین در بخش هایی از قبیل آموزش و نظام قضایی به انزوا رانده شده اند. بسیاری از انگلیسی زبانان كامرون، خواهان احیای نظام فدرالی در این كشور هستند.
با گسترش بحران در كامرون اكنون دیگر بسیاری از جدایی طلبان به چیزی جز استقلال فكر نمی كنند. به طوری كه انگلیسی زبانان خارج نشین، سرود ملی، پرچم، گذرنامه و حتی واحد پولی برای كشور مورد نظر خود طراحی كرده اند.
آمریكا در سالهای گذشته همواره با حمایت از انگلیسی زبانان كامرون، در مور داخلی این كشور مداخله كرده است.
اروپام**9041**3404