۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۵۴
کد خبر: 82916778
T T
۰ نفر
تهدیدهای آمریكا محكی مهم برای استقلال اروپا است

تهران-ایرنا- یكی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به تهدید شركت های اروپایی كه با ایران مراوده تجاری دارند، اشاره كرد و افزود: این تهدیدها محك مهمی برای استقلال و حاكمیت اروپا است.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز ، مشاور امانوئل مكرون كه اشاره ای به نام وی نشده است،گفت: 'این اقدام آمریكا بی شك محك بسیار مهمی برای استقلال اروپا و حاكمیت آن است. مقام های اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه در حال بررسی كانال های دیپلماتیك موجود برای ادامه همكاری های تجاری و اقتصادی خود با طرف ایرانی هستند. همچنین اعلام تعرفه های سنگین صادرات آلومینیوم و فولاد اروپا به مقصد آمریكا، بسیار ناعادلانه است و واكنش تند و محكم كشورهای اروپایی را طلب می كند.
مشاور رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: به روز رسانی قانون سال 1996 اتحادیه اروپا علیه تحریم های آمریكا، كه قانون مسدود سازی خوانده می شد، در دست بررسی است و باید نخستین گزینه در برابر تهدیدهای واشنگتن محسوب شود. شركت های فرانسوی و آلمان بعد از توافق هسته ای سال2015، همكاری های اقتصادی و تجاری خود را با ایران گسترش داده اند و اكنون بیش از سایر كشورها خواستار شفافیت در این باره هستند.
مشاور رئیس جمهوری فرانسه به انسجام كشورهای اروپایی برای حفظ برجام اشاره كرد و توضیح داد: هیچ نشانه ای از اختلاف میان اروپایی ها وجود ندارد. همه چیز حاكی است كه موضع اروپا محكم و متحد خواهد بود. آمریكا اعلام كرده است كه آمادگی دارد درباره مسائل مختلف با اروپا مذاكره كند اما ما نمی توانیم در حالی كه تفنگ روی سرمان گذاشته شده ، مذاكره كنیم.'
خبرگزاری رویترز افزود: آمریكا در حالی روز یكشنبه تهدید كرد تحریم هایی را علیه شركت های اروپایی كه با ایران تجارت می كنند، اعمال می كند كه سایر امضا كنندگان توافق هسته ای با تهران، عزم خود را برای حفظ این توافق جزم كرده اند.
بر این اساس ، رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد با استفاده از فرصت نشست غیر رسمی سران اتحادیه اروپا در صوفیه، بار دیگر بر حفظ توافق هسته ای با ایران تاكید و در این باره با همتایان اروپایی خود رایزنی كند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا سه شنبه هفته گذشته اعلام كرد كه از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر این توافق بین المللی روبه رو شد.
طرف های اروپایی اعلام كرده اند كه به توافق هسته ای پایبند هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اقدام ترامپ، اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با پنج كشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، جمهوری اسلامی تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
محمدجواد ظریف رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را كه به دستور روحانی صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز كرد.
وی ابتدا به چین و روسیه رفت و امروز وارد بروكسل شد. وی قرار است سه شنبه در بروكسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو كند.
شبد**اروپام**9041**