۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82894835
T T
۰ نفر
حمله آمریكا تاثیری در روند سیاسی و میدانی سوریه ندارد

دمشق- ایرنا- دستیار ارشد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی گفت: حمله اخیر آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه عملا هیچ تاثیری در روند تحولات در صحنه های میدانی، نظامی و سیاسی این كشور ندارد.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق اظهار داشت: این سه كشور خود را تصمیم گیرنده به جای بقیه در جهان تلقی و اهداف سیاسی خاصی را به بهانه های زیبای حقوق بشری و یا هر عنوان سیاسی پیگیری می كنند كه به هیچ وجه برای هیچ كشوری قابل پذیرش نیست.
وی با اشاره به حمله ه سوریه افزود: آمریكا، انگلیس و فرانسه به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی وبا استفاده سیاسی و ابزاری از این موضوع به این كشور حمله كردند كه ایران به طور آشكار و شفاف به شدت با آن مخالف بوده است.
جابری انصاری تاكید كرد كه اگر موضوع شیمیایی در منطقه غوطه شرقی اتفاق افتاده است قاعدتا باید فرصتی برای تحقیقات بازرسان بین المللی سازمان سلاح های شیمیایی داده می شد كه گروه های تخصصی آن را بررسی كنند.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سیاسی اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی بارها تكرار شده و ایران به عنوان یكی از بزرگترین قربانیان سلاح های شیمیایی در دوران معاصر استفاده این گونه سلاح ها را از سوی هر طرف و در هر شرایطی نمی پذیرد.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تا در چهار چوب تلاش های دیپلماتیك كه در روند آستانه از سوی ایران، روسیه و تركیه با اراده قاطع ملت سوریه در حال پیگیری است، هر چه زودتر شرایط خروج این كشور از بحران فراهم شود.
جابری انصاری افزود: جمهوری اسلامی خواهان بازگشت آرامش و امنیت به همه مناطق سوریه با حفظ وحدت، تمامیت ارضی و حاكمیت ملی این كشور است.
مذاكره كننده ارشد ایران در مذاكرات بین المللی صلح سوریه امروز دوشنبه با تنی چند از مسئولان عالی رتبه سوری درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی مرتبط با این كشور بحث و تبادل نظر می كند.
این دیدارها به شكل دوره ای و منظم برگزار می شود و گزارش آخرین تحولات و تحركات دیپماتیك توسط جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب مذاكرات آستانه و دیگر اقدامات تهران در این زمینه به دولت سوریه ارائه می شود.
جابری انصاری پیش تر در اسفند، بهمن و تیرماه سال گذشته نیز به دمشق سفر كرده بود.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و دستیار ارشد وزیر خارجه كشورمان در سفرهای قبلی با مرور آخرین تحولات میدانی و سیاسی، درباره افق های پیش رو در زمینه حل بحران سوریه به ویژه در چارچوب روند مذاكرات آستانه و ژنو گفت وگو و تبادل نظر كردند.
خاورم**8005