۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82879422
T T
۰ نفر
تهدیدات ترامپ علیه برجام بر روابط اقتصادی ایران و هند بی تاثیر است

دهلی نو-ایرنا- پایگاه پژوهشی هندی كه به تحلیل تحولات آسیا می پردازد، درباره تهدیدات مستمر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای خروج از برجام و وضع تحریم های جدید علیه ایران نوشت: این رفتارها تاثیر قابل توجهی بر روابط ایران و هند به ویژه در حوزه اقتصاد نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، پایگاه تحلیلی 'اینتل پالیسی دایجست' روز شنبه در تحلیل این مواضع تاكید كرد كه توافق هسته ای ایران نه تنها برای شهروندان این كشور بلكه برای تمام منطقه و جهان صلح و امنیت در پی داشته و در عین حال موانع بر سر راه روابط هند و ایران و گسترش روابط تجاری دو كشور را نیز برطرف كرده است.
این پایگاه اینترنتی نوشت: پس از لغو تحریم های یك جانبه آمریكا علیه تهران، اقتصاد ایران بار دیگر وارد جریان رشد شد و كشورهایی كه پیش از آن رابطه اقتصادی خود را با ایران كاهش داده بودند بار دیگر تبادلات تجاری خود با تهران را از سر گرفتند.
هند به طور سنتی یكی از شركای تجاری ایران و خریدار بزرگ نفت این كشور بوده است. در سال 2016 هند دومین مقصد عمده صادرات نفت ایران و هشتمین صادر كننده كالا به این كشور بود.
روابط سیاسی و دیپلماتیك دو كشور كه اغلب بدون تنش و فعال بود با سفر های نخست وزیر هند به تهران و رئیس جمهوری ایران به دهلی نو تقویت شده است.
گزارش ها نشان می دهند 18 درصد از صادرات ایران به هند می رود درحالی كه 7.1 درصد از واردات این كشور از هند انجام می شود.
پس از برجام، صادرات نفت خام ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2017 زمانی كه ایران 777 میلیون بشكه نفت خام صادر كرد، هند پس از چین دومین وارد كننده این نفت بود كه این امر به دلیل روابط خوب دهلی نو و تهران و كیفیت مناسب نفت این كشور میسر شد.
همچنین توافق چابهار كه پس از برجام میان سه كشور هند، ایران و افغانستان امضا شد یكی از دستاورد های مهم در روابط هند و ایران بود. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و با تكمیل این پروژه، روسیه و اروپا می توانند از آن سود زیادی ببرند. شركت های هندی در این بندر سرمایه گذاری های زیادی كرده اند و خود را از سهامداران مطرح آن می دانند.
'اینتل پالیسی دایجست' افزود: اتحادیه اروپا بر پایبندی خود به برجام تاكید كرده و اعلام كرده است مذاكرات فشرده چندین ساله توسط دیپلمات های ارشد گروه پنج به علاوه یك و ایران نباید یك شبه نابود شود و آمریكا یك امضا كننده مهم در این توافق است.
اگر توافق هسته ای با ایران به هر صورت تهدید شود و آمریكا به مسیر خود در عدم پایبندی به برجام كه در سه سال گذشته به ترویج صلح و ثبات در منطقه كمك كرده و استاندارد های زندگی ایرانیان را ارتقاء داده است، ادامه دهد، امید به بهبود روابط بین دو كشور ایران و آمریكا در آینده ای نزدیك كم رنگ خواهد شد.
در عین حال، ادامه روابط بدون مشكل تجاری میان هند و ایران دچار آسیب اساسی نخواهد شد اما ممكن است با چالش های زیادی روبرو شود.
این پایگاه تحلیلی افزود: اكنون ترامپ كه بی كفایتی و بی تجربگی سیاسی وی یك راز برملا شده است به دنبال نابود كردن توافقی است كه نتیجه داده است و برای جامعه بین المللی سود آور بوده است. اگر وی در خصوص عدم تایید توافق ایران جدی باشد، بازندگان زیادی در صحنه جهانی بوجود خواهند آمد.
آساق**267**1424**1144