۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۱۰
کد خبر: 82833169
T T
۰ نفر
وزیر اقلیت های هند: سفر رئیس جمهوری ایران به هند به گسترش روابط دو كشور كمك خواهد كرد

دهلی نو- ایرنا - مختار عباس نقوی وزیر اقلیت های هند روز چهارشنبه با اشاره به دیدار حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران از هند گفت كه سفر وی به گسترش هر چه بیشتر روابط میان دو كشور كمك خواهد كرد.

نقوی در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت: روابط بین هند و ایران بسیار تاریخی و دوستانه است و در چهار سال گذشته كه دولت نخست وزیر نارندرا مودی در هند به قدرت رسیده، روابط دهلی نو و تهران حتی پیشرفت بیشتری داشته است.
وی افزود: سفر حجت الاسلام روحانی به هند، باعث تحكیم این روابط خواهد شد.
وی با اشاره به این مطلب كه بیش از دویست میلیون مسلمان در هند زندگی می كنند، گفت: مسلمانان این كشور از حقوق مساوی در جامعه بهره برده و دارای قانون اساسی هستند. ایران نیز متعهد به ارزش های دمكراتیك است و به توانبخشی تمام بخش های جامعه اهمیت می دهد.
وزیر اقلیت های هند در خصوص موقعیت ایران در منطقه گفت: اكنون ایران می تواند نقش بیشتری برای ایجاد صلح و ثبات نه تنها در منطقه خود، بلكه در سایر مناطق جهان ایفا كند. رهبری ایران اكنون در منطقه گسترش یافته و از سوی كشورهای بیشتری در منطقه پذیرفته شده است. دهلی نو به روابط خود با تهران بسیار امیدوار است.
نقوی در خصوص نقش هند در منطقه غرب آسیا گفت: سیاست خارجی هند كاملا مشخص است و ما از همه كشورهایی كه به دنبال صلح و ثبات و ارزش های دمكراتیك هستند، حمایت می كنیم. روابط هند با تمام كشورها از جمله كشورهای خاورمیانه، بسیار دوستانه و نزدیك است.
وی در ارتباط با نقش همكاری های دهلی نو و تهران در تقویت جهان اسلام، افزود: ارزش های مشترك تاریخی و فرهنگی ایران و هند بسیار زیاد و قدیمی است و هر دو كشور همیشه به یكدیگر نزدیك بوده اند و این امر می تواند به رشد جامعه مسلمان در هر دو كشور كمك كند.
مختار عباس نقوی با اشاره به اولویت هایی كه تهران و دهلی نو باید در روابط خود بر آنها تمركز كنند، گفت: ایران و هند از نظر اقتصادی در حال رشد هستند. اجرای توافق چابهار كه پیش از این متوقف شده بود، اكنون در حال پیشرفت است و رشد اقتصادی ایران نه تنها برای هند بلكه برای سایر كشورها نیز سودمند است.
وی در ارتباط با چالش تروریسم و نقش ایران در مبارزه با این معضل، گفت: جامعه اسلام با چالش های بزرگی از جمله تروریسم روبرو شده است و گروه هایی مانند داعش در حال تخریب چهره اسلام هستند. مسئولیت كشور های اسلامی، منزوی كردن، شكست دادن و نابود كردن این نیروهای تروریستی مانند داعش است كه نه تنها دشمن اسلام، بلكه دشمن انسانیت هستند.
وزیر اقلیت های هند در ادامه با تاكید بر نقش برجسته ایران در مبارزه با تروریسم، افزود: ایران نقش زیادی در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش بازی كرده است.
آساق**267**1486**وحیده دینداری**انتشاردهنده: محسن شریفی**