آزمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر، از پنهان كاری تا اعتراف

الجزیره-ایرنا- فرانسه در سال های 1960 تا 1966 برای تقویت توان نظامی خود دست به آزمایش بمب های هسته ای در داخل خاك الجزایر زد و اینگونه پس از آمریكا، شوروی سابق و انگلیس، چهارمین كشور بود كه وارد باشگاه كشورهای هسته ای می شد.

به گزارش ایرنا، فرانسه پس از جنگ جهانی دوم و اشغال این كشور توسط ارتش آلمان نازی احساس می كرد به نوعی تحقیر شده است و از طرف دیگر كابوس اشغال این كشور توسط نازی ها، سران این كشور را رها نمی كرد ؛ آن ها بیم آن داشتند كه فرانسه بار دیگر اشغال شود.
فرانسه از سال 1954 به صورت جدی شروع به كار بر روی برنامه هسته ای خود كرد هرچند كه پایه های آن را در سال 1939 میلادی گذاشته بود .«پیر مندز فرانس »نخست وزیر وقت فرانسه در سال 1957 دستور داد مراكز آزمایش های هسته ای ایجاد شود .ابتدا قرار بود این آزمایش ها در جزایر تحت سلطه فرانسه در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس انجام شود اما به دلایل لجستیكی، فرانسوی ها بالاخره تصمیم گرفتند این آزمایش ها را در بیابان های الجزایر انجام دهند.
نخستین انفجار هسته ای فرانسه كه در 13 فوریه سال 1960 انجام شد، به آزمایش «موش آبی» معروف شد . این آزمایش تحت نظارت مستقیم «شارل دوگل» رئیس جمهوری وقت فرانسه انجام شد . قدرت انفجار این بمب، برابر با قدرت انفجار 60 تا 70 هزار تن تی .ان .تی و پنج برابر قدرت بمب هیروشیما بود.
طی ماه های بعد نیز سه آزمایش دیگر با همان نام انجام شد .با وجود همه این ها ، فرانسه در این عرصه از آمریكا، شوروی و انگلیس عقب بود و در این میان بحث امضای منع آزمایش های هسته ای مطرح بود و از سوی دیگر الجزایر به سمت استقلال پیش می رفت كه این خود ادامه برنامه هسته ای فرانسه با تهدید مواجه می كرد .
با این شرایط رئیس جمهوری فرانسه اقدام به تسریع روند برنامه هسته ای این كشور به ویژه از سال 1961 كرد و فرانسه از این زمان تا سال 1966میلادی 13 آزمایش هسته ای دیگر انجام داد.فرانسه خود به انجام چهار آزمایش هسته ای در منطقه رقان استان «بشار» و 13 آزمایش در استان« تمنراست» اعتراف كرده است و این در حالی است كه كاظم العبودی نویسنده كتاب ' موش های رقان' و استاد فیزیك هسته ای در دانشگاه «وهران» الجزایر می گوید: فرانسه طی این مدت 57 آزمایش هسته ای انجام داد.
آزمایش های هسته ای فرانسه زیان زیادی به محیط زیست و انسان های ساكن این منطقه وارد كرد به گونه ای كه در مناطق مختلف صحرای الجزایر موارد زیادی تولد نوزادان ناقص الخلقه روی داد.
مجله ارتش الجزایر كه وزارت دفاع آن را منتشر می كند، در یكی از شماره های خود در سال 2010نوشت: فرانسوی ها در آزمایش و انفجار اول، از 150 الجزایری به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده كردند، فرانسوی ها این افراد را بر ستون هایی در منطقه آزمایش هسته ای آویزان كردند تا بفهمند پرتوهای هسته ای چه تاثیری بر روی انسان ها می گذارد.
«برینو باریلو»پژوهشگر فرانسوی نیز گفته است: فرانسوی ها اشغالگر،از 42هزار الجزایری به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده كردند. سازمان مجاهدان الجزایری نیز شمار الجزایری های قربانی این آزمایش ها را بیش از 30 هزار نفر اعلام كرد.
فرانسه پس از آزمایش هسته ای خود نقشه ای منتشر كرد كه منطقه آلوده به پرتوهای رادیواكتیو را نشان می داد كه بر اساس آن منطقه ای محدود و كوچك آلوده شده بود اما سال 2013 نقشه های واقعی منتشر شد كه مناطق آلوده شده، شامل منطقه ساحل آفریقا، آفریقای غربی و مركزی می شد.براساس اسناد منتشر شده، پرتوهای هسته ای 24 ساعت پس از آزمایش هسته ای به مالی و پس از چهار روز به سنگال، چاد، آفریقای مركزی و موریتانی رسید.
'مصطفي خیاطی' رئیس هیات ارتقای سلامت الجزایر (سازمان غیر دولتی) اعلام كرده است الجزایر تا ده ها سال با عوارض منفی این آزمایش ها درگیر است .وی این اقدام فرانسه را جنایت ضد بشری توصیف و تاكید كرد این آزمایش ها باعث بروز بیماری های سرطانی و تنفسی میان ساكنان این مناطق شده است و جدا از این، تاثیرات بسیار مخربی بر محیط زیست به جا گذاشته است.
«محمد لحسن زغیدی» تاریخ نویس الجزایر نیز در این خصوص گفته است: 'اثر پرتوهای هسته ای از 10 ثانیه تا 10میلون سال می تواند باقی بماند ، فرانسه با این كار ،زمین های زنده را نابود كرد.'
«محمد الرقانی» یكی از شاهدان عینی كه اخیرا درگذشت، نیز گفت: 'زمان آزمایش بمب هسته ای فرانسه ، ابر قارچ مانند این انفجار به سمت آسمان بالا رفت اما باد خیلی سریع آن را به سمت مناطق مسكونی برد و به گونه ای شد كه نمی توانستیم فاصله سه متری خود را ببینیم.'
الجزایری ها می گویند چندین دهه از این آزمایش های ویرانگر گذشته است اما فرانسه همچنان حقیقت را پنهان می كنند و نمی خواهند ازمردم الجزایر به دلیل این جنایت ها عذرخواهی كنند .
گفته می شود هزینه آزمایش نخستین بمب هسته ای یك میلیارد و 260میلیون فرانك فرانسوی بود كه فرانسه طی قراردادی هسته ای با رژیم صهیونیستی آن را دریافت كرد.برخی منابع نیز این آزمایش هسته ای را برنامه ای مشترك میان صهیونیست ها و فرانسوی ها می دانند.
گفته شده آزمایش هسته ای رقان از جمله مهم ترین توافقات تاریخی میان فرانسه و 'اسراییل' بوده است .فرانسه و رژیم صهیونیستی طی توافقی محرمانه در سال 1953 میلادی به این نتیجه رسیدند كارهایی مشترك انجام دهند.صهیونیست ها آن زمان در پی یافتن زمینی برای انجام این آزمایش در آن بودند و از سو ی دیگر فرانسه نیز مصرانه در پی این بود بمب هسته ای داشته باشد زیرا آمریكا و انگلیس متحدان قدیمی این كشور تمایلی برای در اختیار گذاشتن تجربیات خود در این زمینه نداشتند .فرانسه آن زمان از سرمایه ها سرمایه داران صهیونیست برای تضمین قدرت هسته ای 'اسراییل' استفاده كرد تا آن ها با تكیه بر این قدرت بیشتر بتوانند در خاورمیانه بمانند.صهیونیست ها البته آن زمان 11 استاد دانشمند هسته ای كه در آزمایش های اوكلاهاما در آمریكا شركت داشتند و 6 دارنده مدرك دكتری در این رشته و 400 متخصص دیگر داشتند.
حال 58 سال از این ازمایش ها و انفجار ها گذشته است و ساكنان محلی می گویند هنوز با عوارض این انفجارها دست و پنجه نرم می كنند.
«عمر الهامل »رئیس انجمن 13 فوریه 1960 می گوید: ساكنان زیان دیده منطقه رقان می گویند، فرزندان ساكنان آن زمان این منطقه همچنان با مشكلاتی جسمی به دلیل پرتوهای رادیواكتیو مواجه اند و این باعث شده است از فرانسه بخواهند به این دلیل عذرخواهی و به آن ها غرامت پرداخت كند.
«عبدالكریم توهامی » رئیس حمعیت دفاع از قربانیان انفجارهای هسته ای امروز سه شنبه در میزگردی در روزنامه«المجاهد» این اقدام فرانسه را جنایت ضد بشریت دانست و خواستار نامگذاری 13 فویه به نام قربانیان انفجارهای هسته ای فرانسه شد .
«كتاب حمیده» رئیس جمعیت كمك به بیماران سرطانی «امل» نیز بر ضرورت برنامه ریزی برای كشف زودهنگام سرطان در مناطقی كه این انفجارها روی داد، تاكید كرد و گفت باید مطالعات و پژوهش های میدانی در این مناطق به ویژه مناطقی كه شمار مبتلایان به سرطان زیاد است،انجام شود.
خاورم **2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی