۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82829483
T T
۰ نفر
آغاز تحقيقات قضايي از 2 عضو ارشد حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه

آنكاراـ ايرناـ خبرگزاري آناتولي تركيه اعلام كرد كه تحقيقات قضايي در خصوص اظهارات سيرري ثريا اوندر نماينده شهر استانبول در مجلس تركيه و پروين بولدان رهبر جديد شاخه زنان حزب دموكراتيك خلق ها(ح.د.پ) در سومين كنگره اين تشكيلات سياسي عليه عمليات عفرين، از سوي دادستاني آنكارا آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا و به نقل از اين رسانه، دادستاني كل آنكارا تحقيق و بررسي قضايي از اوندر و بولدان را به اتهام 'تبليغ گروه تروريستي، تحريك مردم به كينه و دشمني با دولت' و 'ستايش جرم و جنايت' آغاز كرد.
به نوشته اين رسانه، اوندر و بولدان روز گذشته در سومين كنگره حزب دموكراتيك خلق ها در سخنان جداگانه اي به مخالفت با عمليات عفرين پرداخته و اين اقدام ارتش تركيه را جنگ عليه مردم كُرد در عفرين توصيف كردند.
آناتولي افزود: تبليغات منفي رهبران سابق و جديد اين تشكيلات سياسي عليه عمليات عفرين، تبليغ و حمايت از گروه هاي تروريستي و نصب تصوير عبدالله اوجالان رهبر حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) در سالن محل برگزاري سومين كنگره حزب دموكراتيك خلق ها در آنكارا، موجبات آغاز تحقيقات قضايي از سوي دادستاني آنكارا را فراهم كرد.
پروين بولدان روز گذشته در اظهارات خود به مخالفت با عمليات عفرين پرداخت و گفت: باور ما به انسانيت و آزادي از اعتقاد شما (دولت حاكم) به رعب و وحشت و جنگ قويتر است و در نهايت ما پيروزيم.
به گزارش ايرنا، سومين كنگره حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه به منظور تعيين رهبران اين تشكيلات سياسي، روز گذشته (22 بهمن 96) در سالن ورزشي آرناي شهر آنكارا برگزار شد و در پايان اين كنگره حزبي انتخاباتي، پروين بولدان با 837 راي و سزايي تملي با 823 راي به عنوان روساي مشترك حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه انتخاب شدند.
در جريان برگزاري اين كنگره بسياري از اعضاي ارشد اين تشكيلات سياسي از جمله بولدان، اوندر و كمال بي به ايراد سخنراني پرداخته و اظهارات تندي عليه عمليات ارتش تركيه در عفرين ابراز كردند.
سرپيل كمال باي رهبر سابق شاخه زنان حزب دموكراتيك خلق ها در سخنان خود عمليات سربازان ارتش در عفرين را جنگي عليه مردم و كُردهاي سوريه توصيف كرد و شكست را سرانجام اين عمليات براي ارتش تركيه پيش بيني كرد.
حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه داراي دو رهبر حزبي زن و مرد است و در واقع رهبر زن اين حزب رهبر شاخه بانوان و رهبر مرد اين حزب نيز رهبر شاخه مردان اين تشكبلات سياسي به شمار مي رود.
در اين گردهمايي حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه همچنين تغييراتي در اعضاي يكصد نفره شوراي مركزي حزب انجام گرفت به طوري كه 53 عضو كنوني شوراي مركزي از جمله عثمان بايدمير نماينده سابق شهر شانلي اورفا در مجلس، آيجان ايرمز نماينده شهر شيرناك، مرال دانيش بشتاش نماينده شهر آدانا در مجلس و بسيمه كونجا نماينده شهر سيرت از ورود به شوراي مركزي جديد بازماندند.
تركيه بعد از كودتاي 15 جولاي سال 2016 ميلادي، قانون مصونيت سياسي نمايندگان مجلس را لغو كرد و نمايندگان حزب كُردي دموكراتيك خلق ها از حضور در مراجع قضايي سر باز زدند و در پي اين امر، صلاح الدين دميرتاش و فيگن يوكسك داغ رهبران پيشين اين حزب به همراه 9 نفر از نمايندگان اين حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شدند و هم اكنون نيز در زندان به سر مي برند.
بر اين اساس، طي 15 ماه گذشته اين تشكيلات سياسي فاقد رهبر و كادر رهبري بوده است.
دميرتاش رهبر پيشين حزب دموكراتيك خلق ها(ح.د.پ) و رئيس قبلي سومين حزب مجلس تركيه به 142 سال زندان محكوم شده و در زندان اديرنه در بازداشت است و فيگن يوكسك داغ رهبر شاخه بانوان و نماينده شهر وان اين حزب نيز از مجلس ملي تركيه و حزب متبوعش اخراج شده است و در زندان كوندراي كوجاعلي در حبس به سر مي برد.
تا كنون هفت نفر از نمايندگان اين حزب به علت مشاركت در تجمعات غيرقانوني، حمايت از گروه هاي تروريستي، تحريك مردم به شورش و تلاش براي ايجاد اغتشاش و كينه قومي از مجلس ملي تركيه اخراج شده اند.
چندي پيش فرهاد انجو عضو حزب دموكراتيك خلق ها و نماينده شهر شيرناك در مجلس ملي تركيه كه به 43 ماه مجازات حبس محكوم شده است، به عنوان هفتمين نماينده اين حزب از مجلس تركيه اخراج شد و همچنين دادستاني آنكارا تحقيقات قضايي از دو عضو حزب دموكراتيك خلق ها يعني آيهان بيلگن نماينده شهر قارص و نادر يلدريم نماينده شهر وان را به اتهام تحريك مردم به دشمني و فعاليت هاي مجرمانه و انتشار مطالبي در توئيتر عليه منافع ملي آغاز كرد.
بعد از فيگن يوكسك داغ نماينده سابق وان و نورسل آيدوغان نماينده مردم شهر دياربكر در پارلمان تركيه، ليلا زانا نماينده شهر آغري، توقبا خزر اوزتورك نماينده وان و فيصل ساري يلديز نماينده شهر شيرناك، وي هفتمين نماينده از حزب دموكراتيك خلق ها(ح.د.پ) است كه از مجلس تركيه اخراج و حق نمايندگي آنها لغو و سلب مي شود.
تعداد اعضاي حزب دموكراتيك خلق هاي تركيه(ح.د.پ) به عنوان سومين حزب بزرگ حاضر در مجلس اين كشور در پي سلب عضويت هفت عضو آن به 52 نفر كاهش يافته است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري