۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۱۶
کد خبر: 82793493
T T
۰ نفر
محمد خزاعي و قائم مقام وزيرخارجه ايتاليا راهكارهاي گسترش مناسبات را بررسي كردند

رم - ايرنا - محمد خزاعي رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و معاون وزارت اقتصاد كشورمان كه در ادامه رايزني ها و ملاقات با مقامات اقتصادي ايتاليا در رم بسر مي برد، با 'وينچنتزو امندولا' قائم مقام وزير خارجه ايتاليا در محل وزارتخانه ديدار و در باره توسعه مناسبات دوجانبه گفت و گو كرد.

به گزارش روزجمعه خبرنگار ايرنا از رم، در اين ديدار كه با حضور جهانبخش مظفري سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا برگزار شد، محمد خزاعي با اشاره به سوابق ديرين دوستي بين دو كشور بر اراده دولت و ملت ايران بر توسعه مناسبات دوجانبه تاكيد كرد.
خزاعي ضمن تشريح اوضاع سياسي و اقتصادي منطقه، همكاري هاي سياسي و اقتصادي دوجانبه و چند جانبه را عامل مهمي در ايجاد اشتغال، توسعه بازارهاي صادراتي، كاهش فقر و مهاجرت دانست. مساله حمايت هاي اقتصادي برخي دولت ها در جهان از گروه هاي تروريستي و ضرورت مبارزه با آن از ديگر نكات مورد بحث در اين ملاقات بود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان ضمن مهم خواندن انعقاد قرارداد مالي 5 ميليارد يورويي، كه باعث گسترش مناسبات اقتصادي دوجانبه شده و هر دو كشور از آن بهره مند مي شوند، آنرا يك نشانه روشن از سياست هاي مدبرانه و مستقل ايتاليا و اتحاديه اروپا از سياست هاي آمريكا در قبال ايران و منطقه و آن را مهم ارزيابي كرد.
محمد خزاعي از همكاري هاي موثر دولت و وزارت خارجه ايتاليا در اين اقدام مهم و همچنين نقش موثر و ارزنده سفارت جمهوري اسلامي ايران در رم ابراز قدرداني و سپاسگزاري كرد.
قائم مقام وزير خارجه ايتاليا نيز ضمن تشكر از اقدامات موثر انجام شده و با ابراز خوشنودي از اين اقدام بر تصميم جدي و داراي برنامه كشورش در پيشبرد روابط سياسي و اقتصادي بين دو كشور تاكيد و همكاري در كليه زمينه ها را ضروري و جزو اولويت هاي دولت ايتاليا دانست.
وي سپس با اشاره به سوابق و تجربيات طرف ايراني؛ بر اهميت نقش ايران در تحولات منطقه و نقش توسعه روابط اقتصادي در ايجاد آرامش و ثبات اقتصادي در منطقه را تشريح كرد.
وي در اين ملاقات اظهار اميدواري كرد كه اين اقدام مهم صورت گرفته بتواند باعث همكاري هاي بيشتر دو كشور در اجراي پروژهاي مهم و زيربنايي شود.
به گزارش ايرنا، يك قرارداد خط اعتباري فاينانس پنج ميليارد يورويي روز گذشته ميان بانك هاي ايراني صنعت و معدن و خاورميانه و موسسه «اينويتاليا گلوبال اينوستمنت» ايتاليا به منظور تامين مالي طرح هاي عمراني و توليدي كشور، در رم امضا شد.
براساس اين قرارداد كه امكان الحاق ساير بانك هاي ايراني به آن وجود دارد، طرح ‌هاي عمراني و توليدي كشور كه با استفاده از فناوري، ماشين ‌آلات يا خدمات فني و مهندسي كشور ايتاليا اجرا مي‌شوند، مي‌ توانند از اين تسهيلات استفاده كنند. استفاده از اين خط اعتباري، با رعايت قوانين و مقررات داخلي، خصوصاً الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانين بودجه سنواتي و آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مرتبط ميسر خواهد بود.
همچنين تمام طرح ‌هاي بخش دولتي و غيردولتي كه اولويت آنها به تأييد دستگاه ‌هاي ذي ربط رسيده و مجوزهاي مربوطه را اخذ كرده باشند، مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
خزاعي امضاي توافق خط اعتباري 5 ميليارد يورويي با ايتاليا را در شرايط كنوني يك اتفاق بسيار مهم سياسي و اقتصادي و حاكي از عزم اتحاديه اروپا براي همكاري با ايران خواند و به خبرنگار ايرنا گفت: اين بزرگترين قرارداد خط اعتباري ايران با يك كشور اروپايي است كه در چنين شرايطي يك اتفاق بسيار مهم سياسي و اقتصادي و حاكي از عزم جدي اتحاديه اروپا براي همكاري با ايران در اين موقعيت است كه به نفع همه خواهد بود.
وي افزود: اين خط اعتباري كه مدت ها پيش مورد مذاكره قرار گرفته بود، سرانجام نهايي شد و روزگذشته پس از ملاقات با 'پيئر كارلو پادوان' وزير اقتصاد ايتاليا در جمع همكاران ايشان و همكاران شبكه بانكي ما به امضا رسيد.
اروپام**461
ناشر: مدني
براي دريافت تازه ترين خبرهاي بين المللي از ايران و جهان با استفاده از لينك زير وارد كانال تلگرام ما شويد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw