۳ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82774071
T T
۰ نفر
آغاز سفر دوره اي رئيس جمهوري تركيه به سه كشور آفريقا

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه براي انجام سه ديدار رسمي در قاره آفريقا، روز يكشنبه عازم خارطوم پايتخت سودان شد.

به گزارش ايرنا، اردوغان كه قرار است در اين دور از سفر خود علاوه بر سودان، به كشورهاي چاد و تونس نيز سفر كند، توسعه روابط با قاره آفريقا و بازگشايي سفارتخانه در همه كشورهاي آفريقايي را جزو اهداف تركيه در قاره آفريقا ذكر كرد.
وي پيش از سفر خود به آفريقا در مصاحبه با خبرنگاران با بيان اين كه تركيه در سال 2005 تنها 12 سفارتخانه در آفريقا داشت و در 12 سال گذشته اين رقم به 39 سفارتخانه رسيده است، افزود: هدف ما بازگشايي سفارت خانه در تمام كشورهاي آفريقايي است.
وي با اشاره به راي گيري مجمع عمومي سازمان ملل در خصوص قدس بيان كرد: 35 كشور راي ممتنع به پيش نويس قطعنامه مرتبط با قدس دادند كه بيشتر آنها تحت فشارهاي سياسي بوده است و معتقدم كه اگر اين كشورها را به حال خود مي گذاشتند، آنها نيز مثل 128 كشور ديگر راي مثبت به اين پيش نويس مي دادند.
اردوغان اضافه كرد: بهتر است ترامپ پس از مخالفت جهاني با تصميم اش در خصوص قدس، بار ديگر وضعيت را سنجيده و در آن تجديد نظر كند هر چند كه نبايد اين تصميم اشتباه را مي گرفت چرا كه اين تصميم خلاف قطعنامه شماره 478 شوراي امنيت سازمان ملل است.
وي بيان كرد: اگر ما طرفدار صلح هستيم، بايد راهكار دو دولتي را بپذيريم و اگر هم نيستيم و دنبال اغتشاش در خاورميانه هستيم، در اين صورت انسانيت، جناب ترامپ و اسرائيل را مقصر اين موضوع خواهند دانست.
اردوغان در ادامه درباره ادعاي برده فروشي در ليبي نيز گفت: به تمامي دولتمردان و جوانان ليبيايي مي گويم كه دچار اشتباه نشوند و بازارهاي برده فروشي را كه از سوي دين ما هم ممنوع اعلام شده است، برچينند و آنهايي را كه اسير چنين چيزي شده اند، نجات دهند.
اردوغان همچنين گفت: تجربيات خود را در زمينه هاي مختلف با كشورهاي آفريقايي در ميان مي گذاريم و در اين زمينه هيچ حس حسادتي نداريم.
وي در ادامه بيان كرد: عناصر گروه گولن تاكنون از نيازهاي مردم قاره آفريقا سوءاستفاده كرده اند، ولي آنها از آنجا طرد خواهند شد و برخي از كشورهاي آفريقايي هم بلافاصله پس از كودتاي نافرجام 15 جولاي 2016 تركيه، عناصر گروه گولن را اخراج و مدارس آنها را به بنياد معارف تركيه واگذار كردند و اين روند رو به افزايش است.
وي اظهار كرد: عناصر گروه گولن با پوشش كارهاي خيريه و بشردوستانه، آموزش و گفت و گو، ملت را فريب دادند و آنها از نيازهاي برادران آفريقايي ما براي منافع اقتصادي خود سوءاستفاده كردند.
به گزارش ايرنا، عرفان نظيراوغلو سفير تركيه در سودان در گفت و گو با خبرگزاري آناتولي، با اشاره به افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور در 11 سال گذشته از 156 ميليون دلار در ميزان 500 ميليون دلار گفت: تركيه و سودان نمي خواهند به اين حد بسنده كنند و به همين دليل بازيد اردوغان از خارطوم بسيار مهم است و در اين سفر توافقنامه هاي اقتصادي جديدي امضا خواهد شد.
به گزارش آناتولي، ابراهيم غندور وزير امور خارجه سودان نيز در گفت و گو با تلويزيون اين كشور، سفر رئيس جمهوري تركيه به خارطوم را موجب تقويت همكاري هاي سياسي و اقتصادي دو كشور عنوان كرد و گفت: سفر اردوغان تاثير مهمي در توسعه روابط اقتصادي و سياسي طرفين خواهد داشت.
وي با بيان اين كه تركيه نقش مهمي را به عنوان رئيس دوره اي سازمان همكاري اسلامي در ميان كشورهاي عربي و مسلمان ايفا مي كند، افزود: انتظار مي رود ديدارهاي دوجانبه مقامات تركيه و سودان در آينده افزايش يابد.
به گزارش آناتولي، ابراهيم محمود حميد معاون رئيس جمهوري سودان نيز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الشرق اين كشور سفر رئيس جمهوري تركيه به خارطوم را باعث تقويت همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي دو كشور عنوان كرد و گفت: اين ديدار به دليل وجود منابع عظيم و موقعيت استراتژيك سودان و همچنين اقتصاد و تكنولوژي قدرتمند تركيه براي همكاري مشترك حائز اهميت است.
به گزارش ايرنا، سفر دوره اي چهار روزه رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه به سه كشور سودان، چاد و تونس از امروز آغاز شده است و وي در سفر به سودان با نمايندگان پارلمان اين كشور ديدار و گفت و گو خواهد كرد و پس از ديدار دوجانبه با عمر البشير رئيس جمهوري سودان، در نشست شوراي كسب و كار دو كشور شركت خواهد كرد.
ژنرال خلوصي آكار رئيس ستاد مشترك ارتش، مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه، نهاد زيبكچي وزير اقتصاد و دارايي، احمد اشرف فاكي بابا وزير فرآورده هاي غذايي و دامپروري، نعمان كورتولموش وزير فرهنگ و گردشگري، نبي آغبال وزير مالي، عصمت ييلماز وزير آموزش ملي، نورالدين جانيكلي وزير دفاع ملي و احمد ارسلان وزير ارتباطات، دريانوري و حمل و نقل تركيه نيز اردوغان را همراهي مي كنند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري