۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۰۳
کد خبر: 82751489
T T
۰ نفر
سیف بسته شدن حساب برخی ایرانیان به بهانه قانون كاتسا را تایید نكرد

تهران- ایرنا- رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در واكنش به ادعای بسته شدن حساب ایرانیان در برخی كشورها به بهانه قانون كاتسا گفت: آغاز چنین اقدامی را به هیچ وجه تایید نمی كنم و بسیار زود است كه از این موضوع اینگونه استنباط شود.

به گزارش ایرنا، آمریكا قانون «مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم‌ها موسوم به قانون كاتسا» را علیه ایران، روسیه و كره شمالی تصویب كرد تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناك و دشمنانه این كشورها در قبال آمریكا و متحدانش خوانده شده ‌است، مقابله كند.
«ولی الله سیف» این مطلب را عصر یكشنبه پس از دیدار با نایب رییس مجلس چین و در پاسخ به این سوال مطرح كرد كه گفته می شود حساب بانكی ایرانیان غیرمقیم در امارات، تركیه و انگلیس به دلیل اجرای قانون كاتسا بسته شده است.
«سیدحسین سلیمی» نایب‌رییس كمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، امروز با اشاره به اجرای قانون كاتسا از مسدود كردن حساب بانكی ایرانیان غیرمقیم در امارات، تركیه و انگلیس خبر داده بود.
سیف در جمع خبرنگاران تصریح كرد: این را چنین اقدامی شروع شده است به هیچ وجه تایید نمی كنم و خیلی زود است كه از این موضوع اینگونه استنباط شود؛ منتهی در مقابل اقدام های آمریكایی، ایران نیز اقداماتی انجام می دهد و اگر بخواهد عملیاتی شود، بموقع از آن ابزارها استفاده می كند.
سیف افزود: آمادگی ایران برای انعقاد قرارداد پیمان پولی و بحث «سوآپ اگریمنت» را مشابه آنچه اخیرا با تركیه امضا كردیم به اطلاع طرف چینی رساندیم. از این ابزار می توانیم برای تسهیل مبادلات بانكی با چین استفاده كنیم.

*پیگیری بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی در چین
رییس كل بانك مركزی اضافه كرد: چندی پیش شایعاتی درباره بستن حساب‌های دانشجویان ایرانی در چین مطرح شده بود كه در این جلسه نیز به این مساله اشاره شد و نایب رییس مجلس چین اعلام كرد این مساله را بررسی می كند.
وی نقش چین برای ایران را راهبردی دانست و با تاكید بر اینكه افزایش همكاری‌ها به بستر بانكی گسترده‌تر نیاز دارد، افزود: تسهیل روابط بانكی به تحقق سریع و آسان دیگر اهداف 2كشور كمك می كند.
رییس كل بانك مركزی موضوع مذاكرات امروز ایران و چین را درباره گسترش روابط بانكی دانست و ابراز امیدواری كرد با همكاری مسئولان 2كشور موانع روابط بانكی با سرعت بیشتری رفع شود.
«چن یو آن» نایب رییس مجلس چین, در این دیدار گفت: در نشست امروز درباره همكاری و تبادل نظر دستگاه‌های نظارتی و نظام بانكی بررسی‌هایی شد و 2كشور برای توسعه همكاری ها رایزنی كردند.
وی سطح روابط تجاری 2كشور را خوب ارزیابی كرد و گفت: البته مشكلاتی نیز در این زمینه وجود دارد كه باید آنها را رفع كنیم.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025*1961*
خبرنگار: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر