۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۴۱
کد خبر: 82731097
T T
۰ نفر
نخست وزیر تركیه: اتحاد با آمریكا در صورت ارسال سلاح به تروریست ها ادامه نخواهد یافت

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه اعلام كرد: اگر ارسال تسلیحات توسط آمریكا برای گروه های تروریستی منطقه از جمله حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) ادامه پیدا كند، اتحاد ما با ایالات متحده ادامه نخواهد یافت.

به گزارش ایرنا، یلدریم روز سه شنبه در نشست هفتگی گروهی حزب عدالت و توسعه در آنكارا افزود: رابطه آمریكا با گروه پ.ی.د ما را ناراحت می‌كند چرا كه آنها به شكل گسترده برای این گروه تروریستی سلاح و مهمات ارسال می ‌كنند.
وی بیان كرد: گروه پ.ی.د شاخه گروه تروریستی پ.ك.ك در سوریه بوده و با گروه تروریستی داعش همكاری دارد و به آ‌نها كمك كرده تا با اسلحه خود از رقه خارج شوند.
وی مدعی شد: حدود 50 كامیون سلاح های داعش را با همكاری پ.ی.د و آمریكا از شهر رقه بیرون برده اند و من این مساله را به معاونان دونالد ترامپ ابلاغ كردم.
وی اظهار كرد: آمریكا از تروریست های حاضر در منطقه حمایت می كند و ما همواره گفته ایم كه این كشور نباید با گروههای تروریستی همكاری كند چرا كه تروریست‌ها برای كسی نفعی ندارند.
وی ادامه داد: تروریست ها شهروندان اصلی رقه را آواره كرده و به جای آنها اعضای گروه تروریستی پ.ی.د اسكان یافته اند و این چگونه عقل استراتژیكی است؟
وی تاكید كرد: آمریكا به جای پاكسازی رقه از داعش، از خروج آنها به همراه سلاحشان حمایت كرده و این اقدام چه معنایی دارد؟
نخست وزیر تركیه اضافه كرد: ما بارها به آمریكا اعلام كردها ایم كه از بین بردن یك گروه تروریستی با استفاده از گروه تروریستی دیگر كار درستی نیست و اكنون نتایج این اقدام آشكار شده است.
وی همچنین گفت: معلوم نیست كه تروریست های خارج شده از رقه بار دیگر در كجای تركیه، اروپا، آمریكا و مناطق دیگر انسان های بی گناه را هدف قرار خواهند داد.
یلدریم در ادامه در تشریح نتایج سفر اخیر خود به واشنگتن افزود: مذاكرات مثبتی در آمریكا داشتیم و از ما دلیل و مدرك درباره سركرده گروه گولن خواستند كه ارائه كردیم در حالی كه وقتی آنها القاعده را مسئول حوادث 11 سپتامبر اعلام كردند، كسی از آنها سند و مدرك نخواست.
وی اضافه كرد: همه می‌دانند كه گروه گولن عامل كودتای سال گذشته تركیه بوده كه منجر به كشته شدن 250 نفر شد ولی مطالبه سند و خودداری آمریكا از تحویل فتح الله گولن سركرده این گروه برازنده دوستی تركیه و ایلات متحده نیست.
وی رایزنی در خصوص عراق، آزادی شهروندان بازداشت شده در آمریكا را از جمله موضوعات دیگر سفر خود به واشنگتن ذكر كرد و گفت: خواهان گسترش روابط خوب با آمریكا هستیم.
وی بیان كرد: به رغم ایجاد بحران اقتصادی علیه تركیه، امسال هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب كرده ایم و 13 میلیارد دلار وارد بازار مالی تركیه شده و رشد اقتصادی تركیه به پنج درصد رسیده است.
نخست وزیر تركیه اضافه كرد: تحولات عربستان سعودی و لبنان را از نزدیك پیگیری و برای جلوگیری از ایجاد بحرانی جدید تلاش می‌كنیم و بر همین اساس تركیه برای ثبات و آرامش در لبنان تلاش خواهد كرد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری