۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82697917
T T
۰ نفر

رشد شاخص بورس با حمايت نمادهاي فلزي ادامه دارد

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82697917
رشد شاخص بورس با حمايت نمادهاي فلزي ادامه دارد

تهران- ايرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) در ادامه روند صعودي خود 195 واحد رشد كرد و در جايگاه 85 هزار و 590 واحدي ايستاد.

به گزارش ايرنا، گروه فلزات اساسي در معاملات امروز بازار بورس مورد توجه اهالي بازار سرمايه قرار گرفت؛ به گونه اي كه گروه فلزات اساسي در صدر قرار گرفت. در اين گروه 112 ميليون سهم به ارزش 283 ميليارد ريال داد و ستد شد.
رشد قيمت فلزاتي مانند مس در بازارهاي جهاني باعث افزايش جذابيت شركت هاي مرتبط در بورس ايران شده است.
گروه خودرو به ارزش 133 ميليارد ريال و فرآورده هاي نفتي به ارزش 75 ميليارد ريال جايگاه هاي بعدي را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه شيميايي با معاملاتي به ارزش 63 ميليارد ريال جاي گرفت. گروه رايانه با معاملاتي به ارزش 60 ميليارد ريال رده پنجم را از آن خود كرد.
نمادهاي فولاد (فولاد مباركه)، فملي (ملي صنايع مس)، پترول (گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان)، جم (پتروشيمي جم) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) در معاملات امروز بيشترين تاثير مثبت را داشتند. در مقابل فايرا (آلومينيوم ايران) و رمپنا (مپنا) بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند.
در معاملات امروز 593 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به 2 هزار و 152 ميليارد ريال در 48 هزار و 235 نوبت خريد و فروش شد.
بررسي شاخص هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي دهد همه شاخص ها سبزپوش بوده اند.
شاخص قيمت (وزني - ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي گذارد، 63 واحد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي شود، 60 واحد رشد كرده است.
شاخص قيمت (هم وزن) كه بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس است، 45 واحد و شاخص آزاد شناور كه بيانگر آن بخش از سهام شركت هاست كه قابل معامله در بورس باشد، 314 واحد افزايش يافت.
شاخص بازار اول كه به شركت هايي اختصاص دارد كه از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور شرايط بهتري دارند، 162 واحد و شاخص بازار دوم بورس 297 واحد بالا رفت.

**عرضه اوليه جديد در فرابورس
در معاملات امروز، بيش از 353 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 699 ميليارد ريال در 227 هزار نوبت خريد و فروش شد.
عرضه اوليه شركت شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان شرقي به عنوان تازه ترين شركت فرابورسي امروز انجام شد كه بيش از 129 هزار نفر اقدام به خريد كردند.
شمار بالاي نوبت هاي معاملات فرابورس به علت عرضه اوليه جديد و افزايش خريد و فروش بر روي شركت هاي كوچك است.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**2022*1961*خبرنگار: ميثم طاهري* انتشار: مريم مسعود