۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱:۵۰
کد خبر: 82671909
T T
۰ نفر
طرح رئیس جمهوری عراق برای حل و فصل بحران اقلیم كردستان

تهران-ایرنا- رسانه ها از طرح فواد معصوم رئیس جمهوری عراق برای حل و فصل اختلافات موجود میان اقلیم كردستان و بغداد خبر دادند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، پایگاه خبری «ان آر تی» اعلام كرد كه در پی دیدارها و مشورت های رئیس جمهوری عراق با رهبران احزاب و گروه ها، نماینده دبیركل سازمان ملل و سفرای كشورهای بزرگ و پیشنهادهای مطرح شده برای حل و فصل اختلافات مربوط به برگزاری همه پرسی اقلیم كردستان، روی ارائه طرحی با هدف تصویب آن به عنوان نقشه راه برای حل و فصل تمامی مشكلات موجود بین اقلیم كردستان و دولت مركزی توافق شده است.
این طرح بر تصویب موارد پیشنهادی «یان كوبیچ» نماینده دبیركل سازمان ملل كه مورد قبول كشورهای عضو دائم شورای امنیت نیز قرار گرفته، تاكید كرده است.
این طرح می افزاید كه مذاكرات میان طرف های ذیربط، ماه سپتامبر 2017 برای حل و فصل مشكلات موجود بدون هیچ گونه پیش شرط و بر اساس اصل شراكت آغاز خواهد شد.
طرح مذكور با تاكید بر اینكه این مذاكرات باید در یك دوره زمانی كه از سه سال بیشتر نباشد، به سرانجام برسد، افزوده است كه سازمان ملل از روند مذاكرات و اجرای بندهای توافقنامه میان طرفین حمایت می كند.
این طرح می افزاید كه به موجب این توافق دولت اقلیم كردستان تصمیم به عدم برگزاری همه پرسی می گیرد كه قرار است در تاریخ 25 سپتامبر انجام شود و در صورت موفق نبودن مذاكرات به همه پرسی رجوع خواهد شد.
این طرح از تشكیل سه كمیته ناظر بر مذاكرات خبرداده كه عبارتند از: كمیته قانونگذاری به منظور اجرای قوانین معطل مانده بین اقلیم كردستان و دولت مركزی، كمیته اجرایی ویژه پیگیری و اجرای قوانین و مقررات صادره از سوی دولت مركزی و اقلیم كردستان و نیز كمیته سیاسی برای حل و فصل نهایی مشكلات سیاسی موجود.
این طرح همچنین خاطرنشان كرده است كه سقف زمانی برای پایان دادن به مشكلات حل نشده بین اقلیم كردستان و دولت مركزی عراق نباید از سه سال تجاوز كند.
این طرح افزوده است كه 18 ماه اول برای حل و فصل مسائل اجرایی خواهد بود كه پیشتر قوانین ومقررات درباره آنها صادر شده و همچنان معطل مانده است.
در این طرح همچنین به حل و فصل مسائلی مانند اصلاحات قانون اساسی، سرنوشت كركوك و مناطق مورد مناقشه و مسائل مورد اختلاف اشاره شده است.
شبد**1480**1010
مترجم:غلامرضا رفیع**انتشار :حسن معظمی
۰ نفر