روحانی:راه اصلی‌ مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان‌ است

نیویورك - ایرنا - رییس جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در دیدار رهبران مسلمان آمریكا در نیویورك با تاكید بر اینكه اسلام دین رحمت، دمكراسی، عقل، علم، مشورت و انتخابات است، تصریح كرد: راه اصلی مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان است.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی با تشریح تاریخ پرفراز و نشیب دنیای اسلام و تلاش قدرتهای بزرگ برای سلطه بر كشورهای اسلامی گفت: مسلمانان همزمان با دو مشكل بزرگ مواجه شدند كه مشكل اول عقب‌ماندگی از لحاظ علمی در برابر كشورهای پیشرفته و مشكل بعدی تروریسم و افراطی گری بود.
دكتر روحانی افزود: یك رسالت و وظیفه بزرگ كشورهای اسلامی این است كه از لحاظ علمی و تكنولوژیكی، بتوانند عقب ‌ماندگی خودشان را جبران كنند؛ در این زمینه بعضی از كشورهای اسلامی گام‌های بیشتری به جلو برداشتند. برخی از كشورهای اسلامی مقداری عقب‌تر هستند، اما هنوز این فاصله وجود دارد.
رییس جمهور گفت: اگر قرآن مجید به ما دستور داده «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»، یكی از مصادیق این قوه و قدرت همان قدرت علمی و تكنولوژیكی است، حتی قدرت نظامی دنیای امروز متصل به علم و تكنولوژی است و خوشحالم كه كشورهای اسلامی درهفته‌های گذشته اولین اجلاس سران را در زمینه همكاری علمی و تكنولوژیكی برگزار كردند و در آستانه جمع شده و طرح مفصلی را برای همكاری علمی و فناوری بین كشورهای اسلامی به تصویب رساندند.
دكتر روحانی ابراز امیدواری كرد كه اجرای این مصوبات گامی باشد تا مسلمانان بتوانند از لحاظ علمی و فناوری به آن نقطه‌ای كه در دوره رنسانس در تحولات علمی در جهان پیشگام آن بودند و در بسیاری از علوم و فنون قبل از رنسانس و حتی بعد از رنسانس آموزگار بسیاری از دانشمندان و عالمان كشورهای غیراسلامی بودند، بازگردند.
رییس جمهور با اشاره به اینكه مسلمانان در دهه‌های اخیر مخصوصاً از آغاز قرن جدید با معضل جدیدی مواجه شده اند و آن اینكه برخی از افراطیون به نام اسلام، ترور و وحشت را در دنیا آغاز كردند، گفت: این دور از این افراطی‌گری از كجا شروع شد؟ چه كسانی دخالت داشتند؟ در این زمینه نقش صهیونیسم و قدرت‌های بزرگ چگونه بوده است؟ آنچه ما در منطقه از نزدیك مشاهده می‌كنیم، قدرت‌های بزرگ می خواهند تروریسمی كه امروز به نام القاعده، داعش، الشباب، جبهه النصره، بوكوحرام و با اسم‌های مختلف، دارند افراطی‌گری و با خشونت با مردم رفتار می‌كنند به عنوان یك ابزاری برای مهار كشورها و بدنام كردن اسلام و مسلمان‌ها ادامه پیدا كند.
دكتر روحانی اظهار داشت: برای ما بسیار جای تأسف است كه بسیاری از مردم در سراسر دنیا در آفریقا، خاورمیانه و آسیا كشته می‌شوند و خون بی‌گناهان به زمین ریخته می‌شود، اما یك تأسف بالاتر هم وجود دارد و آن اینكه در كنار ذبح انسان‌های بی‌گناه، اسلام واقعی هم دارد ذبح می‌شود و كاری می‌كنند كه افكار عمومی دنیا را نسبت به اسلام دینی كه می‌تواند منجی انسان‌ها باشد، خدشه دار می كنند.
رییس جمهور با بیان اینكه در شرایط حاضر دنیا و در آینده دنیا و ما تردید نداریم كه دین اسلام یك قدرت هدایت‌كننده برای همه بشریت است، گفت: متأسفانه اسلامی كه دین هدایت، نور و رحمت است را عده ای بسیار قلیل ، تبدیل به دین خشونت، افراط و ترور در جهان كردند.
دكتر روحانی گفت: اگر بخواهد با تروریسم مبارزه شود، راه اصلی‌اش قدم‌های فرهنگی است، باید اسلام واقعی را به نسل جوان‌مان معرفی كنیم. مهم این نیست كه سران داعش و القاعده چه كسانی هستند، تأسف این است كه هنوز این راه افراط برای عده‌ای از مسلمان‌ها و عده‌ای از جوان‌های ناآگاه جاذبه دارد وگروه‌های تروریستی قدرت جذب دارند، معنی‌اش این است كه معضل حل نشده ولو اینكه عده زیادی از آنها از بین بروند و از بعضی از كشورها بیرون رانده شوند.
رییس جمهور با بیان اینكه مشكل دیگر مسلمانان كه در كنار تروریسم بوجود آمده را نوعی از تفكراتی دانست كه از اسلام گفته می‌شود كه گویی اسلام با دمكراسی، با رأی مردم، با صندوق آراء مخالفت دارد و افزود: متأسفانه كشورهایی هستند كه مسلمانند، اما در عین حال انتخابات و رأی مردم را غیرشرعی می‌دانند. اگر اسلام را در برابر آراء و نظرات مردم، این دو را در برابر هم قرار دادیم، در دنیای امروز منجر به شكست می‌شویم. ما نیازمند به افكار عمومی مردم هستیم و برای اداره جامعه نیازمند به حضور و آراء مردم هستیم.
دكتر روحانی با اشاره به اینكه قرآن به ما فرموده«و امْرُهُمْ شُورَي بَیْنَهُمْ» یعنی امورات مردم، حكومت مردم، اداره جامعه با نظر و رأی جمع باید انجام بگیرد، گفت: مگر پیغمبر اسلام(ص) با اینكه متصل به وحی آسمانی ودانش او از ناحیه خداوند بود و به اسرار خلقت آشنا بود، با مردم مشورت نمی‌كرد؟ اما به ما یاد داد كه در حكومت باید با مردم شور و مشورت كنیم. باید فاصله بین علم و اسلام را كه بعضی ترویج می‌كنند، از بین ببریم.
رییس جمهور با تاكید بر اینكه باید فاصله بین اسلام و آراء مردم و انتخابات و رأی مردم و دمكراسی را هم از بین ببریم، خاطرنشان كرد: باید فاصله بین اسلام و تعقل و عقلانیت و فاصله بین اسلام و تجربه بشری را از بین ببریم.اسلام دین رحمت، دمكراسی، عقل، علم، مشورت و انتخابات است.
دكتر روحانی با بیان اینكه در شرایط امروز جهانی رسالت ما تبیین اسلام واقعی و تفسیر صحیح از قرآن و اسلام و توضیح درست نسبت به سیره پیامبر عظیم‌الشأن(ص) اسلام است، گفت: اگر این راه را انتخاب كردیم، می‌توانیم معضلاتی كه امروز در برابر ما وجود دارد را حل و فصل كنیم.
رییس جمهور اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم در دنیای امروز دمكراسی اشكال ندارد و علم بدون نقص است و یا تجربه بشری اشتباه ندارد، اما در عین حال اسلام به ما گفته با رأی و نظر مردم و با علم، دانش و حكمت بتوانیم جامعه‌ مان را اداره كنیم و آینده بهتری را برای مردم خودمان به ارمغان بیاوریم.
اروپام*1590