شرایط پساتحریم فرصت‌های خوبی را برای توسعه روابط تهران- اسلو بوجود آورده/ حمایت اتحادیه اروپا از توافق برجام امیدواركننده است/ مبارزه و ریشه‌كنی تروریسم نیازمند عزم جدی جهانی است

نیویورك- ایرنا- رییس‌ جمهوری تلاش برای افزایش حجم روابط اقتصادی تهران - اسلو را به سطح ظرفیت‌های موجود مورد تأكید قرار داد و گفت: شرایط جدید پسابرجام فرصت‌های خوبی را برای توسعه روابط دو كشور در بخش‌های مختلف اقتصادی بوجود آورده است كه استفاده از این فرصت‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

به گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی عصر سه شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران از گشایش روابط با كشورهای اتحادیه اروپا بویژه نروژ استقبال می‌كند، اظهار داشت: توافق برجام زمینه خوبی برای توسعه روزافزون روابط ایران و اتحادیه اروپا ایجاد كرده است.
دكتر روحانی حمایت اتحادیه اروپا از توافق برجام را موجب خرسندی و امیدواركننده دانست وگفت: این توافق به نفع جهان است و نشان می‌دهد مشكلات بین‌المللی از طریق مذاكره قابل حل و فصل می‌باشد.
رییس جمهور با اشاره به فعالیت برخی شركت‌های اروپایی در بخش انرژی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای 5 سال آینده در بخش انرژی 200 میلیارد دلار پروژه تعریف كرده است و آمادگی داریم شركت‌های نروژی نیز از این فرصت بهره‌مند شوند و این اراده وجود دارد كه روابط اقتصادی با نروژ در همه عرصه‌های اقتصادی توسعه یابد.
دكتر روحانی همچنین لزوم توسعه روابط بانكی بین دو كشور را مورد تأكید قرار داد و گفت: توسعه مناسبات بانكی تهران – اسلو پایه مستحكمی برای ایجاد شتاب در روابط اقتصادی دو كشور خواهد بود.
رییس جمهور در ادامه با اشاره به تحولات منطقه، تروریسم را ریشه بسیاری از مشكلات منطقه دانست و گفت: تروریسم یك مشكل همگانی و فراگیر است و مبارزه و ریشه‌كنی آن نیازمند عزم جدی جهانی می‌باشد.
دكتر روحانی افزود: امروز تروریست‌ها در عراق و سوریه تضعیف شدند و باید ضمن مبارزه جدی با تروریست‌ها، شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد در این كشورها فراهم كنیم تا مردم این مناطق برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
رییس جمهور همچنین به اوضاع یمن اشاره كرد و گفت: مردم یمن با مشكلات فراوان دست و پنجه نرم می‌كنند و برای حل بحران یمن لازم است بمباران این كشور فوراً متوقف شود و مذاكرات یمنی – یمنی آغاز گردد و معتقدیم اتحادیه اروپا هم در زمینه كمك به آوارگان و هم به لحاظ سیاسی می‌تواند به حل مشكلات یمن كمك كند.
دكتر روحانی در ادامه موضوع همه پرسی استقلال كردها در عراق را بسیار خطرناك توصیف كرد و گفت: این مسأله می‌تواند حتی به جنگ طولانی‌مدت در منطقه منجر شود و از این موضوع هیچ‌كس سود نمی‌برد، لذا باید مراقب باشیم مرزهای جغرافیایی تغییر نكند و اتحاد و یكپارچگی در عراق حفظ شود.
خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ نیز در این دیدار با استقبال از گسترش روابط نروژ با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: نروژ به برجام متعهد است و گزارش‌ها حاكی از آن است كه تهران به تعهدات خود پایبند بوده است، لذا زمینه همكاری با جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌ها گشایش یافته است.
نخست وزیر نروژ با تأكید بر لزوم توسعه حجم روابط تهران – اسلو در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، انرژی، شیلات و بازرگانی، اظهار داشت: نروژ مصمم است از فرصت‌هایی كه برای سرمایه‌گذاری مشترك در ایران وجود دارد، استفاده كند و در این راستا برای رفع موانع بانكی به طور جدی در حال تلاش هستیم.
سولبرگ همچنین بر ضرورت مبارزه با تروریسم و نیز ارسال كمك‌های بشردوستانه به آوارگان جنگی تأكید كرد.
شبك**3404**انتشار: محسن اسماعیلی