تهران خواهان توسعه روابط با اسلام آباد در همه زمینه ها است/ آماده تامین انرژی پاكستان هستیم/ تكمیل خط لوله انتقال گاز به نفع ایران و پاكستان است/ حمله گروه های تروریستی از داخل پاكستان به مرزهای ایران، به نفع روابط دو كشور نیست

نیویورك- ایرنا- رییس جمهوری با بیان اینكه ایران برای روابط دوستانه و برادرانه خود با پاكستان اهمیت زیادی قائل است، تاكید كرد كه تهران خواهان توسعه روابط با اسلام آباد در همه زمینه ها است.

به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار نخست وزیر پاكستان در نیویورك، از تحركی كه در روابط دو كشور در سالهای اخیر ایجاد شده ، استقبال و اظهارداشت: خواست دو ملت ، روابطی مستحكم و همیشگی میان ایران و پاكستان است.
رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترده ایران و پاكستان برای تعمیق همكاری های مشترك گفت: ما آماده تامین انرژی پاكستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاكستانی در این حوزه هستیم.
دكتر روحانی ، لازمه توسعه روابط اقتصادی را همكاری بهتر بانكهای دو كشور دانست و افزود: باید بانكهای ایرانی و پاكستانی بر مبنای توافقات انجام شده برای ایجاد شعباتی در دو كشور تشویق و حمایت شوند.
رییس جمهوری همچنین به خط لوله انتقال گاز ایران به پاكستان اشاره كرد و گفت: در این بخش ما به سهم خود عمل كردیم و در قالب یك كار عظیم ، لوله های خطوط انتقال گاز را تا نزدیك مرز دو كشور آورده ایم.
دكتر روحانی با بیان اینكه ایران آماده تكمیل خط لوله انتقال گاز است ، گفت: امیدوارم تعهدات دو طرف عملی شود كه این به نفع هر دو كشور خواهد بود.
رییس جمهوری افزود: ما همچنین آماده ایم با سرمایه گذاری مشترك كشورهای دیگر در مناطق مرزی با پاكستان نیروگاه احداث و برق به پاكستان صادر كنیم.
دكتر روحانی همچنین لازمه توسعه مناطق مرزی دو كشور و تقویت روابط را مرزهای امن و مطمئن برشمرد و اظهارداشت:اینكه گروه های تروریستی از داخل پاكستان به مرزهای ما حمله كنند به نفع روابط ما نیست و از دولت پاكستان انتظار داریم گروه های تروریستی را شناسایی و مانع فعالیت آنها علیه ایران شود.
وی رابطه خوب میان پاكستان و افغانستان را نیز برای ایران حائز اهمیت برشمرد و گفت: بهترین راه تقویت امنیت منطقه، در كنار هم بودن ایران ، افغانستان و پاكستان است و ما كاملا آماده ایم با پاكستان برای امنیت بیشتر افغانستان همكاری كنیم.
رییس جمهوری همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را اسفناك خواند و گفت كه وظیفه همه جوامع اسلامی یاری رساندن به آنها است.
نخست وزیر پاكستان نیز در این دیدار با بیان اینكه ایران كشوری بسیار مهم و به قلب ما بسیار نزدیك است ، خواهان توسعه و تعمیق روابط دو كشور در همه حوزه ها شد.
شاهد خاقان عباسی همچنین همكاری های اقتصادی، امنیتی و منطقه ای را مقوم پایه مناسبات مشترك دانست و گفت: ما پیگیر نگرانی ها شما در مورد مرزها هستیم و ارتش را برای محافظت مرز ، مستقر كرده ایم.
وی سخنان رییس جمهوری ایران در نشست گروه تماس سازمان همكاری اسلامی درباره میانمار را حكیمانه خواند و اظهارداشت: ما خواستار همكاری در جهت حل مشكلات جهان اسلام هستیم.
نخست وزیر پاكستان همچنین گفت كه كشورش به دنبال راه حل های مسالمت آمیز و ایجاد صلح در افغانستان است.
شبك**3404**انتشار: محسن اسماعیلی