تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفت وگو است/ دعوت از آمریكا به تعامل با جهان

نیویورك - ایرنا - غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاكید براینكه هرنوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفت وگو است و كمكی به پیشرفت امور نخواهد كرد، گفت: آمریكا باید از تحریم به عنوان یك وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه (به وقت محلی) در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما درباره برنامه های سفر رئیس جمهوری به نیویورك گفت: یكی از برنامه های مهم حجت الاسلام روحانی در این سفر معرفی ایران، جایگاه كشورمان و مقابله با ایران هراسی است كه متاسفانه در چند ماه گذشته در آمریكا رشد داشته است و رئیس جمهوری در این زمینه از طریق رسانه های جهانی و نیز سخنرانی در مجمع عمومی با مردم جهان صحبت می كنند.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ادامه همچنین به پدیده اسلام هراسی نیز اشاره كرد و افزود: با توجه به فعالیت اسلام ستیزانه ای كه در جوامع غربی رشد داشته است، رئیس جمهوری با رهبران مسلمان دیدار خواهند داشت تا مواضع اسلامی كشورها هماهنگ و نگرانی ها و دردهای مشترك جوامع اسلامی بازگو و راه حلی برای آن یافت شود.
خوشرو، دیدار با ایرانیان مقیم آمریكا را از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در سفر به نیویورك برشمرد و اظهاركرد: به واسطه نقش مهمی كه ایرانی های مقیم آمریكا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری داشتند و همچنین نقشی كه آنها در جامعه آمریكا دارند، این دیدار انجام خواهد شد كه امیدوارم دیداری پرثمر باشد.

** آمریكا متعهد به تعلیق تحریم ها است
نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره تحریم های جدید آمریكا علیه تعدادی از ایرانیان نیز گفت: بر اساس برجام، آمریكا متعهد است كه برجام را حفظ كند و تحریم هایی كه قبلا وضع شده بود را به حالت تعلیق درآورد.
خوشرو افزود: هربار كه نوبت تمدید تعلیق تحریم ها است، آمریكایی ها برای اینكه به كنگره و مردم آمریكا نشان دهند كه مواضع تندی دارند، افرادی را به دلایل واهی به لیست تحریم ها اضافه می كنند و مدعی می شوند كه تحریم های غیر هسته ای است.
وی تاكید كرد: هر نوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفت وگو است و كمكی به پیشرفت امور نخواهد كرد؛ آمریكا باید از تحریم به عنوان یك وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد.

** مهم ترین محورهای سخنان رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل
وی در پاسخ به این پرسش كه مهم ترین محورهای سخنان رئیس جمهوری در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان چه خواهد بود؟ اظهاركرد: رئیس جمهوری در اجلاس عالی رتبه مجمع عمومی شركت می كنند و درباره حضور فعال ایران در جامعه بین المللی و توقعات مردم ایران از سازمان ملل سخن خواهند كرد.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: همچنین توجه به دیپلماسی به جای هرنوع اعمال فشار و زور از طریق تحریم، توجه به موضوعات منطقه ای همچون تروریسم، افراطی گری و خشونت و نقش ایران در مهار كردن این خشونت ها و مقابله با این تهدیدات از دیگر موضوعات سخنرانی وی خواهد بود.
خوشرو با بیان اینكه همكاری ایران در حوزه های بین المللی به خصوص در حوزه های اقتصادی و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی برای سازندگی و پیشرفت كشور از دیگر محورهای این سخنرانی است، اضافه كرد: برجام هم از دیگر موضوعات این سخنرانی خواهد بود و اینكه ایران تا كنون بر تعهدات خود پایبند بوده است و از همه طرف ها می خواهد كه به تعهدات خود پایبند باشند.
وی تاكید كرد: جمهوری اسلامی هرگونه بدعهدی را متناسب با شرایط پاسخ خواهد داد و جامعه بین المللی را نسبت به عواقب بدعهدی ها هوشیار می كند.

** احتمال برگزاری نشست وزیران 1+5 در حاشیه مجمع عمومی
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به اینكه آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل كمیسیون مشترك برجام تشكیل خواهد شد یا خیر؟ گفت: معمولا در سفرهایی كه وزیر امور خارجه به مجمع عمومی دارد، چون سایر وزیران 1+5 هم حضور دارند، كمیسیون مشترك تشكیل شده است.
خوشرو افزود: امسال هم فدریكا موگرینی هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد داده است اما هنوز برگزاری آن قطعی نیست.
وی ادامه داد: اگر این نشست برگزار شود، مروری بر اقدامات مثبتی كه ایران داشته خواهد شد و جمهوری اسلامی هم توقعاتی كه از طرف های دیگر دارد را مطرح خواهد كرد و این فرصتی برای پیشبرد اهداف برجام خواهد بود، اما چون باید همه كشورها توافق كنند، هنوز تاریخ قطعی و این كه آیا همه اعضا حاضر به شركت هستند یا خیر، مشخص نیست.
نماینده ایران در سازمان ملل تصریح كرد: نشست 1+5 در سطوح پایین تر حتما برگزار خواهد شد.
هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه شنبه 19 سپتامبر (28 شهریور) با حضور سران كشورهای جهان آغاز به كار می كند و تا 25 سپتامبر (سوم مهرماه) ادامه خواهد داشت.
محسن طاهرزاده، انتشار دهنده: هادی افتخاری
1429/ 1379