۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82661122
T T
۰ نفر
كشف يك مخزن 28 ميليارد متر مكعبي گاز در اطراف جزيره قبرس

آنكارا- ايرنا- شبكه تلويزيوني ان.تي.وي تركيه اعلام كرد كه دولت بخش يوناني نشين قبرس در آبهاي اطراف اين جزيره در درياي مديترانه يك مخزن 28 ميليارد متر مكعبي گاز طبيعي كشف كرده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا و به نقل از اين شبكه خبري تركيه، اين ميزان گاز كشف شده معادل مصرف هفت ماهه تركيه است اما براي جزيره كوچك و كم جمعيت قبرس ذخيره قابل توجهي محسوب مي شود.
بنا به اعلام اين رسانه، شركت هايي كه به نام قبرس در منطقه فعاليت مي كنند، براي كشف ذخاير بزرگتر در اطراف اين كشور و در آبهاي درياي مديترانه در تلاش هستند.
به گزارش ان.تي.وي، هنوز ارزش اقتصادي اين مخزن كشف شده گاز اعلام نشده است.
بنا به اعلام اين رسانه، با توجه به مشخص نشدن وضعيت حقوقي بخش ترك نشين و يوناني نشين جزيره قبرس در مخازن نفت و گاز اطراف اين جزيره، دولت تركيه تاكيد دارد كه عمليات اكتشاف تا تعيين وضعيت حقوقي ساكنان جزيره قبرس متوقف شود.
به گزارش ايرنا، تنش در جزيره قبرس پس از دعوت دولت رسمي قبرس از شركت هاي خارجي براي انجام عمليات اكتشاف نفت و گاز در مرزهاي آبي اين كشور در درياي اژه، به شدت افزايش يافته و بارها تركيه اعلام كرده است كه بخش يوناني قبرس حق ندارد تا قبل از حل كامل مساله دو جامعه يوناني و ترك قبرس، به تنهايي از منابع نفت و گاز اين منطقه استفاده كند، زيرا بخش ترك نشين قبرس نيز سهمي از اين منابع دارد.
در دور جديد مذاكرات دو طرف ترك و يوناني قبرس در شهر ژنو سوئيس كه دو ماه پيش با ميانجيگري سازمان ملل و با حضور نمايندگان سياسي كشورهاي تركيه و يونان برگزار شد، دو طرف در اين زمينه مذاكره كردند ولي اين مذاكرات نتيجه اي در بر نداشت.
جزيره قبرس كه در داخل درياي مديترانه واقع شده، در پي اختلاف بين آتن و آنكارا در سال 1974 و پس از درگيري هاي نظامي بين دو كشور به دو بخش ترك نشين (شمالي) و رومي ـ يوناني نشين (جنوبي) تجزيه شد.
بخش جنوبي و يوناني نشين قبرس به عنوان يك كشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسميت شناخته مي شود و عضو اتحاديه اروپاست، ولي بخش شمالي(ترك نشين) جزيره قبرس فقط توسط تركيه به عنوان يك كشور به رسميت شناخته شده است.
از سال 1974 تاكنون تمام تلاش هاي سازمان ملل متحد و ديگر مجامع بين المللي براي حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش اين جزيره كه يكي از مشكلات اصلي و اختلافات بين آتن و آنكارا محسوب مي شود، به بن بست خورده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان