استاد دانشگاه لبنان: ناامنی ها ناشی از بازی «برد-باخت» كشورهای منطقه است

بیروت-ایرنا-«لیلی نقولا» استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان در حاشیه نشست تخصصی «كنفرانس امنیتی تهران2» در بیروت در گفت و گو با ایرنا گفت: ناامنی ها ناشی از در پیش گرفتن بازی «برد-باخت» از سوی كشورهای منطقه است.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست فرعی تخصصی «كنفرانس امنیتی تهران 2» با موضوع «غرب آسیا در فضای تك قطبی پساغربی: چالش های دوران گذار» با حضور پژوهشگرانی از لبنان و چند كشور دیگر از جمله ایران روز پنجشنبه در بیروت برگزار شد.
نشست تخصصی بیروت یكی از سمینارهای مقدماتی دومین كنفرانس امنیتی تهران است.
دومین كنفرانس امنیتی تهران با عنوان «امنیت منطقه ای در غرب آسیا؛ چالش ها و روندهای نوظهور» به كوشش موسسه ابرار معاصر تهران و ده ها موسسه تحقیقاتی دیگر در 18 دی ماه 1396 در تهران برگزار خواهد شد.
نخستین كنفرانس امنیتی تهران سال گذشته با شعار گفت‌وگو، احترام، اعتماد و همكاری متقابل بین كشورهای منطقه غرب آسیا جهت نیل به امنیت و پیشرفت جمعی با همكاری بیش از پانزده مركز و اندیشكده مطالعاتی راهبردی و مشاركت طیف وسیعی از نخبگان دانشگاهی و پژوهشی از داخل و خارج از كشور در تهران برگزار شد.
اهداف اصلی برگزاری كنفرانس امنیتی تهران «فهم و شناخت واقعی از الگوی راهبردی تحولات منطقه و آینده نگاری آن» و «تولید گفتمان بومی و مشترك بین نخبگان جهت مشاركت در تصمیم سازی و اجماع سازی» اعلام شده است.
لیلی نقولا استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان كه در نشست بیروت حضور داشت درباره اهمیت آن گفت: نشست بیروت در شرایطی برگزار شد كه سراسر منطقه از نظر امنیتی شاهد دوران گذار و انتقال به وضعیت جدید است.
وی با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت: ایران نقش مهمی در حمایت از ملت های عرب در برابر طرح هایی كه به دنبال تخریب دولت ملی هستند دارد. ایران اقدامات مهمی در حمایت از ثبات در كشورهای عربی بویژه در عراق و سوریه كرده است.
نقولا افزود: ما در مرحله جدیدی قرار گرفته ایم كه در جهان عرب رویكرد تعاملی در مقابل ایران شكل گرفته است. بویژه اینكه رویكرد ایران در مسائل منطقه در مقایسه با گذشته از پیچیدگی به شفافیت بیشتر تغییر كرده است.
اسناد دانشگاه لبنان یكی از مشكلات اصلی در متطقه را اتخاذ سیاست بازی با حاصل جمع صفر یا همان برد-باخت دانست و گفت: واقعیت این است كه این سیاست با واقعیت های منطقه همخوانی ندارد.
وی افزود: برخی كشورها الگوی مطلوب امنیتی را در غلبه بر كشورهای رقیب خود در منطقه می دانند و همین مساله نوعی رقابت منفی را شكل می دهد كه در آن یك بازیگر یا برنده یا بازنده می شود.
به گفته استاد دانشگاه لبنان این نوع نگاه «صفر یا صد» طی دست كم شش سال اخیر در منطقه وجود داشته است.
لیلا نقولا در پایان گفت و گو با ایرنا گفت: اگر كشوری تصور می كند كه می تواند با اجرای پروژه خود، كل آینده منطقه را از آن خود می كند واقعیت های منطقه را نادیده می گیرد چرا كه داده ها نشان می دهد كه هیچ كشوری نمی تواند به طور كامل كشور دیگر و منافع آن را نادیده بگیرد و باید به نوعی تعامل با دیگران رضایت داد.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی