۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۵۰
کد خبر: 82640444
T T
۰ نفر
تیلرسون: راهبرد نوین در افغانستان ادامه رویكرد در مبارزه با داعش است

نیویورك- ایرنا- وزیر امورخارجه آمریكا راهبرد نوین ترامپ در افغانستان را دگرگون كننده میدان های نبرد توصیف كرد و گفت: این همان رویكردهایی است كه به طور موفقیت آمیز در برخورد با داعش در عراق و سوریه داشته ایم.

به گزارش ایرنا، ركس تیلرسون روز سه شنبه در نشست خبری خود افزود: تلاش ما این است كه از تجربیات موفقی كه در برخورد با داعش داشته ایم، در افغانستان هم استفاده ببریم.
وی با بیان این كه طبعا این جنگ را خود افغان ها به پیش خواهند برد، ادامه داد: البته برای نیروهای ما كمی زمان می برد تا دور تازه آموزش ها را به نیروهای افغان بدهند.
وزیر امور خارجه آمریكا اضافه كرد: به این ترتیب قادر خواهیم بود وضعیت جنگی را كه در یك سال و نیم گذشته كه رو به باخت بوده تغییر دهیم، دست كم به حالت ثبات در جبهه ها برسیم تا در آینده شاهد پیروزی هایی هم باشیم.
تیلرسون اظهار كرد: نیروهای افغان با شهامت تمام تلاش كرده اند اما توان آن ها همه آنچه كه ما می توانیم به آن ها بدهیم، نبوده است.
وی در عین حال به رویكرد دیپلماسی هم اشاره كرد و گفت: در جبهه دیپلماسی نیز رویكرد هایمان بر اساس شروطی خواهد بود و به حمایتمان طبق میزان پیشرفتی كه در اجرای این شرط ها دیده می شود، ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه آمریكا یكی از این شروط را ادامه تلاش دولت افغانستان در انجام اصلاحاتی دانست كه مدت ها به آن مشغول است.
یكی از این شروط را ادامه تلاش دولت افغانستان در اصلاحات ذكر كرد و افزود امنیت در افغانستان طبعا یكی از نگرانی ها و حساسیت های آمریكا است كه هرچه این امنیت برای نیروهای امدادگر كشورش بیشتر تامین بشود، آمریكا نیز بهتر می تواند به اجرای وعده های توسعه خود در آن كشور عمل كند.
تیلرسون مدعی شد ترامپ با استراتژی تازه خود نشان داده كه همه این تلاش ها در جهت وارد آوردن فشار بر طالبان است تا به آن ها بفهماند كه اگر آمریكا در این جنگ به پیروزی نرسد آن ها نیز نباید انتظار پیروز شدن در جنگ را داشته باشند و در نهایت به این آگاهی برسند كه در مقطع خاصی باید پشت میز مذاكره بنشینند و با گفت و گو به این بحران خاتمه ببخشند.
وی یكی از دلایل طول كشیدن بررسی های مربوط به استراتژی تازه ترامپ را تصمیم واشنگتن به استفاده از رویكردی جامع و همه جانبه برای حل این بحران ذكر كرد و گفت آمریكا در این بررسی ها به این نتیجه رسیده است كه در رویكرد تازه خود باید نقش مهمی را كه هند و پاكستان می توانند در این مسیر ایفا كنند در نظر داشته باشد.

**نقش پاكستان در كشاندن طالبان به پای میز مذاكره
وزیر امورخارجه آمریكا تاكید كرد بخصوص پاكستان قادر است در كشاندن نیروهای طالبان به پای میز مذاكرات صلح، نقشی حساس و مهم ایفا كند.
تیلرسون با لحنی كه نشانه های تهدید در آن محسوس بود با بیان این كه پاكستان لطمه های سنگینی از اقدامات تروریستی خورده است، گفت: در صورتی كه اسلام آباد رویكرد تازه ای را برای مقابله با تروریسم در پیش بگیرد آمریكا نیز به منظور حفاظت از این كشور در مقابل گروه های تروریستی به آنها كمك خواهد كرد.
وی در ادامه مدعی شد آمریكا و پاكستان همیشه با یكدیگر روابط حسنه ای داشته اند اما در سال های گذشته اختلافات و انحرافاتی در روابط میان دو كشور بوجود آمده و بی اعتمادی هایی جایگزین روابط خوب گذشته شده است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریكا با بیان این كه پاكستان برای تشكیلات تروریستی مامنی فراهم كرده است تا به حملات و اقداماتی علیه نیروهای آمریكایی دست بزنند، گفت: پاكستان بایستی برای ادامه برخورداری از حمایت آمریكا رویه تازه ای را پیش بگیرد.

** هند در حال تبدیل شدن به شریك استراتژیك است
تیلرسون در عین حال با بیان اینكه هند هم اكنون در حال تبدیل شدن به یك متحد استراتژیك برای آمریكا در منطقه است، اضافه كرد:دهلی نو در زمینه های مختلف از جمله توسعه و آبادانی به دولت افغانستان كمك های شایانی كرده است.
وی مدعی فرارسیدن زمانی برای رویكرد های تازه در حل بحران افغانستان شد كه ممكن است به گفته او روندی طولانی و زمان بر باشد اما در نهایت به آشتی و صلح در این كشور منجر خواهد شد.

** كره شمالی برای نخستین بار خویشتنداری نشان داده است
وزیر امور خارجه آمریكا به مساله كره شمالی هم اشاره كرد و از این كه در پی تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه كره شمالی تاكنون این كشور به آزمایش موشكی تازه ای دست نزده و برای نخستین بار از خود خویشتنداری نشان داده ابراز خرسندی كرد.
تیلرسون اظهار امیدواری كرد این نشانه آغازینی از آنچه كه كشورش در انتظار آن بوده، باشد و ادامه این خویشتنداری ها از سوی كره شمالی در آینده راه را برای برقراری گفت وگوهایی میان دو كشور باز كند.
4-514**1429 *شبس*1488 * انتشاردهنده: بهمن بامداد**