۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 82611614
T T
۰ نفر
مالزی: برای مشاركت در حل بحران قطر و عربستان آماده ایم

كوالالامپور- ایرنا – مالزی روز پنجشنبه اعلام كرد آماده و مایل است در حل بحران جاری قطر و عربستان مشاركت كند.

به گزارش ایرنا، 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع و وزیر وظایف ویژه دفتر نخست وزیر مالزی صبح روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان این كشور، گفت كه مالزی روابط دیپلماتیك قوی با كشورهای درگیر در این اختلافات دارد و این روابط اجازه خواهد داد كه در حل و فصل اختلافات نقش ایفا كند.
وی گفت: بحران قطر یك مساله آسان نیست، اما روابط ما و احترام و اعتماد آنها به مالزی می تواند به ما اجازه دهد كه در صورت نیاز اقدام كنیم.
این وزیر مالزیایی كه هفته گذشته به عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی سفر كرد، گفت: با این حال سازمان همكاری اسلامی معتقد است كویت باید فرصت داشته باشد تا نقش خود را به عنوان واسطه ایفا كند.
'هشام الدین حسین' این موضع را در پاسخ به سوال یك نماینده پارلمان اتخاذ كرد كه می خواست بداند آیا مالزی آماده میانجیگری در بحران بین قطر و چند كشور عربی است.
به گفته وی، نگرانی هایی در مورد منازعات كشورهای غیرمسلمان كه در حال حل شدن است وجود دارد كه می تواند منجر به ناپایداری ژئوپولیتیك ناشی از 'چشم اندازهای ویژه' شود.
وزیر دفاع مالزی گفت: ما نگران دیگر كشورهای مسلمان هستیم كه از وضعیت استفاده می كنند. این همان چیزی است كه سازمان همكاری اسلامی باید از آن جلوگیری كند.
وی تاكید كرد: (موضع ما این است كه بحران) باید توسط كشورهای مسلمان به جای بیگانگان حل شود.
دولت مالزی حدود دو هفته پیش نیز از قطر و عربستان سعودی خواست در تلاش های كویت برای حل اختلافات مطابق توافق كشورهای شورای همكاری خلیج فارس به ویژه توافقنامه 2014 ریاض، همكاری كنند.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی تاكید كرده بود كه دولت این كشور بر این باوراست كه این توافقنامه مبنای مناسبی برای رسیدن به صلح است.
وی همچنین نقش عربستان سعودی را در ثبات خلیج فارس مهم دانست و نقش آن را به عنوان 'فانوس دریایی ثبات در خلیج فارس' توصیف كرد.
عربستان سعودی، امارت متحده عربی، مصر و بحرین از ماه گذشته میلادی روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیك خود را با قطر قطع كردند. این اقدام پس از آن انجام شد كه این كشورها مدعی حمایت قطر از افراط گرایان شدند، اتهامی كه دولت قطر آن را رد كرد.
قطر كه در یك دهه گذشته تعاملات تجاری خود را با مالزی افزایش داده است، در حال حاضر پس از امارات متحده عربی و عربستان، سومین شریك بزرگ تجاری مالزی در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.
از سال 2006 تا سال گذشته حجم روابط مالزی و قطر با رشد سه برابری به بیش از 800 میلیون دلار افزایش یافته است.
علاوه بر اینكه بیش از پنج هزار مالزیایی با حضور در قطر در بخش های مختلف این كشور از جمله در شركت خطوط هوایی قطر، صنعت آموزش و پتروشیمی فعالیت می كنند، بخش قابل توجهی از گردشگران خارجی مالزی نیز شامل قطری ها است.
از سوی دیگر مالزی با عربستان سعودی نیز روابط بسیار نزدیكی دارد و ارزش تجارت و مبادلات دو كشور حدود سه میلیارد و 200 میلیون دلار است.
عربستان نوزدهمین شریك تجاری مالزی و بیست وسومین مقصد صادرات كالاهای مالزی محسوب می شود و در مقابل مالزی هفدهمین وارده كننده از عربستان است.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی