۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82575784
T T
۰ نفر
توهين به رئيس جمهور و جرم سياسي - جواد شرفخاني*

جواد شرف خاني فعال سياسي اصلاح طلب در يادداشتي با عنوان توهين به رئيس جمهور و جرم سياسي، ضمن نكوهش اقدامي برخي افراد در توهين به رئيس جمهوري در راهپيمايي روز جهاني قدس به بازگويي فرمايشات رهبر معظم انقلاب در خصوص رعايت اخلاق سياسي از سوي جريان هاي مختلف شده و خواستار برخورد با خاطيان شده است.

در اين يادداشت كه نسخه ايي از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: امسال آيين روز جهاني قدس با تفاوت هايي نسبت به سال‌هاي گذشته در پايتخت برگزار شد، در حالي آحاد مختلف مردم و مسئولان در كنار يكديگر براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين و محكوميت رژيم غاصب صهيونيستي به خيابان آمدند، عده اي افراطي و تندرو با برنامه از پيش طراحي شده و در راستاي اهداف پليد اسرائيل به دنبال ايجاد اغتشاش در راهپيمايي بودند و با اطلاع از حضور برخي مسئولان در موقعيت مشخص راهپيمايي به سردادن شعارهاي تفرقه انگيز و توهين آميز پرداختند.
اينها براي نخستين بار در روز جهاني قدس به جاي اسرائيل غاصب، مسئولان ملي را مورد هدف قرار دادند و از اين راهپيمايي به عنوان فرصتي براي جبران شكست هاي انتخاباتي خود استفاده كردند در حاليكه در 29 ارديبهشت امسال دكتر روحاني با راي قاطع 24 ميليوني براي بار دوم به عنوان رئيس جمهور از سوي مردم انتخاب شده است.
اين حركت سخيف سواي اينكه از نظر قانون جرم محسوب مي شود، مغاير با فرمايش هاي مقام معظم رهبري بود و همسو با اهداف و خواسته هاي رژيم صهيونيستي و استكبار جهاني قلمداد مي گردد.
در بند الف ذيل ماده 2 قانون جرم سياسي مصوب 20 ارديبهشت ماه 1395 مجلس شوراي اسلامي به صراحت توهين به مقام هاي كشوري را جرم سياسي دانسته است، نص صريح اين ماده به اين شرح است:
ماده 2 - جرائم زير در صورت انطباق با شرايط مقرر در ماده (1) اين قانون جرم سياسي محسوب مي‌شوند.
الف - توهين يا افترا به روساي سه قوه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، معاونان رئيس‌ جمهور، وزرا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاي شوراي نگهبان به واسطه مسئوليت آنان.
آنگونه كه از اين قانون استنباط مي شود حركت توهين آميز عده اي افراطي به رئيس جمهوري، معاون اول ايشان و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نوعي جرم سياسي محسوب مي شود و بر اساس قانون بايد توسط مقام هاي انتظامي، امنيتي و قضايي تحت پيگرد قضايي قرار گيرند، اين موضوع فرصت خوبي را پيش روي قوه قضائيه قرار داده تا با اقدام قاطع و قانوني بيطرفي خود را به افكار عمومي نشان دهد.
رهبر انقلاب در بخشي از فرمايش هاي خود در 28 بهمن ماه سال 1391 اين گونه بيان داشته اند: اين را هم عرض بكنيم؛ اينكه من از بعضي مسئولان و سران كشور گله‌گزاري كردم، موجب نشود كه حالا يك عده‌اي راه بيافتند، بنا كنند عليه اين و آن شعار دادن؛ نه، بنده با اين كار مخالفم. اينكه شما يك نفر را به عنوان ضد ولايت، ضد بصيرت، ضد چه، مشخص كنيد، بعد يك عده‌اي راه بيافتند عليه او شعار بدهند، بنده با اين كارها مخالفم؛ اين را من صريح بگويم. بارها به كساني كه مي توانند جلوي اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كساني كه اين كارها را مي كنند، اگر واقعا حزب‌ الهي و مومن هستند، خب نكنند. مي‌بينيد كه تشخيص ما اين است كه اين كارها به ضرر كشور است. با احساسات شان راه بيافتند اينجا، آنجا، عليه اين شعار بدهند، عليه آن شعار بدهند.
همچنين ايشان در ديدار با بسيجيان مي فرمايند: مراقب باشيد، مواظب باشيد، نمي شود هر كسي را به مجرد يك خطايي يا اشتباهي گفت منافق؛ نمي شود هر كسي را به مجرد اينكه يك كلمه حرفي بر خلاف آنچه كه من و شما فكر مي كنيم، زد، بگوييم آقا اين ضد ولايت فقيه است در تشخيص ها خيلي بايد مراقبت كنيد، من تاكيدم به شما جوانان عزيز، فرزندان عزيز خودم، جوانان پرشور اين كشور در سراسر ميهن عزيز، همين است. انگيزه‌ها با شدت، با قوت، با ايمان كامل، با اميد كامل به آينده حفظ بشود؛ اما در تشخيص ها و در مصداق‌هاي مختلف دقت بشود. بي‌دقتي در مصداق ها، گاهي اوقات ضررها و لطمات بزرگي خواهد زد.(بيانات در ديدار جمع كثيري از بسيجيان كشور 1388/09/04 پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري)
به استناد موارد فوق كه دقيقا نقل قول از مقام معظم رهبري است كساني كه در روز قدس اين حركت هاي غير قانوني و ضد امنيتي را انجام دادند و به مسئولان نظام توهين كردند كساني هستند كه سخنان معظم له را ناديده گرفته و دقيقا در جهت خلاف نظر ايشان حركت مي‌كنند و اينها خود، مخالفان ولايت فقيه هستند.
به هر حال برخورد با اين افراد كه هويت آنها در ويديوهاي ضبط شده مشخص است مي تواند درس عبرتي باشد براي اينكه ديگر شاهد اينگونه حركت هاي غير قانوني عليه منتخبان ملت نباشيم.
جواد شرف خاني فعال اصلاح طلب و مدرس دانشگاه
9102