۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۶
کد خبر: 82572130
T T
۰ نفر

امضاي سند توسعه پايدار 2030 لبنان

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۶
کد خبر: 82572130
امضاي سند توسعه پايدار 2030 لبنان

بيروت-ايرنا-سند اهداف توسعه پايدار 2030 لبنان كه بر اساس الگوي ارائه شده از سوي سازمان ملل متحد و با هدف ارتقاي سطح زندگي و رفاه شهروندان لبناني تدوين شده، به امضا رسيد.

«سعد الحريري» نخست وزير لبنان سه شنبه شب در مراسم امضاي اين سند در كاخ نخست وزيري با اشاره به اهميت آگاهي بخشي درباره اهداف توسعه پايدار و تاثير مثبت آن بر زندگي و رفاه شهروندان لبناني در سال هاي آينده، خواستار گنجانده شدن اهداف توسعه پايدار در برنامه ها و طرح هاي ملي مربوط به «پروژه 2030» سازمان ملل شد.
در اين مراسم كه با عنوان «اهداف توسعه پايدار در لبنان: تحليل خلاء ها و ارائه گزارش درباره پيشرفت هاي ملموس» برگزار شد، سند اهداف توسعه پايدار از سوي «فيليپ لازاريني» نماينده برنامه توسعه محور سازمان ملل در لبنان و «نبيل الجسر» رئيس شوراي توسعه و آباداني به امضا رسيد.
الحريري در سخنان خود با اشاره به اهميت تاسيس يك كميته ملي با هدف هدايت و هماهنگ سازي تلاش هاي ملي براي اجراي طرح توسعه پايدار ارائه شده از سوي سازمان ملل موسوم به «پروژه 2030» خاطر نشان كرد كه اين موضوع فردا چهارشنبه در برنامه كاري هيات دولت قرار مي گيرد. وي تقويت داده هاي ملي مربوط به شاخص هاي اهداف توسعه پايدار بر اساس استانداردهاي بين المللي آمارگيري و تعيين داده را مهم دانست.
لازاريني نيز در سخناني در اين مراسم گفت: براي مركز داده سازمان ملل جاي بسي خوشوقتي است كه اعلام كند طرحي كه امروز به امضا مي رسد عرصه هاي اولويت دار براي حمايت و ترويج اهداف توسعه پايدار در لبنان را مشخص كرده است.
اين طرح از دو عنصر اصلي تشكيل شده است؛ عنصر اول مربوط به تحليل خلاء ها و گسست هايي است كه در چارچوب اهداف هفده گانه توسعه پايدار در وضعيت كنوني وجود دارد و اين خلاء ها از طريق رايزني با طرف هاي اصلي ذي نفع از جمله دفتر نخست وزيري و شوراي توسعه و آباداني و وزارتخانه هاي مربوطه و دفاتر سازمان ملل و محافل آكادميك و بخش خصوصي و جامعه مدني مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
عنصر دوم در خصوص حمايت از «تجديد نظر ملي داوطلبانه» است كه بر ابلاغ پيشرفت هاي حاصل شده در كشور در مسير تحقق نقشه سال 2030 تصريح دارد و اولويت ها و هدف گذاري هاي توسعه پايدار در بعد ملي و رابطه آن با اهداف توسعه پايدار را مورد توجه قرار مي دهد.
خاورم*390* 2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئي