۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۲۵
کد خبر: 82566402
T T
۰ نفر
وزير امور خارجه تركيه: ادعاي همراهي قطر با ايران درست نيست

آنكارا- ايرنا- مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه گفت: ادعاي همراهي قطر با ايران، ادعاي درستي نيست و اين كشور همواره در كنار كشورهاي عربي منطقه موضع گرفته است.

به گزارش ايرنا، چاووش اوغلو روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در كويت در خصوص بحران ميان قطر و برخي از كشورهاي عربي مدعي شد: تا به اين لحظه هيچ كشوري به اندازه قطر، تركيه و عربستان، مقتدرانه در مقابل اقدامات ايران در منطقه نايستاده است.
وي ادعا كرد: هر سه‌ كشور همواره در مقابل اقدامات ايران مواضع روشن و صريحي داشته است.
وي با اشاره به قرار گرفتن قطر در موضوع يمن در كنار كشورهاي شوراي همكاري خليج(فارس) و در مقابل ايران و نيز موضع شفاف قطر در زمان حمله به سفارت عربستان در تهران بيان كرد: عكس العمل قطر در همه اين رويدادها متفاوت از بقيه كشورهاي عربي منطقه نبوده و در مجامع بين المللي نيز قطر شديدترين واكنش ها را عليه ايران داشته است.
چاووش اوغلو همچنين با نادرست خواندن ادعاي نگاه تبعيض آميز تركيه بين كشورهاي حوزه خليج(فارس) گفت: اين موضوع خلاف منافع ملي تركيه است و تبعيض بين كشورهاي حاشيه خليج(فارس) از سوي تركيه موضوعيت ندارد.
وي با اشاره به ديدار ديروز خود از قطر و دريافت دعوت رسمي از سوي عربستان افزود: هدف تركيه در بحران به وجود آمده مشخص است و تركيه ضمن اعلام تاسف خود از اين موضوع، در صدد است تا در حل اين مساله سهمي داشته باشد.
چاووش اوغلو اضافه كرد: طي ديداري كه روز گذشته در قطر با وزير امور خارجه و امير قطر داشتم، هر دو مخالف ادامه بحران بوده و معتقد بودند كه بحران از جانب آنها آغاز نشده است و به طور صريح درخواست كردند كه ادعاها و دلايل پنج كشور براي تصميم عليه قطر اعلام شود.
وي ادامه داد: در ديدار با مقامات عربستان سعودي در مكه نيز، مواضع شفاف و صادقانه تركيه به طرف سعودي اعلام خواهد شد و تركيه معتقد است كه عربستان سعودي به طور قطع بايد نقش برادر بزرگ را ميان كشورهاي خليج ايفاد كرده و نقش خود را در ثبات، صلح و امنيت منطقه ايفا كند.
وزير امور خارجه تركيه همچنين گفت: آنكارا به روابط خود با عربستان و ديگر كشورهاي خليج(فارس) اهميت مي دهد و امنيت و ثبات منطقه را براي امنيت و ثبات خود مهم مي داند.
به گزارش ايرنا، مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه روز گذشته به دوحه قطر سفر كرده و امروز نيز با مقامات كشور كويت ديدار كرد و قرار است در ادامه سفر خود، با مقامات كشور عربستان سعودي در شهر مكه در خصوص حل بحران به وجود آمده در روابط قطر با برخي كشورهاي عربي منطقه ديدار و گفت و گو كند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري