یك مشاور ارشد مالی:ایران خودكفاترین اقتصاد دنیا/ترامپ دنیا را ساده می‌بیند

لندن - ایرنا- 'ویلیام جنكینز' یك مشاور ارشد مالی و از علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی، ضمن حمایت از بحث خودكفایی، از ایران به‌عنوان خودكفاترین اقتصاد دنیا یادكرد و گفت كاش كشورش استرالیا نیز می‌توانست این مسیر را كاملا طی كند.

به گزارش ایرنا، ویلیام جنكینز كه برای حضور در كنفرانسی اقتصادی در ارتباط با ایران به لندن سفر كرده است، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، گفت : علاقه شركت‌های خارجی به بازار ایران بسیار قابل‌توجه است . من هم به بازار ایران شخصا علاقه‌مند هستم چراكه مثالی از آن چیزهایی است كه یك كشور می‌تواند با اتكا به خودش به آن برسد . مثلاً در طول یك دوره سی‌ساله خودكفا شود.
وی افزود: ایران خودكفاترین اقتصاد دنیا است و ما در استرالیا نیز مدت‌ها پیش خیلی دوست داشتیم كه این‌جوری باشیم اما به دلیل سیستم بین‌المللی نشد.
ویلیام جنكینز اضافه كرد: ایران از اصطلاح جهاد اقتصادی استفاده می‌كند كه منظور همان خودكفایی است و موضوع جالبی بشمار می‌آید و من برای آن احترام قائل هستم .
وی گفت: استرالیا هم‌زمانی این روند را طی می‌كرد و به خاطر اینكه از همه‌جا دور هستیم ، علاقه‌مند بودیم كه این امر تحقق یابد.
ویلیام جنكینز افزود: تجربه خودكفایی در استرالیا تا یك حدی موفقیت‌آمیز بود هرچند نسبت به كشورهای غربی دیگر این موفقیت صد درصد بود .
وی گفت: خودكفایی خوب است و باید از اصول، باور و ارزش‌های خودمان محافظت كنیم اما سیستم اقتصاد جهانی این‌گونه است كه بایستی با همه خوب باشیم .
این فعال اقتصادی افزود: من از بحث خودكفایی صد درصد حمایت می‌كنم اما به نظرم بایستی در این كار هم اعتدال باشد، و من با ایران كه به دنبال خودكفایی است موافق هستم و كاش استرالیا نیز این مسیر را ادامه می‌داد.
وی گفت: به هر صورت حمایت از تولیدات داخلی مهم است اما كالاهای دیگران هم خوب هستند و كالاهای خودمان باید این‌قدر خوب باشند كه بتوانند با دیگر كالاها رقابت كنند و به نظرم رقابت كیفیت را بالا می‌برد.
این فعال اقتصادی اشتیاق شركت‌های خارجی را برای ورود به بازار ایران خوب توصیف كرد و گفت: فكر می‌كنم در حال حاضر بحث ها بر محور همكاری اقتصادی است تا رقابت.
وی گفت: به لحاظ شخصی من خیلی به حوزه صنعت از جمله صنعت خودرو در ایران علاقه‌مند هستم و فكر می‌كنم این كشور آینده خوبی می‌تواند در این زمینه داشته باشد. اما پروسه تولید در ایران یك مقدار قدیمی است و اگر این پروسه را با كمك شركت‌های خارجی مدرن سازی كند، بازارهای آسیای مركزی و كل خاورمیانه بر روی آن باز می‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: در كل فرایند ورود به بازار ایران برخلاف انتظار بعضی‌ها، طولانی و آهسته است اما چندان هم این روند بد نیست.
وی در مورد تاثیر سیاست های دولت ترامپ رییس جمهوری آمریكا بر روی فعالیت شركت‌ها خارجی در بازار ایران، گفت: در حال حاضر شرایط پیچیده است. ترامپ دنیا را ساده می‌بیند اما دنیا این‌جوری نیست.
این فعال اقتصادی گفت: 'ایران برخلاف دولت ترامپ مسایل را این‌گونه نمی‌بیند. این هم از قشنگی ایران و فرهنگ این كشور است كه پیچیدگی و فهم مهم‌ترین چیز است. فهمیدن پیچیدگی‌ها از اقتصاد تا ادبیات، و این قشنگی، زیبایی و قدرت ایران است.'
جنكینز كه علاوه بر خواندن زبان و ادبیات زبان فارسی در دانشگاه تهران، رشته اقتصاد و تجارت را پیگیر بوده است؛ در این گفت‌وگو عنوان كرد: من عاشق ایران هستم. در سال 2011 میلادی در آنجا زندگی می‌كردم و از بهترین دوره‌های زندگی‌ام بود.
وی گفت: آلان شركت ما (ارنست - یانگ) در دوبی فعالیت دارد و با توجه به اینكه مجوزهای قانونی برای فعالیت این شركت در ایران صادر ‌شده است، امیدوارم كه دفتر ما هر چه زودتر در این كشور راه‌اندازی شود و به آنجا بروم.
كنفرانس 'ایران و جاده جدید ابریشم: فرصت ها و وملاحظات حقوقی' روز سه شنبه گذشته با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و شماری از مقامات انگلیسی و كارشناسان مسایل اقتصادی و حقوقی در لندن برگزار شد.
اروپام**4**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی