۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82440682
T T
۰ نفر
تحریم های آمریكایی بهانه تازه برجام ستیزان داخلی

تهران- ایرنا- تحریم های ضد ایرانی آمریكا در دولت جدید، بهانه را برای مخالفان برجام در ایران فراهم كرده است تا با بهره گیری از آن، توافق هسته ای و دستاوردهای آشكار آن را زیر سوال ببرند؛ موضوعی كه هر چند ممكن است به تامین منافع شخصی و گروهی آنان بیانجامد اما به منافع ملی ضربه خواهد زد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سردمداران آمریكا همواره به اهرم تحریم برای رسیدن به خواسته های خود تكیه كرده اند. بنابراین، موضوع تحریم های ضدایرانی آمریكا امر تازه ای نیست و عمری به اندازه جمهوری اسلامی دارد.
سران واشنگتن و كنگره نشینان هر بار به بهانه ای ایران را زیر فشار تحریم قرار داده اند كه از مسائل منطقه ای تا آزمایش موشكی و موضوع هسته ای را شامل می شود. این موضوع در دولت جمهوری خواه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری كنونی آمریكا شكل جدیدی به خود گرفته است.

** تحریم های تازه آمریكایی در پسابرجام
پس از توافق هسته ای و دستیابی ایران و گروه 1+5 به برجام، یكی از بزرگترین اختلاف های فرسوده و غیرضروری ایران و جهان پایان پذیرفت و گزارش های آژانس تا امروز از اجرای كامل این توافق حكایت دارد.
در این میان اما ایالات متحده هراز گاهی تحریم هایی را به بهانه آزمایش های موشكی ایران علیه كشورمان وضع می كند؛ تحریم هایی كه با روح برجام سازگار نیست.
در یك ماه گذشته و با روی كار آمدن ترامپ، موج تازه ایران هراسی از جانب جمهوری خواهان شكل گرفته است اما به خاطر اجماع جهانی در حمایت از توافق هسته ای، این برنامه ضدایرانی راه به جایی نبرده و نخواهد برد. با وجود این، جمهوریخواهان در دولت و كنگره آمریكا در این مدت اندك بارها به تهدید ایران اقدام كرده اند.
یكی از اقدام های ضد ایرانی ترامپ به موضوع منع صدور روادید باز می گردد كه به خاطر مخالفت های داخلی در آمریكا و اعتراض های جهانی تا كنون راه به جایی نبرده است. اقدام ضد ایرانی دیگر ترامپ به تحریم های آمریكا علیه ایران اشاره دارد. حدود دو هفته پیش در اقدامی ضد ایرانی، وزارت خزانه داری آمریكا اعلام كرد كه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران را به فهرست تحریم‌ های خود اضافه كرده است.
روز دوشنبه دوم اسفندماه نیز خبرگزاری رویترز از احتمال تحریم های تازه علیه ایران خبر داد. رویترز به نقل از سناتور «لیندزی گراهام» آزمایش موشكی ایران و اقدام های بی ثبات كننده جمهوری اسلامی را در منطقه دلیلی بر این قبیل تحریم ها دانست.
ایالات متحده آمریكا در حالی به رفتارهای ضد ایرانی مبادرت می كند كه جامع جهانی در یك سال گذشته با آغوش باز پذیرای مسوولان و دیپلمات های جمهوری اسلامی بوده و در این مدت تهران نیز همواره میزبان هیات های دیپلماتیك از نقاط مختلف دنیا بوده است؛ موضوعی كه نشان می دهد تلاش های طرف آمریكایی برای زیر فشار گذاشتن ایران نه تنها نتیجه نداده بلكه وجهه دولتمردان این كشور را مخدوش خواهد ساخت.
از طرفی، تحریم های آمریكا حال كه نمی تواند در قالب تحریم های هسته ای اعمال شود، ناگزیر به بهانه های دیگر وضع می شود تا شاید ایران را وادار به پشت پا زدن به توافق هسته ای كند. این موضوعی است كه مقام ها و دیپلمات های كشورمان به خوبی از آن آگاهند.
درهمین زمینه بود كه چند روز پیش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه كشورمان در گفت وگو با «لیز دوست» خبرنگار ارشد بی بی سی جهانی اظهار كرد كه آمریكا با مطرح كردن احتمال وضع تحریم های جدید، می خواهد ایران را تحریك كند.

** استقبال مخالفان برجام از تحریم ها
تحریم های اخیر آمریكا اما مورد استقبال دلواپسان و مخالفان توافق هسته ای در داخل ایران قرار گرفت تا دیگر بار بر طبل مخالفت با توافق بكوبند. مخالفت این افراد و رسانه های وابسته به آنها با مذاكرات هسته ای از مهرماه 1392 و زمان كلید خوردن گفت وگوها آغاز شد.
پارسال با نزدیك شدن به موعد توافق، فشار برجام ستیزان به دیپلمات ها و مقامات كشور فزونی گرفت اما پس از مُهر تایید مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادی مرتبط و همچنین مقام های عالی رتبه كشور به پای برجام، از امیدواری مخالفان به نافرجام ماندن توافق كاسته شد. مهمترین نقد بر این افراد، انتقاد و مخالفت آنان با مذاكرات هسته ای بدون ارائه راهكار بود.
حال كه برجام ضمن مشروعیت بخشی بر فعالیت های هسته ای ایران با دستاوردهای آشكار خود راه را برای گسترش همكاری كشورمان با جهان هموار كرده است، تحریم های تازه آمریكا بهترین گزینه مخالفان برجام برای تاختن بر توافق است تا وانمود كنند توافق هسته ای هیچ دستاوردی نداشته است.
همان طور كه انتظار می رفت برخی رسانه های مخالف برجام در كشورمان از تحریم های آمریكا بهره گرفتند تا توافق هسته ای و عملكرد دولتمردان را زیر سوال ببرند. گویی آنها برای چنین اقدامی از جانب آمریكا لحظه شماری می كردند تا از آن به نفع خود سود جویند.
آنها بدون توجه به این كه این تحریم ها تنها از جانب یكی از اعضای 1+5 صورت گرفته و بی ارتباط به موضوع هسته ای است، اصل توافق هسته ای را زیر سوال بردند و از تیر خلاص آمریكا به برجام سخن به میان آوردند. حتی برخی فراتر از آن رفته و خواستار جایگزینی برای دیپلمات های كشور به ویژه معمار برجام شدند.
بی تردید آنان كه منافع شخصی و گروهی خود را در مخالفت با برجام تعریف می كنند، ضربه سنگینی به منافع ملی كشور وارد می سازند زیرا در پی این توافق بود كه تهدید ایران به حمله نظامی برای همیشه برداشته شد. همچنین با تكیه بر برجام ایران توانست هر چند با محدودیت اما فعالیت هسته ای و غنی سازی را در خاك خود ادامه دهد و دیگر كشورهای جهان را به پذیرش آن مجبور كند.
افزون بر آن، قطعنامه های ششگانه شورای امنیت به خاطر همین توافق برداشته و اجماع جهانی علیه ایران شكسته شد. از همین روست كه تندروی های ترامپ علیه ایران حال راه به جایی نبرده و نخواهد برد. حال این پرسش در ذهن شكل می گیرد كه اگر در دوره ترامپ، برجامی وجود نداشت چه می شد؟
*پژوهشم **1969**1601** خبرنگار: حسن شكوهی نسب ** انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر