۱ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱
کد خبر: 82437071
T T
۰ نفر
نگرانی تركیه از احتمال عملیات مشترك آمریكا و كُردهای سوریه در رقه

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه كه برای نشست امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برند، دیدارهایی با مقامات آمریكایی داشتند و در این دیدارها نگرانی خود را از احتمال حمله مشترك آمریكا و كُردهای سوریه به رقه بیان كردند.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام برخی رسانه ها، آمریكا در نظر دارد به همراه گروه موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در عملیات آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه از دست عناصر داعش مشاركت كند.
تركیه در دوره دولت قبلی آمریكا در خصوص حمایت از حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) كه دو تشكل شبهه نظامی كُردی محسوب می شوند، همواره با دولت اوباما در چالش بوده، آمریكا را به حمایت و تسلیح این گروه ها متهم كرده است.
دولت سابق آمریكا نیز اعلام كرد كه هدف از تسلیح این گروه ها مبارزه با داعش بوده است.
امروز نخست وزیر تركیه در حاشیه كنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ و هنگام عزیمت به شهر دوسلدروف به خبرنگاران گفت: اگر آمریكا تصمیم بگیرد كه با همكاری یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در عملیات آزادسازی شهر الرقه در شمال سوریه مشاركت كند، روابط واشنگتن و آنكارا آسیب می بیند.
وی افزود: امیدوارم چنین تصمیمی گرفته نشود، چرا كه بر خلاف شرایط كنونی، روابط دو كشور را به طور جدی خدشه دار می‌كند.
یلدریم اضافه كرد: ما درباره پاكسازی رقه از اشغال داعش پس از الباب پیشنهادی به طرف آمریكایی ارائه داده و اعلام كرده ایم كه هر گونه همكاری با گروه هایی مثل حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) كه شاخه پ.ك.ك محسوب می شوند، اقدامی نادرست است و نباید از یك گروه تروریستی برای مقابله با گروه تروریستی دیگر استفاده شود.
وی ادامه داد: این امر شایسته دوستی دو كشور آمریكا و تركیه نیست و فكر می كنم دولت جدید آمریكا این ارزیابی ها را مورد توجه قرار خواهد داد و به مركل صدراعظم آلمان هم اعلام كردیم كه در عملیات آزادسازی رقه می توانیم آلمان را نیز مشاركت دهیم.
وی در مورد احتمال آغاز عملیات آزادسازی رقه بیان كرد: آمریكا در هر صورت طرحی برای عملیات در رقه دارد و ما در حال رایزنی در مورد چگونگی اجرای این طرح هستیم.
نخست وزیر تركیه اضافه كرد: نیروهای محلی، نیروهای مقاومت كننده غیرنظامی، ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و سایر نظامیان به صورت یكپارچه با پشتیبانی آمریكا و تركیه، در این عملیات حضور نظامی خواهند داشت و تركیه خود به طور مستقیم وارد عملیات نخواهد شد و حمایت ما تاكتیكی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، ارتشبد خلوصی آكار رئیس ستاد ارتش تركیه روز شنبه با جوزف دانفود همتای آمریكایی خود در پایگاه نظامی انجرلیك تركیه دیدار كرد و در این دیدار طرفین 2 طرح تركیه برای حمله به رقه را بررسی كردند.
ارتش تركیه بعد از آزادسازی الباب در ادامه عملیات سپر فرات در حال بررسی مسیرهای ادامه عملیات خود در شمال سوریه با همراهی آمریكا و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و حمله به شهر رقه سوریه است.
ژنرال دانفورد كه برای بررسی وضعیت مبارزه با داعش در منطقه و نیز حمله به رقه به عنوان مقر اصلی نیروهای داعش و بررسی بعد فنی نظامی این عملیات به تركیه سفر كرده بود، با نقشه ها و طرح های تركیه در این زمینه آشنا شد.
در دیدار دو مقام ارشد نظامی آمریكا و تركیه، ارتشبد آكار طرح طرف تركیه در مورد امكان عملیات را تشریح كرد و گفت: نقشه اول تركیه كه در اولویت نخست اجرا قرار دارد، ورود و اقدام نیروهای ارتش تركیه و ارتش آزاد سوریه از منطقه تحت كنترل نیروهای حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و از طریق تل ابیض واقع در رو به روی آقچا قلعه تركیه و ادامه مسیر به سمت رقه است و نقشه دوم هم ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است.
وی با تشریح طرح عملیات رقه و ضربه نهایی به داعش بیان كرد: در اجرای نقشه نخست و از منطقه مرزی تركیه تا رقه 54 كیلومتر مسیر زمینی فاصله وجود دارد و این مسیر بیشتر مورد نظر تركیه است.
وی ادامه داد: دومین نقشه تركیه ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است كه تركیه برای عبور از منطقه تحت كنترل حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) كه در دوره دولت اوباما به شكل جدی تسلیح شده است، 20 كیلومتر منطقه تخلیه شده نیاز دارد و برای اجرای آن، آمریكا باید ابتدا حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) را اقناع كند.
وی اظهار كرد: در این منطقه شهر منبج نیز در مسیر واقع شده و طول این مسیر 180 بوده و منطقه ای كوهستانی است كه نیروهای عمل كننده هم از طرف داعش و هم عناصر حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) مورد تهدید واقع می شوند.
آكار همچنین برای انجام عملیات رقه خواستار عقب نشینی نیروهای حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) از شهر منبج به سمت شرق فرات شد و گفت: آمریكا باید این نیروها را در این زمینه اقناع كند.
وی اضافه كرد: برای اجرای عملیات رقه، ارتش آزاد سوریه با حمایت تركیه در حال جمع آوری و سازماندهی حدود 10 هزار نفر نیرو است كه هم اكنون دو هزار و 500 نفر آنها در الباب مستقر هستند و بقیه آنها نیز از طریق قیرشهر تركیه به ادامه عملیات خواهند پرداخت اما ادامه این عملیات مشروط به حمایت آمریكاست.
به گزارش ایرنا، دو طرف طرح مشتركی را كه جزئیات آن مشخص نشده، تدوین كرده اند تا بعد از تایید اردوغان و ترامپ روسای جمهوری تركیه و آمریكا جهت اجرا آماده شود.
در این دیدار همچنین پایگاه نظامی انجیرلیك به عنوان مركز عملیات رقه انتخاب شد.
گفتنی است كه جنگنده های كشورهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریكا به همراه پهپادهای آمریكایی برای این عملیات در پایگاه نظامی انجیرلیك آماده سازی و مستقر شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان