۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۱۸
کد خبر: 82430641
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری تركیه با امیر قطر دیدار كرد

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در سومین روز از سفر چهار روزه خود به سه كشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و در آخرین مقصد این سفر رسمی، شامگاه امروز در راس هیاتی بلندپایه برای دیدار با مقامات قطری وارد دوحه پایتخت این كشور شده و با امیر قطر دیدار كرد.

به گزارش ایرنا، اردوغان پس از پایان دیدارهای خود با مقامات عربستان سعودی و با بدرقه رسمی در فرودگاه نظامی ملك سلمان از سوی فیصل بن بندر امیر ریاض و یونس دمیرار سفیر تركیه در ریاض عازم دوحه پایتخت قطر شد.
اردوغان در این سفر به همراه همسرش امینه اردوغان، ژنرال خلوصی آكار رئیس ستاد ارتش، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبكچی وزیر اقتصادو تعداد دیگری از دولتمردان تركیه وارد دوحه شد.
سالم مبارك الشافع سفیر قطر در آنكارا امروز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی در رابطه با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تركیه به قطر گفت: این سفر برای قطر در شرایط حساس بین المللی و منطقه ای حائز اهمیت ویژه ای است.
وی افزود: این سفر در چارچوب همكاری های متقابل دو كشور و پس از دومین نشست كمیته ارشد راهبردی تركیه - قطر كه 18 دسامبر 2016 در طرابوزون برگزار شد، انجام شده و در این دیدار حساس مسائل مهم متعددی از قبیل مسائل دو جانبه و منطقه ای در دستور كار دیدار رجب طیب اردوغان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر قرار دارد.
وی بیان كرد: قطر و تركیه همواره به بررسی و رسیدگی جامع و ریشه ای به مسائل كنونی جهان اسلام از جمله موضوع فلسطین، سوریه، عراق و یمن تاكید كرده و هر دو كشور در زمینه تامین ثبات، امنیت و توسعه در منطقه همفكر بوده و همواره برای ارتقای آن تلاش كرده اند.
وی اولویت بخشیدن به حل مشكلات مشترك بین تركیه و كشورهای حوزه خلیج فارس را به سود طرفین دانست و اضافه كرد: هر دو كشور مایل به افزایش همكاری در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری هستند و تلاش بی وقفه تركیه برای امضای قرارداد تجارت آزاد با كشورهای عضو شورای همكاری خلیج ادامه دارد كه در دوره پیش، پیشرفت قابل توجهی نیز در همین راستا دیده می شود.
به گزارش ایرنا، دو شب پیش در جریان سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به منامه پایتخت بحرین، چهار موافقت نامه همكاری دفاعی و اقتصادی بین تركیه و بحرین به امضای طرفین رسید.
این موافقتنامه های تدوین شده همكاری از سوی مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبكچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراك وزیر انرژی و منابع طبیعی و نیز فكری ایشیك وزیر دفاع ملی و با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین به امضای طرفین رسید.
همچنین در جریان سفر اردوغان به عربستان كه به همراه مقامات بلندپایه نظامی، اقتصادی، سیاسی انجام شد و هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده، دو طرف در خصوص موضوع های مهم دوجانبه و به خصوص هماهنگی برای اقدام مشترك در منطقه و نیز ارتقای سطح مناسبات تجاری و نظامی به تفاهم رسیدند.
اردوغان كه در جریان سفر چهار روزه و دوره ای خود به سه كشور حاشیه جنوبی خلیج فارس شامگاه روز یكشنبه وارد منامه پایتخت بحرین شده بود، پیش از امضای موافقت نامه های همكاری، نشان عالی 'شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه' بحرین را دریافت كرد.
حضور در دوحه و دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر آخرین مقصد اردوغان در سفر چهار روزه به كشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.
بررسی مناسبات دو كشور و تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله دستور كار این دیدارها تعیین شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری