۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۲۳
کد خبر: 82429173
T T
۰ نفر
موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری ایران و لوكزامبورگ امضا شد

تهران- ایرنا- وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و وزیر امورخارجه و اروپایی لوكزامبورگ موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری را با هدف تضمین حقوقی سرمایه فعالان اقتصادی 2 كشور امضا كردند.

به گزارش دوشنبه شبكه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران پس از امضای موافقتنامه در ساختمان این وزارتخانه كه با حضور وزیر امورخارجه و اروپایی لوكزامبورگ صورت گرفت، گفت: سیاست كلی ایران، بهبود روابط با كشورهای اروپایی بویژه لوكزامبورگ است و امضای این موافقتنامه نشانه ای از حسن نیت و علاقه مندی 2 كشور برای توسعه روابط اقتصادی است.
«علی طیب نیا» افزود: هنوز از پیشرفت روابط بانكی (2 كشور) راضی نیستیم كه سفر رئیس كل بانك مركزی به همراه مدیران بانكی به لوكزامبورك می تواند در این زمینه موثر باشد.
طیب نیا بر علاقه ایران به امضای موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف تاكید كرد و گفت: این موافقتنامه در كنار برقراری روابط بین بانك های 2 كشور می تواند تاثیرگذار باشد.
وی افزود: بازار سرمایه ایران نیز به ایجاد روابط با نهادهای مالی لوكزامبورگ تمایل دارد.
«ژان اسلبورن» وزیر امورخارجه و اروپایی لوكزامبورگ، نیز در این دیدار از علاقه كشورش به همكاری در بخش های حمل و نقل هوایی و سرمایه گذاری خبر داد.
به گزارش ایرنا، آذرماه پارسال وزیر امورخارجه لوكزامبورگ در سفر به تهران و دیدار با رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران از برقراری ارتباطات كارگزاری بانكی میان دو كشور استقبال كرده بود.
اول آبان ماه امسال نیز وزیر اقتصاد لوكزامبورگ پس از دیدار با همتای ایرانی خود در تهران اعلام كرد قرار است قرارداد حمایت از سرمایه گذاری متقابل 2 كشور در پایان همان ماه امضا شود.
وی ابراز علاقه كرد در زمینه قرارداد «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف» نیز مذاكرات بیشتری شود.
همان زمان مدیركل اتاق بازرگانی لوكزامبورگ در گفت و گو با ایرنا گفت: حجم كنونی تجارت 2 كشور پنج میلیون یورو است و باید افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، لوكزامبورگ كشور كوچكی در شمال اروپا به پایتختی شهر لوكزامبورگ است كه با آلمان، فرانسه و بلژیك مرز مشترك دارد. این كشور با توجه به جمعیت پانصدهزار نفری خود از كشورهای ثروتمند اروپایی به حساب می آید.
تورم كم، نرخ رشد اقتصادی متوسط و سطح بالای نوآوری از مهمترین ویژگی های اقتصاد باثبات لوكزامبورگ است كه در گروه اقتصادهای دارای درآمد بالا طبقه بندی می شود.
بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، لوكزامبورگ در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) دومین اقتصاد ثروتمند جهان پس از آمریكا با سرانه تولید ناخالص داخلی 80 هزار و 119 دلار بود.
لوكزامبورگ بزرگ ترین مركز صندوق سرمایه گذاری و مهمترین مركز بانكداری خصوصی در جهان است و اكنون سرمایه گذارانی از این كشور در بازار سرمایه ایران فعالند.
اقتصام**9123**1961** خبرنگار: زهره دریغ گفتار** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر