۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82398362
T T
۰ نفر
جابری انصاری بر ادامه راهبرد سه جانبه حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه تاكید كرد

مسكو - ایرنا - حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در سخنرانی گشایش مذاكرات سوری در آستانه بر ادامه راهبرد سه جانبه تهران، مسكو و آنكارا برای حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، جابری انصاری روز دوشنبه در نشست عمومی مذاكرات كه با حضور هیات های دولت سوریه و مخالفان، سازمان ملل، ایران، روسیه و تركیه و غیرت عبدالرحمن اف وزیر خارجه قزاقستان آغاز شد، گفت: همزمان با آسایش ما، مردان، زنان و كودكان سوری با رنج ها و مشكلات جنگ، تروریسم، آوارگی در داخل و همچنین خارج از سوریه دست و پنجه نرم می كنند.
وی ادامه داد: هدف غائی ما در تلاش مشترك برای پایان دادن به رویارویی ها در سوریه باید توقف بی بازگشت مخاصمه ها باشد تا سوری ها مانند هر ملت دیگری، امكان یابند به زندگی عادی بازگردند و از دولتی دارای حاكمیت در سرزمینی یكپارچه و مرزهای امن برخوردار شوند.
جابری انصاری تاكید كرد: تعیین سرنوشت، حق ذاتی همه ملت ها است و هیچ قدرت خارجی نباید و نمی تواند از اعمال آن ممانعت كند. ملت سوریه نیز از این قاعده مستنثنی نیست و باید دور از هر فشار خارجی حق خود را اعمال كند و كسانی كه برای منافع خود موجب طولانی شدن بحران می شوند، مانع برخورداری سوری ها از این حق هستند.
معاون وزارت خارجه ایران اظهار كرد كه نشست آستانه فرصتی است تا با بازبینی تلاش ها برای صلح و ترمیم نقائص روندهای گذشته، در چارچوب ابتكار سه جانبه روسیه، تركیه و ایران به گفت وگوی دولت سوریه و گروههای مسلح معارض سوری پیوسته به روند مذاكرات، برای نیل به راه حل سیاسی كمك كنیم.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، ضروری است نقشه راه روشنی داشته باشیم. پیشنهاد مشخص ما این است كه تمام شركت كنندگان در گفت وگوها، اقدام های خشونت بار را رد و با تثبیت آتش بس و ترك انواع مخاصمه ها به این روند كمك كنند. ما باید از پیوستن گروههایی كه در نشست حضور ندارند به این فرایند به شرط التزام به اصل عدم خشونت استقبال كنیم.
«جامعه بین المللی هم باید به تلاش ها برای مهار انتقال غیرقانونی سلاح، كمك های مالی و جنگجو به داخل سوریه كه به گروههای تروریست امكان می دهد، مردم را سركوب و زنجیره هایی از برخوردهای مسلحانه را در گوشه و كنار این كشور آغاز كنند، بپیوندد. یك سازكار موثر برای آتش بس باید وجود داشته باشد و با ابتكار سه جانبه آستانه مستحكم شود تا تداوم آتش بسِ تضمین شود.»
جابری انصاری ادامه داد: همزمان نیز تلاش برای رویارویی با داعش، جبهه النصره و گروههای تروریستی وابسته به آنها باید در دستور كار مشترك ما قرار گیرد و از دیگر سو، معارضان می توانند با حمایت از ابتكار سه جانبه، گفت وگوهای خود را برای رسیدن به راه حل سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد، فراگیر و شفاف بر اساس وحدت ملی و تمامیت ارضی آغاز كنند و تا حصول نتیجه ادامه دهند و ما امیدواریم با موفقیت این روند، شاهد پایان هر چه زودتر بحران سوریه باشیم.
معاون وزارت خارجه ایران گفت: همزمان دوستان سوریه باید با رفع تحریم ها و محاصره، كمك به بازسازی این كشور و تسهیل بازگشت آزادانه آوارگان به خانه های خود، وضعیت وخیم انسانی را پایان دهند.
جابری انصاری در پایان تاكید كرد: فقط مردود شمردن ایدئولوژی های افراطی كه وحشیگری را با دروغ به نام دین توجیه می كنند، توسط ما و مردم، زنجیره بدنهاد خشونت و تروریسم را می شكند كه این امر باید با معرفی چهره مقدس و رحمانی ادیان الهی و از طریق گفت وگوهای بینا فرهنگی همسایگان در منطقه و كل جهان شروع شود.
مذاكرات هیات های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و تركیه به عنوان بانیان نشست در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.
نشست عمومی مذاكرات با سخنرانی نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به عنوان میزبان آغاز شد كه با ارزشمند خوان تلاش های هیات های شركت كننده، إبراز امیدواری كرد، نشست آستانه بتواند آغازی برای روند صلح و حل سیاسی بحران سوریه باشد.
براساس برنامه اعلام شده، رئیسان هیات های سوریه، ایران و تركیه نیز در سخنرانی های خود مواضع و همگرایی های سه كشور را برای حل سیاسی بحران سوریه تشریح كردند.
همه روند این مذاكرات دو روزه پشت درهای بسته برگزار می شود، ولی بخش های غیرمحرمانه گفت وگوها برای خبرنگاران كه خارج از هتل محل برگزاری اجلاس مستقر هستند، از طریق ویدیو كنفرانس پخش خواهد شد.
همچنین در حاشیه مذاكرات، قرار است هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد هم قرار است با همراهی استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل با نمایندگان گروههای معارض مسلح سوری به سرپرستی محمد علوش دیدار كند.
محور مذاكرات دو روزه در هتل ریكسوس با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و تركیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، تقویت و پایداری آتش بس سوریه برقرار شده از 10دی ماه و راهكارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این كشور است.
همچنین هیات سازمان ملل به سرپرستی دی میستورا نماینده دبیركل این سازمان در امور سوریه در مذاكرات شركت دارد و سفیر آمریكا نیز بدون سخنرانی در اجلاس حضور یافته است.
هیات های ایران، روسیه و تركیه از روز شنبه تا شامگاه یكشنبه با برگزاری چند دور نشست دوجانبه و سه جانبه در هتل ماریوت، برای هماهنگی بیشتر با هدف افزایش شانس موفقیت مذاكرات رایزنی كردند و در جریان آن برنامه حضور گروههای معارض مسلح سوری در مذاكرات آستانه و معارض سیاسی (غیر مسلح) در نشست آینده تائید شد.
یك منبع نزدیك به مذاكرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان نیز دیروز اعلام كرد: هدف اصلی مذاكرات در پایتخت قزاقستان، تائید توافق آتش بس از سوی طرف های سوری خواهد بود و كارهای مقدماتی نیز انجام شده است.
پایگاه رادیو روسی اسپوتنیك به نقل از این منبع بدون معرفی نوشت: نمایندگان گروههای مسلح شركت كننده در مذاكرات، می توانند برای اجرای آتش بس تضمین بدهند.
نشست آستانه با هدف شكستن بن بست از سرگیری مذاكرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده كه از هفت ماه پیش با كارشكنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه كشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام كرده است كه نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاكرات متوقف شده صلح در ژنو است كه هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
ایران، روسیه و تركیه سه كشور مبتكر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاكرات آستانه هستند.
اروپام*1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان