ژنرال عون: سران عرب در اجلاس اردن باید مشكلات جهان عرب را حل كنند

بیروت – ایرنا – ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان تاكید كرد: سران عرب باید در نشست آتی خود كه قرار است 29 ماه مارس آینده در اردن برگزار شود، مشكلات جاری جهان عرب را حل كنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، ژنرال عون روز جمعه در دیدار دبیركل اتحادیه عرب با وی در « بعبدا» كاخ ریاست جمهوری لبنان خاطرنشان كرد كه لبنان در تلاش های عربی اگر در این مسیر قرار داشته باشد، سهم خود را ایفا خواهد كرد.
وی در دیدار بیركل اتحادیه عرب از ضعف و سستی این اتحادیه انتقاد كرد و گفت كه این ضعف و سستی نتیجه جنگ ها و دودستگی ها است اما با این وجود اتحادیه عرب همچنان یك مرجع است.
رئیس جمهوری لبنان افزود: باید برای حفظ اتحادیه عرب تلاش كرد چون تنها عنصری است كه عرب ها را دور هم جمع می كند.
ژنرال عون با تاكید بر اینكه لبنان در حد توانش از تحقق همبستگی بین كشورهای عربی حمایت می كند، این همبستگی را عامل اصلی توان این كشورها خواند.
ابوالغیط نیز با بیان اینكه برای نخستین بار به عنوان دبیركل اتحادیه عرب به لبنان سفر كرده است، گفت كه سفرش به بیروت به دلیل خلاء ریاست جمهوری دو و نیم ساله در لبنان به تعویق افتاده است.
وی درعین حال گفت كه حضورش دربیروت فرصتی برای تاكید برحمایت اتحادیه عرب از لبنان و قدردانی از نقش مهمی است كه این كشور در اتحادیه عرب و خارج از آن ایفا می كند.
دبیركل اتحادیه عرب از رئیس جمهوری لبنان خواست تا هنگام سفر به مصر، در مقر اتحادیه عرب در قاهره نیز حضور یابد و در جمع روسای هیات های دیپلماتیك عربی سخنرانی كند.
براساس این گزارش ژنرال عون و ابوالغیط در این دیدار آماده سازی ها برای برگزاری نشست آینده سران عرب در اردن ، اهمیت مشاركت ژنرال عون در این نشست و اوضاع جاری برخی كشورهای عربی را كه شاهد جنگ و ویرانی هستند، بررسی كردند.
دبیركل اتحادیه عرب كه صبح جمعه وارد بیروت شد، همچنین با « نبیه بری» رئیس مجلس و «سعد حریری» نخست وزیر لبنان به طور جداگانه دیدار و با آنان درباره تحولات منطقه و لبنان ، اوضاع جهان عرب به ویژه فلسطین و همچنین معضل آوارگان و مشكلاتی كه لبنان از این بابت تحمل می كند، گفت وگو كرد.
وی گفت كه با رئیس مجلس لبنان در باره اینكه چگونه با هم تلاش كنیم تا ثبات به خاورمیانه بازگردد، تبادل نظر كرده است.
ابوالغیط خاطرنشان كرد: دیدار بسیار مهمی هم با سعد حریری داشتم و به وی بابت نخست وزیری لبنان برای بار دوم تبریك گفتم.
دبیركل اتحادیه عرب با بیان اینكه « امروز همه متوجه بازگشت ثبات به لبنان هستند»، گفت كه با نخست وزیر لبنان در باره مشكلات منطقه و كشورهای عربی و همچنین شروع به كار« دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریكا و رفتار احتمالی او با جهان عرب و ضرورت اتخاذ موضع مناسب در قبال آن گفت وگو كرده است.
وی افزود: درباره احتمال جابجایی سفارت آمریكا از تل آویو به قدس صحبت و دو طرف بر مخالفت با این سیاست آمریكا و ضرورت گوشزد خطر آن تاكید كردیم.
ابوالغیط اضافه كرد: از سفر سعد حریری به مصر و بازدید از مقر اتحادیه عرب در قاهره استقبال می كنیم.
دبیركل اتحادیه عرب گفت كه از برقراری ثبات در لبنان و نقش فعال لبنان در برنامه های اتحادیه عرب هم استقبال می كند.
خاورم*390*134** انتشار دهنده: فردین پازوكی