۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82362966
T T
۰ نفر
مسئولان هوانوردی كلمبیا: خطای انسانی و رعایت نكردن مقررات موجب سقوط هواپیمای فوتبالیست ها شد

تهران - ایرنا - خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان هوانوردی كلمبیا گزارش داد كه مجموعه ای از خطاهای انسانی موجب اتمام سوخت و سقوط یك هواپیمای مسافربری و جان باختن 71 نفر از سرنشینان آن در ماه پیش شد.

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس دیروز دوشنبه نوشت: بر اساس یافته های تیم تحقیقاتی هواپیمایی كشوری كلمبیا، برنامه پروازی هواپیمایی بولیویایی 'لامیا' مطابق استانداردهای بین المللی نبود. اجازه پرواز به هواپیما برغم همراه نداشتن سوخت كافی برای انجام پروازی ایمن و بدون توقف برای سوخت گیری مجدد از جمله تصمیم های اشتباه این هواپیمایی بود. خلبان نیز وضعیت اضطراری هواپیما را زمانی گزارش كرد كه دیگر خیلی دیر شده بود.
كارشناسان پیشتر احتمال داده بودند كه كمبود سوخت موجب سقوط پرواز 28 نوامبر شده باشد. این هواپیما از بولیوی عازم شهر مادلین در شمال كلمبیا بود كه درنزدیكی فرودگاه بین المللی «ماریا كوردوا» این شهر سقوط كرد.
نتایج تحقیقات نشان داد كه خدمه پرواز لامیا می دانستند كه دچار كمبود سوخت هستند ولی اعلام وضعیت اضطراری را بیش از حد به تاخیر انداختند. برج مراقبت مادلین نیز اولویت فرود را به هواپیمای دیگری كه دچار نشتی مخزن سوخت شده بود، داد و این تصمیم موجب تاخیر بیشتری در فرود هواپیمای بولیویایی شد.
مشخصات فنی هواپیما نشان می دهد كه حداكثر برد آن دو هزار و 965 كیلومتر و اندكی كوتاهتر از مسیر پروازی روز حادثه بود. در جریان آن پرواز، خلبان و كمك خلبان چندین بار در مورد توقف در شهرمرزی لتیشیا بولیوی و سوخت گیری مجدد گفت و گو كردند ولی در نهایت از این كار منصرف شدند.
عامل دیگری كه موجب افزایش مصرف سوخت هواپیما شد، ورود به حریم هوایی كلمبیا و پرواز در خلاف جهت باد بود. 6 دقیقه پیش از سقوط و دو دقیقه پس از آنكه یكی از موتور های هواپیما از كار افتاد، درخواست اولویت فرود به برج مراقبت داده شد. چند دقیقه بعد هر دو موتور هواپیما از كار افتادند. بر اساس مكالمات ضبط شده خلبان، وی بارها به علت تمام شدن سوخت و قطع كامل سیستم برق رسانی هواپیما از برج مراقبت درخواست فرود كرده بود.
بر اساس یافته های تیم تحقیقات، یكی دیگر از نشانه های تمام شدن سوخت هواپیما، منفجر نشدن آن هنگام برخورد با زمین بود. هواپیما بر خلاف استانداردهای بین المللی، سوخت اضطراری به همراه نداشت. نشانه ای از خرابكاری یا نقص فنی نیز دیده نشد.
متن كامل تحقیقات هواپیمایی كلمبیا كه با مشاركت كشورهای بولیوی، برزیل و انگلیس انجام شد در آوریل 2017 منتشر خواهد شد.
دولت بولیوی پیشتر شركت هواپیمایی و خلبان را مقصران سقوط این هواپیما دانسته بود.
اروپام**3092**مترجم: سیّد منصور جاوید ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر

سرخط اخبار جهان