۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82335509
T T
۰ نفر
استقبال دولت خودگردان فلسطين از سازش آنكارا – تل آويو

آنكارا – ايرنا - عمر كتانه، وزير انرژي فلسطين در گفت وگو با «آناتولي» روابط همزمان تركيه با فلسطين و رژيم صهيونيستي را از نظر منافع فلسطين مثبت ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا، عمر كتانه ضمن ابراز خرسندي از بهبودي روابط تركيه و رژيم صهيونيستي، گفت: اينكه تركيه بتواند همزمان هم با اسرائيل و هم با فلسطين روابط دوستانه داشته باشد براي ما هم مناسب است، به همين علت اين تحولات را مثبت ارزيابي مي كنيم.
به گزارش روز سه شنبه آناتولي، وي با تاكيد بر اينكه فلسطين به يك كشور سوم براي فراهم كردن زمينه هاي همكاري نياز دارد، مدعي شد: روابط دوستانه دو طرف باعث خشنودي فلسطين است. همچنين اين تحولات را از نظر امكان مطرح شدن مسائل منطقه اي هم مثبت ارزيابي مي كنيم.
وي گفت: منابع گاز طبيعي در شرق درياي مديترانه كشف شده است كه نياز به بازار فروش دارد. اروپا به گاز نياز دارد. لذا خط لوله انتقال گاز طبيعي از شرق درياي مديترانه به اروپا بايد احداث شود. بهتر است كه اين خطوط از راه زميني باشد، زيرا خطوط انتقالي دريايي پرهزينه است. انتقال گاز طبيعي از طريق تركيه به لحاظ اقتصادي بهتر و آسان تر است. اينكه كدام خط مورد استفاده قرار گيرد را شرايط اقتصادي واولويت‌هاي سياسي تعيين مي كند.
وزير انرژي دولت خودگردان افزود: منابع آب غزه غيرقابل استفاده و به علت كمبود منابع انرژي بخش هاي درماني، كشاورزي، اقتصادي و صنعتي غزه فلج شده است. اروپا بايد به فكر امنيت غزه هم در بخش انرژي هم باشد. آب غزه در سال آينده به دليل آلودگي بالا فقط براي حيوانات قابل استفاده خواهد بود. بر اساس گزارش بانك جهاني، با ادامه شرايط موجود تا سال 2020 امكان زندگي در غزه وجود نخواهد داشت.
او گفت: اسرائيل در گذشته از ورود كشتي تركيه به منظور توليد برق در غزه جلوگيري كرد. آن پروژه از سوي آنها به دليل نگراني هاي امنيتي رد شد. غزه به 400 مگاوات برق نياز دارد. در حالي‌كه فقط قادر به تامين 220 مگاوات است؛ شامل 120از سرزمين هاي اشغالي، 32 مگاوات از مصر و 60 مگاوات از نيروگاه هاي غزه كه به دليل كمبود سوخت به طور مداوم از كار مي افتند.
روابط تركيه و رژيم صهيونيستي روز گذشته با تقديم استوارنامه سفير اين رژيم به رئيس جمهوري تركيه، بطور رسمي در آنكارا شروع به كار كرد تا روابط ديپلماتيك دو طرف كه از نزديك به هفت سال گذشته بر سر كشتار 10 شهروند تركيه اي در كشتي كمك رسان مرمره به پائين ترين حد رسيده بود، دوباره به سطح عادي برگردد.
خاورم/2011**1144* انتشار دهنده: عليرضا جباري

سرخط اخبار جهان