۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰
کد خبر: 82282787
T T
۰ نفر

تظاهرات دیگری علیه تركیه در كردستان عراق

۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰
کد خبر: 82282787
تظاهرات دیگری علیه تركیه در كردستان عراق

اربیل-ایرنا-گروهی از اهالی یكی از شهرهای جنوب استان سلیمانیه عراق عصر چهارشنبه در تظاهراتی اعتراضی حضور نظامیان تركیه در شمال عراق را محكوم كرده و خواستار اخراج فوری آنان از منطقه شدند. چند روز پیش اهالی سلیمانیه نیز تظاهرات اعتراض آمیزی به همین مناسبت برگزار كرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از اربیل، تظاهرات در شهر دربندی خان از توابع استان سلیمانیه كردستان عراق با حضور جمعی از شهروندان كرد برگزار شد و تجمع كنندگان ضمن حمل پلاكاردهایی از جامعه جهانی خواستند كه برای اخراج نظامیان تركیه از منطقه بعشیقه در استان نینوا ، آنكارا را تحت فشار قرار دهد.
تظاهركنندگان حضور نظامیان تركیه در منطقه را برای كردستان عراق یك تهدید توصیف كردند و این حضور نظامی را به دلیل عدم هماهنگی با دولت مركزی عراق، غیر قانونی خواندند.
این سومین تظاهرات طی روزهای اخیر در كردستان عراق علیه حضور نظامیان تركیه در شمال عراق است كه معترضان، حضور یگان هایی از ارتش تركیه در منطقه بعشیقه در اطراف موصل را محكوم می كنند.
اصرار دولت تركیه بر باقی ماندن نیروهای نظامی این كشور در بعشیقه از توابع موصل در استان نینوا و نیز تاكید رهبران این كشور بر شركت در عملیات موصل، روابط بغداد - آنكارا را طی هفته های اخیر به شدت تیره كرده است.
دولت عراق كه بر حضور صرفا نیروهای عراقی در عملیات زمینی اصرار دارد، تاكید می كند، نیروهای تركیه باید از شمال این كشور خارج شوند و درپیگیری این خواست خود، موضوع را به شكل شكایت در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح كرده است.
در عراق این نگرانی وجود دارد كه دخالت نیروهای غیر عراقی در عملیات، منجر به درگیری هایی در خارج از چارچوب عملیات موصل شود و جنگ علیه داعش را به انحراف بكشد.
تظاهرات اهالی دربندی خان عصر چهارشنبه درحالی برگزار شد كه بنیالی ییلدریم نخست وزیر تركیه روز یكشنبه گذشته ادعا كرد، ارتش كشورش به خواست نیروهای پیشمرگه كه در حال نبرد با داعش بودند، آنان را مورد حمایت توپخانه ای قرار داده است؛اما فرماندهان و مقام های رسمی در كردستان عراق این ادعا را رد كردند.
این مباحث میان كردها و دولت تركیه پس از آن به رسانه ها كشیده شد كه منابع رسمی در منطقه اعلام كردند در جریان گلوله باران منطقه ای در اطراف موصل 17 تن از كردهای شبك در یك روستا كشته شدند.
كردها همان زمان احتمال دادند كه این حادثه مربوط به گلوله باران ارتش تركیه باشد.
ارتش تركیه همچنین در هفته جاری منطقه ای از شمال عراق را كه مدعی بود نیروهای پ ك ك در آن مستقر هستند، گلوله باران و ادعا كرد كه تعدادی از اعضای پ ك ك را كشته است، اما بعدا معلوم شد كه قربانیان پیشمرگان كرد عراقی بودند كه در جنگ علیه داعش بسر می بردند و برای استراحت به منازل خود در شمال عراق برگشته بودند.
خاورم*4*1770*1488 *شبس * انتشاردهنده: بهمن بامداد**

سرخط اخبار جهان