افتتاح مركز مواد پیشرفته و نانو فناوری دانشگاه امام حسین درخششی نوین در تبدیل علم به فناوری است

تهران- ایرنا- جانشین فرمانده كل سپاه گفت: افتتاح مركز مواد پیشرفته و نانو فناوری دانشگاه جامع امام حسین (ع) یك درخشش نوین در عرصه تبدیل علم به فناوری در حوزه مواد است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار دفاعی ایرنا، این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در آیین افتتاح این مركز پیشرفته در دانشكده و پژوهشكده فنی و مهندسی مركز مواد پیشرفته ونانوفناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع) در جمع خبرنگاران عنوان كرد.
وی در خصوص هدف از افتتاح مركز مواد پیشرفته و نانوفناوری در دانشكده و پژوهشكده فنی و مهندسی وابسته به دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: مواد نقش تعیین‌كننده‌ای در سیستم‌ها، تجهیزات و سلاح‌های نظامی دارند و این مركز به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل پیرامون خواص مواد و تاثیر آن در موضوعات دفاعی تشكیل شده است.
جانشین فرمانده كل سپاه اضافه كرد، به طور مثال ما در بحث موشك‌ها به مواد رادار گریز و پنهان كار كه از دید رادارهای دشمن و سامانه های الكترو مغناطیسی و یا لیزری مخفی بمانند نیاز داریم كه بتوانند ماموریت های خود را به خوبی انجام دهند.
سردار سلامی ادامه داد،یكی از كارهای بزرگی كه در این مركز انجام می شود تشخیص خواص الكترو مغناطیسی و سایر خواص مواد برای دستیابی به اهدافمان در حوزه سلاح و تجهیزات است.
جانشین فرمانده كل سپاه تاكید كرد: ما در این مركز مواد پیشرفته و نانو فناوری، در موضوع بررسی و آنالیز مقاومت مواد در مقابل تنش های حرارتی و هم كاهش اصطحكاك با سطح سیالات مثل هوا یا آب برای استفاده در سیستم های سلاح های دریایی و شناورها و تجهیزات زمینی فعالیت خواهیم كرد.
سردار سلامی یادآور شد، این مسئله اعم از سنجش تنش ها و كرنش ها و مقاومت مواد، در مقابل تنش های حرارتی است كه سختی های مواد و مقاومت آنها در مقابله با ضربه و حتی دستیابی به مواد تركیبی و كامپوزیتی است كه می تواند نسبت به مواد اولیه كاهش وزن نسبت به حجم داشته باشند.
وی تصریح كرد: برای سبك سازی مواد كه در تمام تجهیزات مربوط به هوا و فضا و تجهیزات مربوط به سلاح زمینی كاربرد دارد، این مسئله مهم است.
وی ادامه داد، اتفاق بزرگ و معجزه آسایی كه در این مركز رخ داده این است كه تمام تجهیزات بكار گرفته در آن داخلی است و هم افرادی كه آنها را ساخته اند دانشمندان و مهندسان ایرانی هستند.
جانشین فرمانده كل سپاه گفت: به نظر می رسد تراز جدیدی در پیشرفت ما در علم و فناوری مواد در این مركز به نمایش گذاشته شده است؛ یك درخشش جدیدی در عرصه تبدیل علم به فناوری در حوزه مواد كه دانشمندان دانشگاه امام حسین (ع) پیشقدم در آن بوده اند، به وجود آمده است، امیدهای بسیار بزرگی در اینجا وجود دارد.
جانشین فرمانده كل سپاه در خصوص كاربردهای غیر نظامی این مركز مواد پیشرفته و نانو فناوری گفت: علم مواد برای همه صنایع كاربرد دارد اما جهت گیری ما از افتتاح این مركز دفاعی است.
مركز مواد پیشرفته و نانو فناوری دانشگاه جامع امام حسین (ع) صبح امروز (سه شنبه) با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده كل سپاه در دانشكده و پژوهشكده فنی و مهندسی مركز مواد پیشرفته و نانوفناوری این دانشگاه افتتاح شد.
این مركز دارای هفت آزمایشگاه تخصصی سنتز ۱ و ۲، تولید پودر، خواص مكانیكی، قطعه سازی پیشرفته، مشخصه یابی و لایه نشانی پیشرفته در حوزه های ساخت و مشخصه یابی مواد پیشرفته و نانوفناوری، هشت اتاق مخصوص اعضای هیات علمی و سالن پژوهش با بیش از ۴۰ میز اختصاصی ویژه دانشجویان و پژوهشگران مركز می باشد.
این مركز با فراهم كردن فضاهای پژوهشی بسیار متنوع و پیشرفته، بستر مناسبی برای تحقیقات در حوزه های پیشرفته دانشی و خدمات رسانی به رده های مختلف نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
در حال حاضر نخبگان متعهدی از بین جوانان ایران اسلامی در سه گروه تحقیقاتی مواد فتونیكی و الكترونیكی، مواد الكترومغناطیسی و مواد ساختاری در این مركز مشغول فعالیت هستند.
در این مركز مواد پیشرفته و نانوفناوری، كتابخانه تخصصی با بیش از ۴۰۰ عنوان كتاب برای انجام فعالیت های پژوهشی دانشمندان حاضر در این مركز ایجاد شده است.
اجتمام(۳)**۷۰۲۹** خبرنگار: فرهاد شرف پور
1418 ** انتشار: مریم برزآبادی

سرخط اخبار سیاست