جنوب موصل صحنه نبرد سنگين عراقي ها با انتحاري هاي داعش

اربيل – ايرنا-نيروهاي عراقي با هماهنگي بي سابقه در حالي دومين روز عمليات موصل را پشت سر مي گذارند كه در پيشروي هاي خود نه تنها گروه تروريستي داعش كه همه را غافلگير كردند، بطوري كه در كمتر از 48 ساعت، بيش از 20 روستا،3 بخش و يك مركز شهر را به تصرف خود در آوردند.

گزارش خبرنگار ايرنا از منطقه عملياتي شمال عراق حاكي است، روز دوم عمليات آزاد سازي موصل با تحرك گسترده نيروهاي ارتش عراق در محور الكوير واقع در جنوب شرقي موصل و حملات گسترده انتحاري داعش همراه بود و درگيري هاي سنگيني در اين مناطق رخ داد، اما با شكست تدابير داعش، نيروهاي عراقي موفق شدند بيش از 20 روستا و 3 بخش را آزاد كرده و وارد منطقه «قره قوش» در مركز شهر الحمدانيه شوند.
غياث سورچي مسئول بخش رسانه اي اتحاديه ميهني كردستان عراق در موصل در گزارشي از پيشروي هاي نيروهاي مشترك عراقي به خبرنگار ايرنا در اربيل گفت: پيشروي ها براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده ادامه دارد و گروه تروريستي و تكفيري داعش نيز در روز دوم نبرد ، تنها از تاكتيك حملات انتحاري بهره گرفت.
وي در ادامه افزود: در اين حملات داعش با استفاده از تانكرهاي پر از مواد منفجره، موتورهاي بمب گذاري شده و افراد انتحاري تلاش دارد روند پيشروي ها را كند، ولي نيروهاي عراقي با شناخت و تجربه كافي از تاكتيك هاي دفاعي داعش موفق شدند با خسارت كمي به مسير رو به جلو خود ادامه دهند.
به اعتقاد كارشناسان نظامي،تاكتيك داعش در روستاها مبتني بر انجام حملات انتحاري بوده و با نزديك شدن به موصل، شاهد تشديد درگيري هاي رودررو خواهيم بود.
اين كارشناسان بر اين اعتقاد هستند كه در روستاهاي با جمعيت اندك داعشي ها امكان درگير شدن گسترده را ندارند چون براحتي مورد هدف قرار مي گيرند، ولي با رسيدن به بخش ها و مراكز بزرگتر بايد شاهد نبردهاي خياباني باشيم.
به گفته اين مقام كرد عراقي،هماهنگي بسيار خوبي بين نيروهاي عراقي از جمله ارتش عراق، نيروهاي مردمي، پيشمرگه و عشاير وجود دارد و در تمامي محورها اين نيروها نقش پشتيباني از همديگر را به خوبي ايفا مي كنند.
به گفته مسئول بخش رسانه اي اتحاديه ميهني كردستان عراق در موصل، در تمامي محورها هركجا نيروهاي ارتش عراق در حالت هجومي بوده اند نيروهاي پيشمرگه و مردمي در نقش حمايتي از آنها وارد عمل شده اند و شاهد هماهنگي بي سابقه نيروهاي عراقي در چند سال گذشته براي از بين بردن داعش هستيم.
در خصوص هويت كشته هاي داعش در اين درگيري ها ، غياث سورچي گفت: نيروهاي داعش راهي جز مرگ پيش رو ندارند و طي دو روز عمليات ، تمامي حملات داعشي ها با مرگ آنها خاتمه يافته است و تاكنون بيشتر نيروهاي به هلاكت رسيده داعشي از اعضاي عراقي اين گروه هستند و كمتر شاهد حضور نيروهاي خارجي در درگيري ها بوده ايم.
در همين حل ، براساس بيانيه روز سه شنبه نيروهاي امنيتي اقليم كردستان عراق، در 8 روز گذشته 5 تن از فرماندهان برجسته داعشي در حملات هوايي در داخل موصل كشته شده اند.
براساس اين بيانيه 'ابوعلي رشيد' مسئول شاخه موته داعش، 'خلف گياره' مسئول امنيت بخش جنوبي موصل با هويت عراقي، 'خالد محمود وسمي' معروف به ابو منصور مسئول بخش نظامي داعش كه سعودي است، 'ابو صالح تجهيز' مسئول كل تجهيزات موصل با هويت عراقي و 'ابو مروان الحديدي' يكي ازفرماندهان امنيتي داعش با هويت يمني، به هلاكت رسيده اند.
همزمان با شدت گرفتن نبردها، يكي از فرماندهان عراقي از برنامه جديد داعش براي زنان نيروهاي داعشي كه در نبردهاي جاري به هلاكت مي رسند، خبرداد و به خبرنگار ايرنا در اربيل گفت: داعش زنان بيوه را كه مردانشان را در جنگ از دست داده اند، براي ادامه جهاد نكاح تحت فشار گذاشته است.
به گفته سرهنگ اسامه دليمي يكي از فرماندهان لشگر 15 ارتش عراق، داعش اين زنان را مجبور كرده است كه اگر هويت غير عراقي دارند، به كشورهايشان بازگردند و اگر هم عراقي هستند به آفريقا براي ادامه جهاد نكاح كوچ كنند.
اين افسر عراقي افزود: در صورتي كه اين زنان بخواهند به ميان خانواده هاي خويش در عراق برگردند اجازه بازگرداندن فرزندانشان را ندارند و بايد بدون فرزندانشان به ميان خانواده هاي خويش بازگردند.
اين مقام نظامي ارتش عراق تاكيد كرد، بيش از 5 هزار زن در داخل موصل وجود دارند كه شوهرانشان كشته شده و اكنون نيز در مسير نامعلومي قرار داده مي شوند.
ارتش عراق از روز دوشنبه به دستور حيدر العبادي نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق عمليات گسترده خود را براي كنترل شهر موصل به عنوان دومين شهر بزرگ عراق آغاز كرد.
براساس برنامه هاي اعلام شده نيروهاي عمل كننده در تلاش هستند از 6 محور محاصره موصل را تكميل كنند و سپس وارد شهر شوند.
شبك **خاورم*1*351*1770* 1917**انتشار دهنده : سيد محمد باقر نوربخش
۰ نفر