۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82249971
T T
۰ نفر
مصباحی مقدم:اوراق اجاره؛ ابزار بهینه برای خرید هواپیما است

تهران - ایرنا - رییس كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق اجاره را مطلوب ترین و سهل الوصول ترین ابزار بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های خرید هواپیما در كشور عنوان كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) غلامرضا مصباحی مقدم افزود: از آنجایی كه شركت ها تمایل دارند با گشایش های اقتصادی اخیر، فورا برای خرید هواپیما اقدام كنند، اوراق اجاره بهترین روشی است كه می تواند قراردادهای خرید آنها را تامین مالی كند؛ زیرا سریع تر به نتیجه می رسد.
وی اوراق استصناع را از دیگر ابزارهایی دانست كه در وضع فعلی، در تامین مالی صنعت هوایی كشور كاربرد دارد، اما چون بیشتر در هنگام سفارش ساخت معنا پیدا می كند، برای سال های آینده قابل استفاده است .
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی بازار سرمایه برای در اختیار گذاشتن این ابزارها افزود: روش های تامین مالی، پیش از این چند بار عملیاتی شده، بنابراین، شركت های خدمات حمل و نقل هوایی می توانند هم به صورت ریالی و به صورت ارزی از این روش ها استفاده كنند.
مصباحی مقدم تجربه بازار سرمایه در تامین مالی شركت ماهان برای خرید هواپیما را یادآور شد وگفت: ماهان چند خرید خود را از راه اوراق اجاره تامین مالی كرد و موفق بود و گویا هنوز هم از این روش استفاده می كند.
به گزارش ایرنا، اواخر هفته گذشته پس از هفت ماه اداره خزانه داری آمریكا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر كرد و اكنون شرایط برای خرید مستقیم هواپیما از سازندگان هواپیماهای مسافری مانند بوئینگ و ایرباس فراهم شده است.
شركت ام.آر.جی ژاپن تولیدكننده هواپیماهای 70 نفره كوتاه برد است و شركت های ایرانی درصددند نزدیك به 80 فروند از این هواپیماها را خریداری كنند.
امبرائر برزیل نیز تولیدكننده هواپیماهای 100 تا 150 نفره است كه اكنون در بسیاری از خطوط هوایی دنیا پرواز می كنند.
اقتصام**9186 ** 1559** تنظیم كننده: هما همت خواه ** انتشار دهنده : حسین عضدی فسا
۰ نفر