۳ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۰
کد خبر: 82200658
T T
۰ نفر
آناتولی: جنگنده های تركیه مواضع داعش در جرابلس سوریه را بمباران كردند

آنكارا - ایرنا - جنگنده های نیروی هوایی تركیه بامداد امروز ( چهارشنبه ) منطقه جرابلس از توابع استان حلب سوریه را بمباران كردند .

به گزارش ایرنا خبرگزاری آناتولی لحظاتی پیش با كد فوری این خبر را منتشر كرد.
این گزارش افزوده ، همزمان توپخانه ارتش تركیه نیز این منطقه را به شدت زیر آتش گرفته است. هدف از این عملیات خارج كردن داعش از منطقه اعلام شده است.
جنگنده های تركیه از پایگاه اینجرلیك برخاسته اند و گفته می شود در این میان نیروهای ویژه تركیه كه كلاه سبز نیز خوانده می شوند وارد خاك سوریه شده اند.
این اولین تجاوز هوایی جنگنده های تركیه به سوریه بعد از شروع بحران سوریه در شش سال اخیر است.
این عملیات برای جلوگیری از به دست گیری كنترل جرابلس توسط كردهای سوریه صورت گرفته است و همزمان توپخانه های ارتش تركیه نیز از بامداد امروز به وقت تهران ساعت 5.30 به شدت این منطقه را زیر آتش گرفته است.
مفامات بلندپایه تركیه به دنبال به دست گیری كنترل منبچ توسط نیروهای پ.ی.پ/ی/پ/گ و عملیات انتحاری داعش در غازی آنتپ شهر مرزی این كشور با سوریه و همچنین در چند روز اخیر با اصابت چندین گلوله خمپاره و موشك های كاتیوشا به شهرهای كیلیس و كارگامیش به عزم این كشور برای پاكسازی عناصر داعش از مرزهای تركیه و مقابله با عبور نیروهای كرد سوریه به غرب رودخانه فرات اقدام خواهند كرد. در این دوره به دفعات با توپخانه ارتش تركیه مناطقی از شمال خاك سوریه كه در كنترل داعش و پ.ی.د را زیر آتش گرفته بود. اما این اولین بار است كه جنگنده های ارتش تركیه وارد حریم هوایی سوریه می شوند.
عملیات هوایی تركیه در سوریه به دنبال عادی سازی روابط با روسیه نیز قابل تامل است و احتمال می رود تركیه در این عملیات با هماهنگی روسیه اقدام كرده باشد.
این عملیات در حالی انجام شد كه قرار است تا ساعتی دیگر جوبایدن معاون رییس جمهوری آمریكا وارد آنكارا شود.
تركیه اخیرا رهیافت تازه ای را در سوریه دارد و با تاكید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه خواهان همكاری جدی با ایران و روسیه در حل بحران شده است. تركیه می گوید در دوره گذار بشار اسد نیز می تواند مخاطب قرار گرفته شود.
خاورم/2011** شبد ** 1095