۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82164591
T T
۰ نفر

يك درصد انرژي برق كشور در دزفول مصرف مي شود

۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82164591
يك درصد انرژي برق كشور در دزفول مصرف مي شود

دزفول - ايرنا - مدير توزيع برق دزفول با اشاره به مصرف بالاي انرژي در استان خوزستان به دليل شدت گرماي تابستان گفت:يك درصد انرژي برق كشور در دزفول مصرف مي شود.

به گزارش ايرنا محسن نمازي فر روز سه شنبه در همايش مديريت مصرف انرژي در سالن اجتماعات فرمانداري ويژه دزفول افزود:در حال حاضر به دليل گرماي شديد و دماي بالاي 50 درجه خوزستان بالاترين مصرف برق را در كشور دارد و هر كدام از شهرهاي استان خوزستان معادل يك استان برق مصرف مي كند و اگر مصرف برق در يكي از شهرهاي استان خوزستان كاهش يابد معادل كاهش مصرف برق در يك استان است.
وي با اشاره به اينكه يك درصد پيك بار مصرفي كل كشور در دزفول مصرف مي شود گفت:با وجود اينكه پيك بار مصرفي در كشور در حال حاضر 52 هزار مگاوات است در دزفول اين ميزان از 530 هزار مگاوات نيز فراتر رفته است.
نمازي فر اظهار كرد:مصرف برق در شهرستان دزفول در حال حاضر از مصرف برق 11 استان كشور از جمله زنجان ، ايلام ، كهگيلويه و بويراحمد ، خراسان شمالي ، جنوبي و اردبيل بيشتر است لذا بايد مصرف برق در اين شهرستان مديريت شود.
مدير توزيع برق شهرستان دزفول با تاكيد بر فرهنگ سازي در مصرف برق گفت: همشهريان بايد در مديريت مصرف برق همكاري كنند كه در اين راستا از بانوان درخواست مي شود به عنوان مروجان مديريت مصرف همكاري لازم را داشته باشند.
محمد اسماعيل صيادزاده كارشناس ارشد مكانيك دفتر نمايندگي سازمان بهره وري ساوا نيز در اين همايش گفت:در كشور ما بخش خانگي با 40 درصد مصرف انرژي كل كشور بيشترين ميزان مصرف را به خود اختصاص داده و پس از آن نيز صنعت در رتبه دوم مصرف انرژي قرار دارد اين درحالي است كه در ديگر كشورها بخش صنعت بيشترين مصرف انرژي را دارد .
وي با اشاره به اينكه بيشتر برق مصرفي در بخش خانگي كشور تلف مي شود گفت:بايد اتلاف انرژي در ساختمان ها به حداقل برسد و در خصوص مصرف برق نيز فرهنگ سازي شود .
صيادزاده تجهيزات را يكي ديگر از دلايل اتلاف انرژي در كشور عنوان كرد و گفت:برق متوسطه ساليانه در ايران 2 هزار و 550 كيلووات ساعت مي باشد در حالي كه در ديگر كشورهاي جهان مصرف برق ساليانه 900 كيلووات ساعت مي باشد.
وي افزود:در ساعات اوج مصرف انرژي پيك بار مصرف بيش از ميزان توليد است و نيروگاه هاي كشور قادر به توليد اين ميزان انرژي نيستند كه اين امر منجر به خاموشي بخش صنعت و خانگي مي شود.
اين كارشناس ارشد سازمان بهره وري ساوا با اشاره به نقش ويژه بخش خانگي در مديريت مصرف انرژي گفت:كولر،روشنايي و يخچال در فصل گرم سال بيشترين استفاده را در منازل دارند كه براي مديريت مصرف انرژي بايد در ابتدا هنگام خريد اين كالاها به برچسب انرژي كالا دقت و كالايي با كمترين مصرف را انتخاب كرد.
صيادزاده تاكيد كرد: با خريد تجهيزاتي كه رتبه مصرف انرژي پائيني دارند مي توان به طور قابل ملاحظه اي از ميزان هزينه برق كاست ضمن اينكه جايگزيني لوازم خانگي فرسوده نيز يكي از راهكارهاي كاهش مصرف انرژي مي باشد.
وي بيشترين عمراستفاده از كالاهاي برقي را 10 سال عنوان كرد و گفت:بر اساس آمار 20 ميليون يخچال فريزر در كشور وجود دارد كه هشت ميليون آنها فرسوده است و بايد با كالاهاي جديد جايگزين شوند .
وي در خصوص كولرهاي دوتيكه يا اسپليت نيز گفت:اين كولرها سه نوع دارند كه براساس درجه حرارت محيط ساخته شده اند و خريدار بايد هنگام خريد كالايي را انتخاب كند كه متناسب با شرايط آب و هوايي منطقه خود باشد.
صيادزاده استفاده از پرده روشن و پنجره دو جداره را در كاهش مصرف انرژي در شهرهاي جنوبي موثر دانست .
در اين نشست راهكارهاي كاهش انرژي به بانوان شاغل در اداره ها به عنوان مروجان مديريت مصرف برق ارائه شد.
7278/6068

سرخط اخبار استان‌ها