۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81858095
T T
۰ نفر

آموزش هاي كاربردي نياز بازار كار

۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81858095
آموزش هاي كاربردي نياز بازار كار

زنجان - ايرنا - با توجه به وجود تعداد زيادي از جوانان به خصوص فارغ التحصيلان دانشگاهي بيكار ارائه آموزش هاي كاربردي بر اساس نياز بازار كار از سوي دستگاه هاي متولي ضروري به نظر مي رسد.

در جهان امروز رقابت با معاني مختلف تعريف مي شود اما در اين عرصه آنچه مشهود است اينكه كشورها بيشتر بر سر منابع و سرمايه ها با يكديگر به رقابت مي پردازند و در اين ميان كشورهايي موفق تر هستند كه در امر آموزش افراد متخصص و كارآفرين پيشگام باشند.
در واقع كارآفريني لازمه توسعه اقتصادي بوده و افراد كارآفرينان باعث گردآوري پس اندازهاي عمومي بي هدف و سرگردان جامعه شده و تشكيل سرمايه ها را بهبود مي بخشند از سوي ديگر مشكلات بيكاري كه ريشه بسياري از مسايل اقتصادي و اجتماعي است را كاهش مي دهند.
قسمت اعظم فرهنگ كارآفريني در جوامع كنوني متاثر از نهادينه شدن فرهنگ علم در جامعه است كارآفريني مستلزم كشف يك نياز اجتماعي است كه به شناخت بافت فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه وابسته است.
شايد بتوان گفت مسائل فرهنگي از بزرگترين مشكلات پيش روي كارآفرينان بوه و در اين ميان دولت با تغيير فرهنگ ارزشي كشور مي تواند زمينه مناسب براي كارآفريني در جامعه را فراهم كند.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان كارآفريني را ويژگي بارز آموزش هاي مهارتي مي خواند و مي گويد: اين آموزش ها از طريق دانش افزايي، باعث افزايش فرصت هاي ورود به بازار مي شود.
صيادي به تامين مهارت هاي خاص مورد نياز صنعت و مهارت هاي عمومي بازار كار از طريق توسعه آموزش هاي مهارتي اشاره و اضافه مي كند: به واسطه آموزش هاي مهارتي امكان بروز شدن براي افراد شاغلي كه به دليل تغييرات تكنولوژي دچار كاهش كارآيي شده اند فراهم مي شود.
هم اكنون 201 كارگاه شامل 116 كارگاه ثابت شهري، 201 واحد شهري، 10 كارگاه در سطح پادگان ها و 16 كارگاه در سطح زندان هاي استان زنجان براي ارائه آموزش هاي مهارتي فعال است.
وي ادامه مي دهد: ايجاد كارخانه هاي عريض و طويل به تنهايي نمي تواند پاسخگوي نياز كارجويان باشد بلكه با ايجاد مشاغل خرد و تجميع آن ها مي توانيم زمينه اشتغال پايدار افراد را فراهم كنيم.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان مي گويد: توانمندسازي نيروي انساني و فرهنگ سازي آموزش هاي مهارتي در دستور كار مراكز فني و حرفه اي قرار دارد.
صيادي تصريح مي كند: اين سازمان با رويكرد هر ايراني يك مهارت، هر كارگاه يك آموزشگاه، هر خانه يك كارخانه، هر كارخانه يك مركز آموزشي و هر مركز آموزشي يك دانشگاه براي توانمندسازي نيروي بيكار به منظور اشتغالزايي و افزايش بهره وري و ايجاد اشتغال پايدار تلاش مي كند.
وي مي افزايد: به واسطه آموزش هاي مهارتي امكان بروز شدن براي افراد شاغلي كه به دليل تغييرات تكنولوژي دچار كاهش كارآيي شده اند فراهم مي شود.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان مي گويد: توجه به آموزش هاي كارآفريني به موازات آموزش هاي مهارتي براي ايجاد اشتغال ضروري است.
صيادي با اشاره به اينكه براي توانمندسازي افراد در جامعه شيوه و مدل هاي مختلفي جهت آموزش از جمله آموزش هاي بازار محور توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي در نظر گرفته شده است اضافه مي كند: اين نوع آموزش شامل آموزش، توليد، بازاريابي و فروش بوده و افراد با آموزش با بازاريابي و فروش آشنا و فاصله بين آموزش و اشتغال كم مي شود.
وي ترويج روحيه تعاون و همكاري و توليد بدون كارخانه در عرصه مشاغل كوچك و خرد را از مهمترين ويژگي هاي آموزش هاي بازار محور برمي شمرد.
163 آموزشگاه دولتي و خصوصي فني و حرفه اي در اين استان فعال است كه از اين تعداد 13 مركز آموزشي دولتي و 150 آموزشگاه خصوصي آزاد زير نظر اين اداره كل فعاليت مي كنند.
از اين تعداد 20 آموزشگاه در حوزه برادران، 113 آموزشگاه در حوزه خواهران و 17 آموزشگاه به صورت دو منظوره آموزش هاي مهارتي را به علاقه مندان ارائه مي دهند.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان از مهارت آموزي به عنوان يكي از دغدغه هاي موجود در خصوص اشتغال نام برده و اظهارمي كند: نهادينه كردن فرهنگ مهارت آموزي براي اشتغالزايي و كارآفريني در جامعه ضروري است چرا كه با توانمند شدن افراد در بخش هاي مختلف مهارتي روند توسعه جامعه شتاب گرفته و رونق اقتصادي به بازار بر مي گردد.
صيادي يادآور مي شود: درزمان حاضر بيش از 70 درصد آموزش ها به صورت نظري و كمتر از 30 درصد در حوزه عملي است.
وي به وجود پنج كاردان به ازاي هر كارشناس در جامعه توسعه يافته اشاره و اضافه مي كند: در ايران به ازاي هر سه كارشناس يك كاردان در بين مهارت آموختگان وجود دارد.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان مي گويد: ارتقاي كيفي آموزش هاي منجر به اشتغال مورد نياز بازار كار محوري ترين رويكرد اين اداره كل است.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري زنجان نيزبر لزوم كسب مهارت هاي فني و حرفه اي از سوي جوانان براي اشتغال به كار تاكيد مي كند.
عادل عليپور گام هاي برداشته شده از سوي دولت تدبير و اميد در راستاي اشتغالزايي را مناسب ارزيابي و اظهار مي كند: تجربه مي تواند به عنوان محور فعاليت هاي فني و حرفه اي قرار گيرد.
وي رفع خلا در خصوص آموزش هاي مهارتي را مهمترين هنر فني و حرفه اي عنوان مي كند و مي افزايد: تربيت نيروي متعهد و متخصص بسيار مهم بوده و نقش بسزايي در روند توسعه و پيشرفت كشور ايفا مي كند.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري زنجان به تغيير فرهنگ كار و اشتغال در كشور اشاره مي كند و مي گويد: در زمان حاضر فرهنگ مصرف گرايي در كشور حاكم شده و بايد با اتخاذ تدابير لازم زمينه براي احياي فرهنگ كار و فعاليت كارگاه هاي سنتي در جامعه فراهم شود.
رئيس مركز علمي و كاربردي فني و حرفه اي استان زنجان نيز مي گويد: عمده ترين دليل بيكاري موجود در جامعه كمبود مهارت در عرصه صنعت و بازار كار است.
علي ملكي هدف از ايجاد سازمان فني و حرفه اي را تربيت نيروهاي مهارتي و تكنسين براي توسعه و پويايي كشور عنوان مي كند.
وي با اشاره به معضل بيكاري در جامعه يادآور مي شود: اين امر ضرورت توجه به آموزش هاي مهارتي و فني وحرفه اي را مضاعف مي كند.
رئيس مركز علمي و كاربردي فني و حرفه اي استان زنجان تعامل بيش از پيش مراكز علمي و كاربردي با مراكز فني و حرفه اي براي تربيت نيروي متخصص را ضروري مي داند.
وي يادآورمي شود: درزمان حاضر مركز علمي و كاربردي فني و حرفه اي استان زنجان در پنج رشته مقطع كارداني و دو رشته مقطع كارشناسي فعاليت مي كند.
7318/6085

سرخط اخبار استان‌ها