۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۳۹
کد خبر: 81255439
T T
۰ نفر

همدان - ایرنا - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشورگفت: سالانه 15هزار هكتار از مراتع كشور دچار آتش سوزی می شود.

خدا كرم جلالی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در همدان افزود: با توجه به افزایش میزان بارش ها در سال زراعی جاری و زیاد شدن پوشش گیاهی در سطح مراتع ، با گرم شدن هوا و خشك شدن علوفه ها زمینه حریق مراتع افزایش یافته است .

وی اضافه كرد: فصل گرما، زمان مستعدی برای گسترش آتش سوزی است به گونه ای كه تنها در سه روز گذشته هفت هزار هكتار از اراضی كشور طعمه حریق شد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: نارسایی هایی در تجهیزات و دسترسی راحت و سریع به نقاط كوهستانی و سخت گذر برای مهار آتش وجود دارد به گونه ای كه نیروها باید به محل بروز حریق هلی برد شوند كه با توجه به محدودیت ها و تاخیر در تامین چتربال این امر در گسترش حریق تاثیر دارد.

جلالی اضافه كرد: تاثیر كمبودامكانات و تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش در مناطق سخت گذر و مناطق دارای پوشش گیاهی وسیع، به راحتی مشهود است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با مساعدت ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی برای تمامی شهرستان های كشور تجهیزات اطفای حریق پیش بینی شده و تا پایان سال در اختیار آنها قرار می گیرد.

جلالی اظهار كرد: برای مهار حریق از توان مردم، داوطلبان، همیاران منابع طبیعی و تشكل های مردم نهاد بهره گرفته می شود.

معاون وزیر جهاد كشاورزی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد و بیان كرد: رییس جمهوری در سفر به استان ایلام در بازدیدی از جنگل های زاگرس از نزدیك خسارات وارده به این مناطق را بررسی و تدابیر ویژه ای را برای احیای آنها پیش بینی كرده است .

همچنین معاون وزیر جهاد كشاورزی در نشست هماهنگی واحدهای تابعه منابع طبیعی استان همدان گفت : اجرای طرح های عمرانی و توسعه اقتصادی نباید زمینه ای برای تخریب محیط زیست و مراتع شود.

جلالی افزود: برخی افراد هنگام اجرای طرح های عمرانی برای بهره گیری از زیر ساخت ها كمترین مسیر را مد نظر قرار می دهند و به میزان تخریب منابع طبیعی و جنگل كاری ندارند.

وی با تاكید بر جلوگیری از ادامه این روند منفی اضافه كرد: مسیر بسیاری از طرح های در حال اجرا تغییر یافته است و در صورت ضرورت و نبود راهكار مناسب برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مسیری انتخاب می شود كه كمترین خسارت را به طبیعت وارد كند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: تنها عرصه ای از منابع ملی كه قابلیت تغییر كاربری و تبدیل به زراعت آبی یا باغی داشته باشد بر اساس ضوابط و دستور العمل های موجود قابل وا گذاری است.

جلالی اضافه كرد: با وجود ضرورت واگذاری مجوزهایی برای توسعه صنعتی یا اجرای طرح های عمرانی نظیر خطوط لوله گاز رسانی ، آبرسانی و احداث بزرگراه و آزادراه ولی در اجرای این طرح ها به مسائل زیست محیطی بیش از گذشته توجه شده است.

وی تاكید كرد : برای اجرای طرح های عمرانی باید مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی صورت گیرد همچنین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها باید این طرح ها تایید شود .

نشست هماهنگی واحدهای تابعه منابع طبیعی استان همدان روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر جهاد كشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور و مدیران ستادی 9 شهرستان استان همدان برگزار شد و در این نشست مدیران ستادی به ارایه گزارش هایی در زمینه فعالیت های صورت گرفته پرداختند.

7525/576/ 546
۰ نفر