ترامپ در هند، فروش ۳ میلیارد دلار سلاح

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا اسفند ۱۳۹۸ با استقبال «نارندرا مودی» نخست وزیر هند وارد این کشور شد و از امضای قرارداد نظامی ۳  میلیارد دلاری دو کشور خبر داد.

روابط هند و آمریکا در دوره ترامپ دچار تحول شد. برخی تحلیلگران سفر اخیر رییس جمهوری آمریکا به هند را که با امضای توافق های گوناگون سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ روابط این دو کشور به ویژه در یک دهه اخیر ارزیابی می‌کنند.

حضور شخص مودی در فرودگاه احمدآباد هند و برگزاری مراسم خاص در ورزشگاه پر از تماشگر بازی کریکت از جمله تشریفاتی بود که برای ترامپ در هند تدارک دیده شد. 

آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری هند در زمینه کالا و خدمات است. ترامپ اما یک هفته پیش از آغاز سفر به هند ضمن ابراز نارضایتی در خصوص روابط تجاری هند و آمریکا گفته بود که هند رفتار خوبی در مقابل آمریکا نداشته است.

کسری تراز تجاری واشنگتن با دهلی‌نو حدود ۳۰ میلیارد دلار است و به همین دلیل رییس جمهوری آمریکا از احتمال امضای یک توافق تجاری تازه با دهلی‌نو پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سخن گفت.

سفر ترامپ به هند با حواشی گوناگونی همراه بود، هزینه بیش از ۲۰ میلیون دلاری میزبانی از ترامپ به ویژه ساخت دیوارهایی برای پوشاندن محلات زاغه نشین و ایجاد محدودیت‌های شدید برای رفت و آمد ساکنان برخی مناطق در کنار همزمانی سفر با قانون جدید شهروندی هند از جمله این مسائل بودند. علاوه بر این سفر به شبه قاره در دوره‌ای که تنش میان هند و پاکستان تشدید شده بود، صورت گرفت. رسانه‌ها، مهمترین نتایج سفر ترامپ به هند را امضای توافق ۳ میلیارد دلاری فروش تسلیحات و توافق برای افزایش ۱۰ برابری واردات نفت از آمریکا بیان کردند.

هند تا پیش از این مدت‌ها به توان نظامی روسیه وابسته بود، از زمان امضای توافق «شیملا» بین هند و پاکستان که با میانجیگری شوروی سابق بین دو کشور به دست آمده بود، دهلی‌نو در روابط خارجی به‌نوعی به مسکو تمایل پیدا کرده بود، به‌گونه‌ای که مسکو اولین تأمین‌کننده‌ تسلیحات برای هندوستان بود. اما چند سالی است که دهلی‌نو برخلاف سنت پیشین خود عمل می‌کند و به سمت تامین تسلیحات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی متمایل شده است. دسترسی راحت‌تر به تسلیحات پیشرفته غربی در کنار ضعف تسلیحات روسی به‌ویژه سرنگونی یک هواپیمای میگ به وسیله ارتش پاکستان مهمترین دلایل مقام‌های دولتی و نظامی هند برای اتخاذ این تصمیم بیان می‌شود.

رییس جمهوری آمریکا در ظاهر از مراسم و میزبانی پرهزینه‌ هندی‌ها که مورد انتقاد بسیاری از مردم و چهره‌های هندی قرار گرفت، راضی بود. بنا بر تحلیل رسانه‌ها برای ترامپ سفر به هند به علت نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت زیادی داشت. وی به دنبال جذب گروه بزرگ شهروندان هندی-آمریکایی بوده است که در آمریکا نفوذ قابل توجهی دارند. با این‌حال اگرچه ترامپ از واژه‌های «بسیار بزرگ»، «بسیار عالی»، «غیر قابل باور» یا «جمعیت میلیونی» برای توصیف استقبال از سفر خود به هند استفاده کرد اما به اعتقاد تحلیلگران درکل این سفر اهداف مورد نظر رییس جمهوری آمریکا را تامین نکرد.

برچسب‌ها

اخبار پرونده