مدیرکل محیط زیست همدان: مجلس دوازدهم به نیازهای محیط‌بانان توجه کند

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: محیط بانان این حافظان و مرزبانان طبیعت و مجاهدان بی سنگر که برای حفظ گنج حیات جان خود را تقدیم می کنند برای رفع مشکلات و دغدغه ها به توجه نمایندگان مجلس دوازدهم برای تصویب قوانین راهگشا و به روز نیاز دارند.

سیده مریم محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرا رسیدن میلاد امام رضا (ع) و روز ملی محیط بان اظهار کرد: صبوری و سرسختی در برابر سرما و گرمای طبیعت برای حفظ گونه های حیات وحش از گزند شکارچیان، جلوگیری از تخریب و تصرف و آلوده کردن طبیعت زیبا تنها بخشی از ویژگی های و تکالیف حافظان طبیعت است.

وی افزود: در برابر مهرورزی به حیات وحش و طبیعت زیبای خداوند، این قشر با دغدغه ها و مشقت هایی همراه هستند که رفع این گره ها نیاز به همت و تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین جدید و به روز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: هر چند دغدغه های شغلی، معیشتی، نبود امنیت شغلی و سایر چالش ها و دغدغه ها، محیط بانان را به زانو درنیاورده و آنها همچنین برابر متعرضان به محیط زیست و شکارچیان سینه سپر کردند.

محمدی بیان کرد: سرما و گرمای استخوان سوز و طاقت فرسای طبیعت، کیلومترها پیاده روی بر روی تپه ها، صخره ها و سنگ ها برای حراست از طبیعت و گونه های حیات وحش، کار روزمره محیط بانان است که تداوم این شرایط سخت موجب فرسایش جسم این عزیزان سبز پوش در دهه دوم کاری و پیش از رسیدن موعد بازنشستگی شده است.

وی گفت: با این اوصاف شغل محیط بانی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار نگرفته در حالیکه حافظان سبز پوش طبیعت علاوه بر تلاش برای دفاع از گونه های حیات وحش در برابر شکارچیان، از حمله و گزند حیوانات وحشی نیز مصون نیستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: هر چند ناملایمات طبیعت و سختی ها برای حراست از تنوع زیستی و حیات وحش جزو جدایی ناپذیر شغل محیط بانی است اما می طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره قرار دادن این حرفه در جرگه مشاغل سخت و زیان آور طرح و برنامه ارائه داده و به دفاع از این عزیزان در صحن علنی مجلس و کمیسیون ها بپردازند.

محمدی افزود: حافظان طبیعت طبق تکلیف سازمانی باید برای حراست از این نعمت خدادادی به مثابه سایر نیروهای مسلح، تفنگ در دست بگیرند اما همانند دیگر نیروهای نظامی مشمول قانون به کارگیری سلاح نشده و تنها در سه مکان و موقعیت مجاز به استفاده از سلاح هستند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که نیاز است مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون به کارگیری سلاح، اجازه استفاده از سلاح را به ماموران یگان حفاظت محیط زیست، مثل نیروهای مسلح در همه موقعیت ها برای دفاع و دفع خطر بدهد تا شکارچیان از خلا موجود در این باره به نفع خودشان استفاده نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: نیروهای یگان حفاظت دستگاه ها از جمله محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست با وجود اینکه همانند نیروهای نظامی اسلحه در دست دارند اما از مزایای پیش بینی شده برای نیروهای مسلح محروم هستند که در این باره نیز باید مجلس شورای اسلامی چاره اندیشی کند.

محمدی افزود: امروزه یکی از مهمترین شیوه ها برای حراست، پایش و نظارت بر عرصه های طبیعی و زیستگاه های حیات وحش بهره گیری از تجهیزات و تکنولوژی نوین و هوشمند است که این مطالبه در حال حاضر به علت کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود بنابراین در این باره نیازمند پیش بینی ردیف های اعتباری در مجلس شورای اسلامی و تامین منابع مالی مورد نیاز خرید این تجهیزات هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سه درصد از وسعت استان همدان را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهند در حالیکه نرم کشوری آن ۱۱ درصد است که باید نسبت به ارتقای مناطق شکار ممنوع به حفاظت شده بیش از گذشته تلاش شود و در این راستا به تازگی ارتقای منطقه شکار ممنوع گرین نهاوند به حفاظت شده به مسئولان استانی پیشنهاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی به ویژه در عرصه محیط بانی به علت چارت پیش بینی شده برای سازمان حفاظت محیط زیست از چالش ها پیش روی این موضوع است.

محمدی توضیح داد: در صورت افزایش مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده محیط زیست، باید نیروی مورد نیاز برای حراست از آنها نیز در نظر گرفته شود در غیر اینصورت باید از تعداد نیروهای محدود یگان حفاظت محیط زیست سایر مناطق حفاظت شده کاسته و به این منطقه هدایت شوند که باید در این باره هم تدبیری در مجلس شورای اسلامی اندیشیده شود.

وی گفت: شکارچیان متخلف همواره از به روزترین تجهیزات و دوربین ها برای رسیدن به هدف خود بهره می گیرند که برای ناکام گذاشتن آنها در رسیدن به مقصودشان باید یگان حفاظت محیط زیست یک گام از شکارچیان و متخلفان جلوتر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: باید از بهترین و به روزترین تجهیزات برای محیط بانان استفاده شود که در این باره سال گذشته از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان همدان، تجهیزات مناسب انفرادی و حفاظتی به خصوص دوربین حرارتی تهیه شده است هر چند با این وجود نیازمند توجه ویژه در تخصیص اعتبارات هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha