دومین همایش و نمایشگاه توسعه پایدار شهری/کیش میزبان شهرداران آسیایی می‌شود

کیش - ایرنا - دبیر علمی همایش و نمایشگاه توسعه پایدار شهری کیش گفت: دومین دوره این همایش و نمایشگاه ۱۷ تا ۲۰ مهر در مرکز همایش های بین المللی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی قادری روز چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: همایش و نمایشگاه شهر پایدار دومین دوره آن است که برگزار می شود در تمام دنیا برای پایداری شهری برنامه ریزی کرده اند که اعم از پایداری اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی می شود توسعه صنایع و نیازهای روزمره ما اعم از حمل و نقل، مصرف انرژی و مصرف آب و تولید کالا باید از سوی ما به گونه ای باشد که همه جوانب را در نظر بگیریم اما در سال های گذشته توسعه ما مبتنی بر توسعه اقتصادی بوده که سبب شده تا منابع طبیعی با محدودیت مواجه شود.

وی ادامه داد: دوره اول این همایش و نمایشگاه در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد و قرار بود دوره دوم آن در اردیبهشت امسال باشد؛ بنابراین وزارت امور خارجه و ‌وزارت اقتصاد پیشنهاد دادند تا برای حضور بیشتر میهمانان خارجی، در مهر ماه برگزار شود که نهایتا قرار شد ۱۷ تا ۲۰ مهر در مرکز همایش های بین المللی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

قادری اظهار کرد: در بخش صنعت، گروه شرکت های صنعت سبز و در حوزه حمل و نقل، خودروسازان هستند؛ در بخش انرژی هم گروه شرکت های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف آب؛ در بخش ساختمان، ساختمان های سبز؛ در بخش بانک ها نیز دولت الکترونیک و هوشمند حضور دارند؛ نهایتا هم مدیریت هوشمند از اصلی ترین مباحث علمی این همایش خواهد بود که طیف برگزارکنندگان نمایشگاه را تشکیل خواهند داد.

دبیر علمی همایش و نمایشگاه توسعه پایدار شهری کیش افزود: طیف مشارکت کنندگان هم وزارت صمت، راه، ارتباطات و دولت هوشمند است که دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه دولت هوشمند را در پاویون های اختصاصی این نمایشگاه ارائه می دهند.

قادری با بیان اینکه همایشی با موضوع فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی پایدار همزمان با نمایشگاه توسعه پایدار شهری در کیش برگزار می شود، گفت: کارگاه های آموزشی تامین مالی پایدار نیز در حاشیه این همایش برپا خواهد شد؛ همچنین فرصت های سرمایه گذاری در ایران اعم از صنایع، حمل و نقل، توسعه صادرات، افزایش ظرفیت تولید و هر چه به تولید پایدار منتهی می شود، در این فرصت های سرمایه گذاری به شرکت‌کنندگان خارجی ارائه می شود.

حضور شهرداران شهرهای آسیایی

وی ویژگی دیگر نمایشگاه شهر پایدار کیش را برگزاری آن به صورت بین المللی دانست و بیان کرد: در این همایش و نمایشگاه از شهرداران شهرهای آسیایی و پیشرو در حوزه پایدارسازی توسعه برای ارائه آخرین دستاوردهای خود دعوت می شوند.

قادری ادامه داد: تا کنون بیش از ۲۰ شهر از ۲۰ کشور از جمله سئول، دوبی، ریاض، چین، روسیه، ارمنستان، دوحه، استانبول و وین اعلام آمادگی کرده اند؛ بویژه اینکه دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی در ایران است و ما این ارتباط را با شهرداران آسیایی داریم.

دبیر همایش توسعه پایدار شهری گفت: این نمایشگاه در منطقه غرب آسیا منحصر به فرد است و نمایشگاه شهر پایدار کیش، محور این موضوع در منطقه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که کنسرسیومی متشکل از شرکت های فناوری ایرانی و شرکت های حوزه فناوری اطلاعات کشورهای مشارکت کننده برای انتقال تجارب هوشمندسازی و توسعه پایدار شهری و همچنین تأمین مالی اجرای این برنامه ها که با این کنسرسیوم امکان پذیر خواهد بود، ایجاد کنیم و تا کنون تعدادی از شرکت‌های خارجی برای پیوستن به این کنسرسیوم اعلام آمادگی کرده‌اند.

قادری درباره دستاوردهای دوره نخست برگزاری همایش و نمایشگاه توسعه پایدار شهری کیش افزود: در دوره قبل این همایش ۱۶ کارگاه آموزشی توسعه پایدار برگزار شد و اقدام به تاسیس شورای ساختمان های پایدار در وزرات علوم با همکاری ۳۰ انجمن حوزه ساختمان و انرژی و محیط زیست کردیم و این شورا برای اولین بار شکل گرفت؛ همچنین بیش از ۷۰ تفاهم نامه امضا شد و بیش از ۲ هزار تن از مسئولان دولتی و شهری از نمایشگاه بازدید کردند.

کنسرسیوم بین المللی پایدارسازی هوشمند

این فعال حوزه محیط زیست درباره تفاوت‌های دومین دوره همایش و نمایشگاه توسعه پایدار کیش با دوره نخست آن تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه شهر پایدار، حضور گسترده نمایندگان مدیریت شهری کشورهای خارجی را شاهد خواهیم بود همچنین کنسرسیوم بین المللی پایدارسازی هوشمند را داریم؛ از سوی دیگر معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی پایدار را خواهیم داشت چون ریشه بسیاری از ناپایداری ها در کشور، نبود سرمایه برای توسعه پایدار است و باید تامین مالی توجیه اقتصادی داشته باشد تا توسعه پایدار شکل بگیرد.

قادری ادامه داد: توسعه پایدار موضوع مهمی است وزارت خانه‌های ارتباطات، بهداشت، کشور و ... در این زمینه کار کرده اند اما فعالیت‌های آنها انسجام نداشته است.

وی اضافه کرد: اعضای شورای سیاستگذاری همایش و نمایشگاه توسعه پایدار، دستگاه های دولتی هستند و می توان از داخل این رویدادها، اسناد توسعه پایدار شهری را تهیه و آن را جایگزین سند ۲۰۳۰ کنیم که به دستور رهبر معظم انقلاب و همچنین تاکید رییس جمهور، باید استناد توسعه پایدار، بومی‌سازی شود. به خصوص که توسعه پایدار به معنی بهره برداری از منابع طبیعی با کمترین آسیب است.

قادری گفت: با کنسرسیوم بین المللی توسعه پایدار دنبال کسب تجارب کشورهای فناور هستیم که عمدتا به شرکت های فناوری کشورهای پیشرفته تر مانند چین و روسیه و هند و امارت و ترکیه برمی‌گردد. همچنین در هر موضوعی از اساتید مطرح ‌و شاخص دنیا دعوت می کنیم که اعتبار علمی همایش را ارتقا می دهد، یکی از استادان دانشگاه صنعتی وین، تعدادی از استادان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت و دیگر دانشگاه های مطرح کشور دعوت شده اند چند سخنران بین المللی هم دعوت کرده ایم؛ از شهرداران شهرهای بزرگ خارجی هم دعوت کرده ایم تجارب خود را ارائه دهند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha