موزه‌های کشور باید پژوهش محور شوند

تبریز- ایرنا- رییس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: موزه های کشور باید پژوهش محور شده و به سمت تغییرات اساسی در کارکردهای آموزشی و تحقیقاتی سوق داده شوند.

به گزارش ایرنا، مصطفی ده‌پهلوان روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی موزه در موزه آذربایجان، رسالت اصلی و مهم موزه ها در زمان کنونی توجه به ۲ اصل آموزش و پژوهش عنوان و اظهار کرد: اگر موزه ای نتواند این 2 موضوع بسیار مهم و تاثیر گذار در هویت بخشی به تاریخ و تمدن را اجرایی کند، به واقع موزه ای قابل استفاده برای مجامع علمی، دانشگاهی و البته عموم مردم نیست و باید توجه داشت که این مهم برای موزه های دولتی و غیردولتی صادق است.

وی با قدردانی از تلاش ها و زحمات بی شائبه مجموعه داران بخش خصوصی، افزود: مجموعه داران در کشور و به خصوص آذربایجان شرقی در حقیقت پاسداران اصلی میراث و هویت کشور هستند که اگر آنها نبودند بسیاری از آثار و اسناد تاریخی در کشور نابوده شده بود و اثری از آنها دیده نمی شد.

ده پهلوان یکی از نتایج مهم تغییر رویکردهای موزه ها به سمت آموزش و پژوهش را دسترسی آسان محققان به اسناد موزه ای عنوان کرد که در این زمینه متاسفانه موزه های ابران دچار نقص هستند و تاکنون مستندنگاری جامع در این خصوص صورت نگرفته است.

وی مستندنگاری از اشیا و آثار موزه ای را لازمه تغییر و تحول اساسی در موزه داری کشور و نیز انجام تحقیقات علمی و باستان شناسی دانست و یادآور شد: باید این مستندنگاری ها به گونه ای انجام بگیرد که محققان و پژوهشگران به راحتی بتوانند به این تصاویر در سایزهای بسیار بالا و با کیفیت دسترسی داشته باشند.

ده پهلوان با تاکید بر اینکه موزه داران کشور باید دست محققان تاریخی و باستان شناسی را ببوسند، گفت: در این راستا موزه ها حلقه ارتباطی بین محققان و عامه مردم هستند که این موضوع منجر به ارتقای سواد میراثی عموم خواهد شد.

به گفته وی یکی از دلایل مهم افزایش حفاری های غیرمجاز و غیرقانونی در اقصی نقاط کشور را بی توجهی به کارکرد آموزشی و پژوهشی موزه ها عنوان کرد که همین موضوع منجر به افزایش بی رویه فروش فلزیاب ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می شود.

ده پهلوان ادامه داد: باید مردم متوجه باشند که جای اشیاء و آثار تاریخی و میراثی نه در کنج خانه ها که موزه ها است و بر همین مبنا باید نتایج کاووش های باستان شناسی عمومی شده تا نتیجه اش توسعه سواد میراثی شود.

وی با اشاره به تاریخ پنج هزار ساله شهرنشینی در پهنه سرزمینی ایران، افزود: این تاریخ بسیار طولانی پشتوانه بسیار غنی برای کشور است که می تواند بسیاری از چالش ها و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی را حل و فصل کند.

رییس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه بسیاری از داشته های تاریخی ایران زمین در میراث فرهنگی کشور نهفته است، خواستار مشارکت مردمی و مسئولیت پذیری اجتماعی در این زمینه شد که موزه داری در راس آن قرار دارد.

موزه‌های کشور باید پژوهش محور شوند
شهرام دبیری رییس شورای عالی استان های کشور

تبریز از شهرهای پیشتاز در مجموعه داری بوده که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است

رییس شورای عالی استان های کشور نیز در این مراسم با تاکید بر نقش مجموعه داران در توسعه فرهنگی و میراثی کشور، گفت: این افراد با عشق و علاقه درونی خود اقدام به جمع آوری اشیاء، اسناد و آرشیوهای مختلف در موضوعات مختلف می کنند که این فعالیت ها باید مورد حمایت جدی دولت و شهرداری ها قرار بگیرد.

شهرام دبیری هویت شهرها را وابسته به فعالیت گسترده مجموعه داران بیان کرد و ادامه داد: کهن شهر تبریز که دارای قدمت بسیار طولانی در حوزه های مختلف تاریخی و فرهنگی است، یکی از شهرهای پیشتاز در مجموعه داری بوده که توسط بخش خصوصی راه اندازی و اداره می شود.

وی یکی از اولویت های مهم شوراهای شهر کشور را توجه به مطالبات مجموعه داران دانست و اظهار کرد: در این راستا هر آنچه در توان شوراهای شهر باشد باید به انجام رسیده و موانع موجود را برطرف کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز از مجموعه داران حقیقی، دستگاه های اجرایی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرد تا با توجه به ظرفیت های موجود در تبریز، نسبت به ایجاد و راه اندازی موزه علوم طبیعی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، ۲۹ اردیبهشت برابر با ۱۸ می به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است که شعار امسال این روز "موزه ها برای آموزش و پژوهش" اعلام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha