صادرکنندگان صنایع‌دستی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شدند

شهرکرد-ایرنا-معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:  دولت صادرکنندگان صنایع‌دستی را از پیمان‌سپاری ارزی و ارز نیمایی معاف کرده است.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، مریم جلالی دهکردی شامگاه پنجشنبه یک روز پس از تصویب رفع پیمان‌سپاری ارزی از سوی دولت در نخستین نشست با یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر نمد در شهرکرد تأکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دولت سیزدهم پیشنهاد داد تا در راستای رونق بازار صنایع‌دستی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در کسب‌وکار بین‌المللی (صادرات) پیمان‌سپاری ارزی و تعهد الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی حذف و میزان تعهد به بازگشت از سوی این وزارتخانه مشخص شود تا ارز حاصل از صادرات در اختیار هنرمندان و صادرکنندگان قرار گیرد.

وی افزود: براساس این بند و با حفظ قوانین صادراتی، ارز حاصل از صنایع‌دستی با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش زیادی از صنایع‌دستی با کد صفر صادر می شود.

جلالی تصریح کرد: در راستای سیاست رفع موانع و تدوین قوانین که در حوزه زنجیره ارزش صنایع‌دستی از طراحی تا صادرات و فروش است، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونق صادرات برای رونق تولید است.

وی برخی از موانع قانونی را دلیلی برای تشویق و ترغیب نشدن صادرکنندگان به صادرات صنایع‌دستی دانست و یادآور شد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای سیاست تحولی وزیر و برای تسهیل صادرات صنایع‌دستی نسبت به اصلاح قوانین صادراتی اقدام کرد.

تولیدکننده و صادرکننده نمد نیز گفت: باززنده‌سازی نمد، به‌عنوان یک هنر قدیمی در آستانه فراموشی، از مهم‌ترین اقدامات این واحد تولیدی است که با کیفیت مناسب انجام و و محصول تولیدی به یک کالای مناسب تبدیل شد.

خشایار نیرومند تأکید کرد: گروه بازاریابی این واحد تولیدی نسبت به بازاریابی تولیدات نمدی در کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدام کرد.

وی افزود: نمد پتانسیل بالایی دارد اما متأسفانه محدودیت‌های تحریمی و شرایط اقتصادی در روند فروش محصولات تولیدی تأثیر گذاشته است.

نیرومند تصریح کرد: اکنون برای پیدا کردن بازارهای جدید خارجی در تلاش هستیم که البته اعلام امادگی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به هرگونه کمک در این راستا مطلوب است.

وی یادآور شد: همکاری برای رفع مشکلات بیمه نیروی انسانی و مشاوره‌هایی درخصوص ارائه محصولات این واحد تولیدی برای مخاطبان تأثیرگذار در فرایند تجاری شرکت پرنیان نمد شهرکرد می‌تواند به رونق این واحد تولیدی کمک کند.

تولیدکننده نمد شهرکرد اضافه کرد: حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پُررنگ و باانرژی بود.

وی گفت: این شرکت برای همکاری بیشتر با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امادگی همکاری بیشتر را دارد.

نیرومند تأکید کرد: فعالان شرکت توانستند در راستای حفاظت از نمدهای اصیل یک تخته نمد قدیمی با اصالت، ارزشمند و دارای طرح خاص را از کشور سوئد شناسایی و خریداری کنند و سپس آن را به ایران و شهرکرد بازگردانند.

مدیر واحد تولید و صادرات نمد نیز گفت: تولیدات نمدی در بازارهای جهانی مشتری‌های خاص و مطلوبی دارد.

حمیدرضا درخشان تصریح کرد: رفع تحریم‌ها و تسهیل شرایط برای صادرات تولیدات نمدی به رونق در این هنرصنعت کمک می‌کند.

وی افزود: ارتقای آموزش‌ها و تربیت نیروی انسانی ماهر برای تولید انواع نمد باکیفیت می‌تواند به فروش بیشتر تولیدات نمدی به‌ویژه در بازارهای جهانی کمک کند.

به گزارش ایرنا، شهرکرد به دنبال کسب عنوان شهرجهانی نمد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha