معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی را دولتی نکنیم/ بیمه هشت هزار فعال این حوزه

یزد- ایرنا- معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: دولتی بودن برای صنایع دستی، سم است؛ این حوزه باید مردمی بماند و منجر به توانمندی شود.

به گزارش ایرنا،"مریم جلالی" روز چهارشنبه در جمع فعالان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد افزود: صنایع دستی، مردمی‌ ترین بخش مشارکت در اقتصاد است چون در این قسمت همه اقشار از جمله زنان، کودکان و کهنسالان می‌توانند کار کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم برای اولین بار کارگاه‌گردی در تورها گنجانده شد و امیدواریم با کم شدن این فاصله ها به لطف ظرفیت هایی که وجود دارد بتوانیم ازصنایع دستی بیشتر استفاده کنیم .

وی ادامه داد: امروز ظرفیت صنایع دستی وجود دارد اما باید زنجیره اقتصادی را داشته باشیم تا این ظرفیت ها تقویت شود و به همین دلیل در استان یزد ۲ حوزه پوشاک ،گردشگری و صنایع دستی تعریف شدتا به عنوان زنجبره اقتصادی مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تاکنون هشت هزار فعال صنایع دستی و ۲ هزار نفر از راهنمایان تور بیمه شده‌اند که سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و این اقدام به عنوان مسکن است اما در توانمند شدن آنها نقش مهمی دارد.

جلالی ادامه داد: صنایع دستی سالها در وضعیت توصیف مانده بود و فقط در مورد زیبایی های آن حرف زده می شد اما در ۲ سال اخیر در مورد ظرفیت شناسی که به تفسیر و تولید برسد اقدام شد و باید همگرایی و هم افزایی و همجوشی صورت گیرد تا صنایع دستی به عنوان کارکرد اصلی میراث فرهنگی با کمک همه بخش های اداری و فرابخشی به پیش رود.

وی افزود: اگر همه عناصر جدای از هم کار کنند به نتیجه و ثمری نخواهیم رسید و به همین دلیل نشست و توافقی با وزارت کشور صورت گرفت تا با توجه به تمرکز زدایی و اقلیم و ظرفیت بومی و اقتصاد هویت بنیان اقدام شود .

تاکنون هشت هزار فعال صنایع دستی و ۲ هزار نفر از راهنمایان تور بیمه شده‌اند که سال آینده نیز ادامه خواهد داشت

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: امسال به نام مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده و به راحتی می توان در صنایع دستی همگرایی ایجاد کرد و به زنجیره ارزش برسیم .

جلالی اظهار داشت: در برنامه هفتم اصل تقویت زیست بوم صنایع دستی ایجاد شد که قبل از آن، این بند نبود و این اصل برای اجرایی شدن نیاز یه همکاری همه بخش ها دارد و نهادهای مختلف باید در این زمینه کمک کنند.

معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی را دولتی نکنیم/ بیمه شدن هشت هزار فعال این حوزه

استاندار یزد نیز در این جلسه گفت: هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها را تبریک می گویم و این هفته ها برای تقدیر و تشکر و همچنین بازنگاهی به آنچه اتفاق افتاده است تا برای رفع نقایص و پر کردن این فاصله ها اقدام شود .

مهران فاطمی افزود: تسهیلات صنایع دستی با محوریت سرمایه در گردش حتما از محل تسهیلات تبصره ای استان سهم قابل توجهی متناسب با نیازی که وجود دارد خواهند داشت و راه اندازی اتحادیه و صنف برای صنایع دستی نیز هیچ مانعی ندارد و مورد حمایت ما قرار می گیرد .

وی اظهار داشت: اقتصاد هویت بنیان باید در صنایع دستی باشد یعنی با تولیدات خاص هر منطقه و با امضای مشخص برای معرفی هویت ها و اصالت ها تلاش شود و باید در سند یزد نوین به عنوان سند راهبردی نیز برای صنایع دستی برنامه ریزی شود .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این جلسه گفت: صنایع دستی جزیی از فرهنگ و هویت ما است و در سه ضلع اصلی وزارت میراث فرهنگی نیز صنایع دستی از قسمت های بسیار جدی میراث فرهنگی است و باید نگاه ویژه تری به این بخش صورت گیرد.

علی اکبر عزیزی افزود: در حال حاضر به نظر می رسد فعالین صنایع دستی در استان یزد احساس آینده روشنی ندارند و لذا حرکت آنها در این مسیر با کندی و تردید انجام می شود در حالی که فرهنگ و هنر این صنایع دستی در همین استان است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha